چرا نباید برقصیم ؟

متن سوال: 
دليل و فلسفه حرمت رقص چيست ؟

موادي که حکم به حرمت رقص شده ، دليلش فتواي مراجع است که با استفاده از منابع ديني فتوا به حرمت آن داده اند .

در باره فلسفه حرمت رقص ممکن است مسايلي بسياري مطرح باشد، ولي يکى از مسلّمات اسلامى اين است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، يعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسده‏اى است که بايد ترک شود. خدا براى اين که بشر را به يک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب يا مستحب کرده است .

براى اين که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پاره‏اى کارها منع نموده است. آنچه که براي ما مهم است، تعبد و عمل کردن به وظايف شرعي است ، نه اين که دنبال علت و فلسفه احکام باشيم. ما انسان ها با عقل خودمان نمي توانيم مصالح و مفاسدي را که مورد نظر خداوند بوده است ، درک کنيم؛ فقط آن مقدار که خداوند در قرآن و معصومان در روايات براي ما بيان کرده اند، مي توانيم بيان کنيم. کساني که با اين گونه امور هنجار شکن سر و کار دارند، معمولا عمر کوتاه تري دارند.

در اثر هيجانات روحي و رواني و وارد شدن فشار بر قلب ، گرفتار سکته هاي قلبي مي گردند.(1) اين گونه کارها ‌از نظر زيان‌هاي ‌فردي ‌و اجتماعي‌، باعث ‌گناهان ‌فراوان ‌مي‌شود.

رقص و مانندآن ‌سهم ‌بزرگي ‌در به ‌وجود آوردن‌ ناپسندي ها و پليدي‌ها دارد. ‌اجتماع‌ را به ‌فساد و انحراف ‌مي‌کشاند. ‌مخصوصاً در محافل‌ مختلط ‌، مهيّج ‌شهوت ‌و هوس ‌است‌. باعث ‌شهوت‌راني ‌و عشق ‌بازي ‌و اعتياد به آن ‌مي‌شود . جامعه ‌را دچار گناه ‌و لغزش‌هاي ‌فراوان ‌مي‌کند. انسان را به لهو و لعب و عيّاشي و‌ بي بند و باري سوق مي‌دهد . باعث تزلزل اعتقادات مذهبي و لاقيدي مي‌شود. جاي ترديد نيست که ‌سعادت، ‌ياد خدا است ‌که ‌مايه‌ حيات ‌و اطمينان ‌قلب ‌مي‌شود. کارهاي‌ غفلت ‌آور در اسلام ‌ناروا قلمداد شده ‌،رقص ‌و مجالس ‌لهو و لعب ‌نقش ‌مؤثري ‌در غفلت ‌از خدا دارد. ‌اسلام‌ چيزي ‌را بدون ‌جهت ‌حرام ‌نمي‌کند.

رقص ‌چون ‌از جهات‌ مختلف ‌زيان ‌بخش‌است‌، در اسلام‌ تحريم شده است‌. پيامبر (ص‌) فرمود: خدا مرا به ‌رسالت ‌بر انگيخته است ‌تا براي ‌مردم‌ جهان ‌رحمت ‌باشم ‌. آنان ‌را به‌ سوي ‌سعادت‌ راهنمايي ‌کنم‌. خدا فرمان ‌داده ‌که کارهاي‌ جاهليّت ‌را براندازم‌. (2) اگر انسان‌ خود را در وادي رقص ‌و پاي‌کوبي ‌بيندازد، کم‌کم ‌از خوبان ‌و خوبي‌ها فاصله‌ مي‌گيرد.

پي نوشت ها :

1. رضا پاک نژاد ، اولين دانشگاه و آخرين پيامبر ،

2. محمد حسين نوري، مستدرک‌الوسائل‌، .

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها