آيا بردن ميوه و شيريني و ...سر مزار در گذشتگان سودی به حال ایشان دارد؟

متن سوال: 
آيا بردن ميوه و شيريني و ... سر مزار در گذشتگانو پذيرايي از کساني که براي فاتحه دادن مي آيند نفعي براي مردگان دارد ؟ خيرات دادن براي مردگان بهتر است يا قرآن خواندن و دعا کردن آنها ؟

سلام علیکم
آنچه برای مردگان مهمترولازم تراست وزودترآنها راازمشکلات برزخ نجات می دهد انجام واجبات است مانند:
1- پرداخت خمس و زکات اگر بدهکار است.
2- قضای نماز و روزه
3-پرداخت بدهکاری های مالی مردم اگر بدهکار است.
4-راضی کردن صاحبان حق ودل هایی که میت آنها را رنجانده وما اطلاع داریم.
البته وقتی شیرینی، میوه یا کیکی سر قبر می بریم و قربتا الی الله دل بچه ای را شاد می کنیم یا باعث میشویم کسانی که به زیارت اموات آمده اند با خوردن آن خوردنی خوشحال شوند و برای میت ما دعا کنند،‌ این ها نیز خیراتش به میت ما می رسد و از این امر بهره مند می گردد.

انسان در برزخ منتظر اعمال خیر بازماندگان است. هر اثری كه بعد از مرگ انسان به یادگار می‏ماند، نتیجه خیر یا شرّش به او می‏رسد. روایات فراوانی وارد شده است كه مردگان منتظر آثار خیر زندگانند. نیز نقل شده است:
"مردگانی كه در فشار و گرفتاری هستند، ناگهان گشایشی را احساس می‏كنند. هنگامی كه از علّت آن سؤال می‏كنند، گفته می‏شود: چون فلان پسر یا دختر یا یكی از بستگان و دوستانش كار خیری را به نیابت از او انجام داده یا... چنین وضعی پیش آمده است".
خواندن آیات قرآن برای اموات مفید است. انواع دعاها و استغفار برای آنان ثواب می‏آورد. البته وقتی میخواند و بعد هدیه به میت می کند، خواندن قرآن و دعاها برای شخص خواننده نیز بسیار مفید است و باعث هدایت و نورانیّت قلب می‏شود.

با استفاده از آیت اللَّه جوادی آملی، زن در آئینه جلال و جمال، ص 425.
انشاءالله عاقبت بخیربشوید.
التماس دعا

پربازدیدترین ها