یکی از موضوعاتی که در روایات اهل بیت(ع) بدان سفارش شده و اجر و ثواب زیادی برای ان ذکر شده است،موضوع عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین(ع) است، برخي از روايات در خصوص گريه بر امام حسين(ع) عبارت است از:
1. امام معصوم(ع) فرمود: «هر چشمي در روز قيامت به جهت سختيها، گريان است؛ مگر چشمي كه بر امام حسين(ع) گريسته باشد، اين چشم خندان و بشاش است».{الخصائص الحسينيه، ص 140}.
2. امام رضا(ع) ميفرمايد: «گريه بر امام حسين(ع) گناهان بزرگ را محو ميكند».{مسند امام رضا(ع)، ج 2، ص 27 }.
3. امام صادق(ع) ميفرمايد: «كسي كه به ياد امام حسين(ع) به مقدار بال مگسي، اشك از چشمانش جاري شود؛ ثوابش بر خداوند است و خداوند به كمتر از بهشت براي او راضي نميشود».{بحارالانوار، ج 44، ص 291}.
4. از امام معصوم(ع) نقل شده است: «هر كه بگريد يا بگرياند يا حالت اندوه و گريه داشته باشد، بر مصيبت امام حسين(ع)، بهشت براي او واجب ميشود».{الخصائص الحسينيه، ص 142}.
5. امام رضا(ع) ميفرمايد: «... پسر شبيب! اگر ميخواهي براي چيزي گريه كني، پس براي حسين بن علي(ع) گريه كن كه او را ذبح كردند؛ چنان كه گوسفند را ذبح ميكنند ... پسر شبيب! اگر براي حسين چنان گريه كني كه اشكهايت بر گونههايت جاري شود، خداوند همه گناهان كوچك و بزرگ تو را ميآمرزد، اندك باشد يا بسيار ...».{بحارالانوار، ج 44، ص 285}.
در مورد حكمت گريه بر امام حسين(ع) مطالبي بيان شده كه به نظر ميرسد به تنهايي صحيح نباشد؛ از جمله:
الف. گريه ذاتاً خوب و سبب پالايش روح است؛ كه اين پالايش روحي در مجالس عزاداري امام حسين(ع) بيشترين ثمربخشي را دارد.
ب. گريه بر امام حسين(ع) به عنوان تشكّر و سپاس از او است؛ ولي اين مطلب صحيح نيست؛ زيرا اگر ما موظف به تشكر از امام حسين(ع) بوديم، راه ديگري براي تشكر وجود نداشت كه با آه و اندوه و حزن اين سپاس را عيني سازيم و اصلاً آيا آن حضرت نيازمند به تشكّر است؟!
ج. امام حسين(ع) از گريه ما بهرهمند ميگردد؛ از آنجا كه با گريه به رشد معنوي ميرسيم و واسطه اين فيض ياد امام حسين(ع) است در نتيجه به مقامات آن حضرت نيز اضافه ميشود.
د. برخورداري از ثواب و شفاعت؛
اين فوائد هر چند براساس بعضي تحليلها و روايات در حد خود صحيح است؛ ولي آيا نميتوان حكمت مهمتر، با ارزشتر و فراتر از معاملات اين چنيني، در وراي گريه در نظر گرفت تا مجبور شويم حكمت گريه بر امام حسين(ع) را در يك شفاعت و ثواب و يا تشكر، منحصر و محدود سازيم؟!
با توجه به آنچه كه در حقيقت گريه رشد روحاني و تقوا و نيز فلسفه عزاداري امام حسين(ع) مطرح است؛ ميتوان گفت حكمت گريه بر اباعبدالله(ع) دو امر مهم و اساسي است كه هر يك به نوبه خود اثر وضعي خاصي بر جاي ميگذارند:
يكم. بُعد اخلاقي؛ چنان كه روشن است، گريۀ ارزشي در فرهنگ شيعي اولاً، گريه اي است كه موجب تعالي و رشد روح است و ثانياً سرچشمه آن معرفت است. گريه بر امام حسين(ع)، يا به جهت ياد كردن غم و اندوه از دست دادن عاشق حقيقي خداوند متعال است كه تجليگاه اوصاف الهي بود و مؤمنان، بوي گل را از گلاب او استشمام ميكردند.
چون كه گل رفت و گلستان شد خراب بوي گل را از كه بوييم، از گلاب
و يا به دليل عقبماندگي روحي و نداشته هاي خود، در مقابل مناقب و فضايل آن بزرگوار و ياران باوفايش است. در واقع گريه بر اين است كه حبيببن مظاهر كه بود و چه داشت و من كيم و چه در كف دارم؟ اشك ريختن بر علياكبر، ناله بر خود است كه آن جوان رشيد چه فضايلي را دارا بود و من تا چه اندازه آن خصلتها را دارم؟ و ...
اگر گريه ما از اين منشأ دور است، بايد بكوشيم اشك و آه خود را به اين سمت سوق دهيم تا بر اثر آن، روحمان تعالي يابد. در حقيقت اين گريه، نشان دادن دردي است كه انسان را به حركت و جوشش واميدارد تا خود را به آن درجه از كمالات برساند و اين چنين اشكي انسانساز است.
دوم. بعد اجتماعي؛ اگر گريه بر اباعبدالله(ع)، از سر معرفت باشد و منشأ آن نيز بعد اخلاقي اين حركت باشد؛ قطعاً اين حزن و اندوه، پس از آن كه موجب تحوّل دروني انسان گرديد، زمينه را براي تحولات اجتماعي فراهم ميسازد. وقتي گريه بر امام حسين(ع)، گريهاي در جهت تعالي روح شد و موجب گرديد كه آدمي در فضايل اخلاقي و فردي خود، تأمل و تجديدنظر كند؛ قطعاً اين تحوّل دروني، زمينه را براي ساختن اجتماعي در راستاي اهداف متعالي اسلام فراهم خواهد ساخت.
نظر خودتان را ارسال کنید