چه اعمالی در شب زفاف بهتر و است و ثواب دارد؟

متن سوال: 
سلام خسته نباشيد چه اعمالي در شب زفاف بهتر وثواب دارد وچه اعمالي بهتر نيست واسم ايميل کنيد

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
اعمال اخلاقي شب زفاف

شب زفاف يکي از شب هاي بسيار مبارک است و به همين جهت در منابع اسلامي آداب فراواني براي آن ذکر شده است. مبارکي آن از اين جهت است که در روايت آمده مؤمن با ازدواج و عروسي کردن نيمي از ايمانش تکميل مي شود. در اين شب دعا مستجاب است و فرشتگان براي عروس و داماد رحمت خدا را نازل مي کنند.از آموزه هاي ديني به دست مي آيد، همبستر شدن زن و شوهر و ارضاي غريزه جنسي از اين راه عبادت محسوب مي شود و حتي در روايتي آمده است اگر کسي عمل نزديکي با همسرش را همراه با آداب و رسوم آن زود به زود انجام دهد به يکي از سنت هاي پيامبران(ص) عمل کرده است.

نکته اي در اينجا بايد بر آن تأکيد کرد اين است که در انسان برخلاف ساير جانداران، کيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست و بلکه آموختني است و بايد روش صحيح آن را ياد گرفت، گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. به همين دليل يکي از ضروريات براي هر پسر و دختر جوان که تصميم دارند ازدواج کنند اين است که دانستني هاي لازم براي اين کار را ياد بگيرند. اين دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يکديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه هاي جلوگيري از بارداري، تنظيم خانواده، آگاهي از احکام شرعي آن اعم از زمان و مکان آميزش و مسائل ديگر آن مثل غسل و امثال آن، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهي از نکات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي که در صورت وقوع، سريعا براي معالجه اقدام کنند و صدها نکته ريز و درشت که بيان آنها در اين نامه مقدرو نيست و براي فراگيري آن لازم است به کتاب هاي مفيدي که در اين زمينه تأليف شده مراجعه کنيد.

نکته ديگر اين است که رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسي (ارگاسم) يکي از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسي است. اما با تأسف بايد بگوييم بسياري از همسران به دلايل مختلف که مهمترين آن عدم آگاهي و رعايت نکات بالا است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند و به همين جهت به مشکلات زيادي اعم از جسمي و رواني مبتلا مي شوند. حتي طبق آماري که روان شناسان و کارشناسان امور خانواده ارائه کرده اند بيش از 75 درصد از عوامل اختلاف هاي خانوادگي ريشه در اين موضوع دارد. حتي شيخ اجل سعدي در گلستان در ضمن داستاني مي گويد:

زن کز بر مرد بي رضا برخيزد

زان خانه و زان سرا بلا برخيزد

نکته دوم اين است که در رسيدن به اوج لذت جنسي، که علامت آن انزال در زن و مرد است، بين زن و مرد تفاوت وجود دارد و معمولا مرد بسيار زودتر از زن به اين مرحله مي رسد. به همين خاطر بسياري از مردان وقتي به ارگاسم مي رسند دست از کار مي کشند در حالي که هنوز همسرشان به ارگاسم نرسيده است. رها کردن زن دراين حالت باعث مي شود مشکلات جسمي زيادي از جمله ايجاد درد در ناحيه کمر و شکم برايش به وجود آيد. پس لازم است مرد به اين نکته توجه کند و قبل از آميزش، همسرش را با تحريک کردن زياد، آماده اين کار کند.در روايات فراواني اين موضوع مهم بيان شده و تصريح مي کند يکي از آداب همبستر شدن با همسر ملاعبه يعني تحريک زن از طريق لمس و مالش بدن و در آغوش گرفتن است و حتي در حديثي آمده است مردي که قبل از نزديکي با همسرش ملاعبه کند، مورد نظر و لطف و رحمت ويژه خدا قرار مي گيرد.

در پايان بعضي از آداب شرعي شب زفاف را ارائه مي کنيم که البته بعضي از اين آداب مخصوص اين شب نيست و هر زمان که زن و شوهر مي خواهند همبستر شوند رعايت کنند:

1. وضو داشته باشند.

2. هر کدام دو رکعت نماز بخوانند و براي خوشبختي يکديگر و دوام و ازدياد عشق و محبت و نيز براي دارا شدن فرزند صالح دعا کنند.

3. شب زفاف شب جمعه باشد.

4. قبل از شروع بسم الله بگويند

.5. بدون رو انداز نزديکي نکنند.

6. طوري بخوابند که کف پا يا سر آنها به طرف قبله نباشد.

7. جاي آرام و خلوت و در شب انجام شود.

8. پس از ورود آنها به اتاق مخصوص (حجله) ابتدا خداي را براي اين که آنها را به يکديگر حلال کرد و اجازه آميزش جنسي به آنها داد شکر کنند، پس داماد پاهاي عروس را با مقداري آب بشويد و آب آن را اطراف خانه و چند قطره هم اطراف اتاق بپاشد که موجب برکت مي شود.

9. هنگام همبستر شدن به عورت يکديگر نگاه نکنند و با يکديگر صحبت نکنند.

10. با شکم پر و مثانه پر نزديکي نکنند.

11. از نزديکي کردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز کنند.

12. پس از نزديکي فورا غسل کنند و با حالت جنابت نخوابند.

13. اگر قبل ازغسل تصميم دارند دوباره نزديکي کنند، آلت هاي تناسلي خود را بشويند و وضو بگيرند.

14. در زمان همبستر شدن هيچ کس حتي بچه کوچک مطلع نشود.

15- تکبير در شب زفاف؛ برخلاف مراسم جاهليت - که متأسفانه عده‏اي در عصر ما به بعضي از آنها گرفتاراند و شب زفاف را به بيعفتي و بيغيرتي تبديل ميسازند - در اسلام محمدي(ص)، نخستين حرکت سازنده آن، با شعار «تکبير» آغاز ميگردد و آن، فلسفه و سرچشمه بسيار عالي تاريخي دارد.

16- خواندن دو رکعت نماز پس از گرفتن وضو، با حال خضوع و خشوع و دعاي ذيل که بسيار در سرنوشت عروس و داماد مؤثر است: «اللهم ارزقني الفتها و ودّها و رضاها بي و ارضني بها و اجمع بيننا باحسن اجتماعٍ و انفس ائتلاف فانّک تحب الحلال و تکره الحرام؛ خدايا الفت و مودت و رضايت زن را نسبت به من و رضايت مرا نسبت به او، بر من ارزاني دار و ميان ما را به بهترين وجه مجتمع نما و نيکوترين الفت را به ما عطا کن، همانا تو حلال را دوست ميداري و حرام را زشت ميشماري».

17- خواندن دعا و نيايش، که بعد از خواندن نماز زفاف صورت ميگيرد.

18- دست داماد بر پيشاني عروس، پس از ورود عروس به اتاق زفاف، داماد دست خويش را در حالي که رو به قبله ميايستد، بر پيشاني عروس ميگذارد و براي خود و عروس و اولاد آينده‏اش از وي، دعا ميکند. «اللهم بامانتک اخذتها و بکلماتک استحللت فرجها، فان قضيت لي منها ولدا فاجعله مسلما سويا و لاتجعله شرک شيطان؛ خدايا اين زن را به امانت از تو گرفتم و با کلمات تو او را حلال کردم، اگر از اين زن فرزندي براي من مقرر فرمودي او را پربرکت و پارسا قرار ده و براي شيطان در او بهره‏اي قرار مده».

در رابطه با مسائل مربوطه به ازدواج و مسائل خانواده کتاب‏هاي متعددي وجود دارد. از جمله ميتوانيد به کتاب‏هاي زير مراجعه فرماييد:- ازدواج مکتب انسان سازي شهيد دکتر پاک‏نژاد، ج 3- آيين همسرداري ابراهيم اميني- حليه‏المتقين (ص 70 75) علامه مجلسي- بهشت خانواده دکتر مصطفوي- بهداشت ازدواج از نظر اسلام دکتر صفدر صانعي-ازدواج و مسائل جنسي، گروهي از نويسندگان- مشاوره جنسي و زناشويي، علي اسلامي نسب.نوشته آيت الله مشکيني را تهيه و مطالعه کنيد.

منبع : سايت nahad انتخاب مقاله : پايگاه اطلاع رساني تنظيم خانواده
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

پربازدیدترین ها