صرف بی‌حجابی دلیل بد بودن نیست.

متن سوال: 
خیلی از بی‌حجاب‌ها دل پاکی دارند؟ چه اشکالی دارد؟ چرا این قدر به بی‌حجابی گیر می دید؟

سلام علیکم

مباح دانستن محرمات همیشه به خاطر این نیست که شخص معتقد به دستورات اسلام نیست. بلکه واقعا عده‌ای هستند که با اسلام مشکلی ندارند بلکه محب اهلبیت ع هستند اما در عمل بعضی از دستورات دینی را رعایت نمیکنند. اما باید بدانیم اباحه‌گری همیشه اعتقادی نیست و به لاقیدی در عمل هم اباحه‌گری صدق می‌شود و با تعالیم اسلامی در تضاد است.
به عبارت دقیق تر اباحه گری گاهی در اعتقادات است و گاهی عملی است.
1. اعتقاد ؛ یعنی شخص بر این باور باشد که انجام همه یا بخشی از محرمات الهی جایز است. بر این اساس، در برخی از تعاریف گذشته نظیر تعریف دهخدا و معین قید عدم اعتقاد آمده و از چنین کسی به ملحد یاد شده است.
2. عمل ؛ یعنی ممکن است شخص واقعاً معتقد به انجام وظایف دینی و ترک محرمات باشد، اما در عین حال در مقام عمل به دلایل مختلف دچار بی‌قیدی و لاابالی‌گری شده باشد.
اباحی‌گری که بخش‌هایی از جامعه ما بدان مبتلاست از این نوع می‌باشد. یعنی افرادی که از جامعه برغم اذعان به اعتقادات دینی در مقام عمل چندان پایبند به شرع و احکام شرعی نیستند.

بنابراین صرف اینکه زنی بی‌حجاب به امام حسین‌ع محبت دارد، باعث نمی‌شود بی‌قیدی او نسبت به حجاب ندیده گرفته شود همچنانکه گاهی فردی به ظاهر مذهبی در مواردی مثل غیبت بی‌قید است. این‌ها اباحه‌گری_عملی محسوب می‌شود که با تعالیم اسلام همخوانی ندارد. باید نسبت به همه‌ی این موارد حساسیت نشان داد.
مسیر اسلام مسیر روشنی است و عدم پایبندی به دستورات دینی را در مقام عمل برنمیتابد بنابراین در قرآن مکرر این آیه را شنیده اید که:
والذین آمنوا و عملوا الصالحات...(1)
در تعالیم دینی صرف ایمان کافی نیست عمل نیز باید صالح باشد.
این امر یک امر تعبدی صرف هم نیست بلکه کاملا معقول است. شخصی حجاب را کنار می گذارد. از شما سوال می کنیم که تا کجا چنین اجازه ای دارد؟ فقط مویش؟ مو و دستش؟ مو، دست و پاهایش؟ حالا اگر پایش را اشکالی نمیداند، تا کجای پایش؟ وقتی شما اساس یک چیز را از بین بردید دیگر نمی توانید جلوی لوازم باطل آن را بگیرید. حالا اگر فردا شخصی واجب دیگری را انجام نداد چه؟ مثلا نماز نخواند؟ او هم دقیقا به همین استدلال تمسک می کند و نماز را کنار می گذارد. حالا از دین چه میماند؟!
مثنوی حکایتی دارد که در آن می‌گوید:
شیر بی‌دم و سر و اشکم کی دید
این‌چنین شیری خدا خود نافرید...
حالا دینی که حجاب ندارد، نماز ندارد و ...این دین چه دینی خواهد بود و از دین چه خواهد ماند؟!

این کانال را به والدین و جوانان معرفی کنید
https://eitaa.com/eporsesh

1. سوره مبارکه العنكبوت آیه ۵۸

پربازدیدترین ها