دیدن لکه های قهوه ای قبل و بعد از پریودی برای خواندن نماز و روزه چه حکمی دارد؟

متن سوال: 
متن سوال . . .با عرض سلام و خسته نباشيد ديدن لکه هاي قهوه اي قبل و بعد از پريودي براي خواندن نماز و روزه چه حکمي دارد؟

سلام وقت شما بخير

1- ديدن لکه هاي خون ، اگر قبل از پريود باشد در صورتي که خون حد اقل تا سه روز استمرار داشته باشد هر چند در فضاي داخل هميشه خون باشد حکم حيض را دارد و نمي تواند نماز بخواند. اما اگر لکه بيني استمرار نداشته باشد، مثلا لکه اي ببيند و چند ساعت بعد از آن پاک باشد و در فضاي داخل هم خون نباشد، در اين صورت لکه بيني قبل از ايام عادت حکم استحاضه را دارد. به وظيفه زن مستحاضه عمل کند نمازش صحيح است. (1)

2- اگر لکه بيني همراه با خون، بعد از ايام عادت باشد، چنانچه پيش از تمام شدن ده روز از اول عادت باشد حکم حيض را دارد، مثلا اگر عادت کسي هفت روز باشد و بعد از پاک شدن در روز هفتم، در روز هشتم تا روز دهم هر زمان لکه ببيند حکم حيض را دارد. و اگر لکه بيني استمرار داشته باشد نمي تواند نماز بخواند و اگر قطع شود کمي پنبه با خود بگذارد اگر در فضاي داخل خون نباشد، بايد غسل کند و نماز را بخواند نمازش صحيح است و روزه را نيز بگيرد ، چنانچه از اذان صبح تا مغرب لکه نبيند روزه اش نيز صحيح است. هر چند روز بعد لکه ببيند.

(3) اما اگر لکه بيني بيش از ده روز ادامه پيدا کند دراين صورت فقط روزهاي عادت ماهاي قبل حيض و باقي روزها استحاضه حساب مي شود و بعد از روز دهم به احکام زن مستحاضه عمل کند نماز و روزه را بجا آورد. (3)

پي نوشت:

1. آيت الله مکارم شيرازي، توضيح المسائل، مسأله432 و 433 و 436 .

2. همان، مسأله 482.

3. همان، مسأله 461 و احکام بانوان، مسأله 86.

 

سوالات مرتبط

نزدیکی با همسر در روز اول حیض چه حکمی دارد؟

آیاغسل حیض،کفایت از وضو می کند؟

آیا نماز آیات در زمان حیض باید قضا شود ؟

آیا ارضا کردن زن در حال حیض جایز است یا خیر؟

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها