مشاهده نزدیکی پدر و مادر توسط کودک چه تاثیری دارد؟

متن سوال: 
سلام اگر هنگام نزدیکی پدر و مادر کودک (یک ساله-دختر)ناگهان از خواب بیدار شده و صحنه را مشاهده کند اولا چه تاثیری بر کودک دارد و ثانیا چگونه می توان اثرات مخرب این صحنه را در ذهن کودک از بین برد.

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
در کتب فقهی و اخلاقی سفارشاتی به والدین برای زمان انعقاد نطفه طفل صورت گرفته که شاید بتوان آن ها را یکی از علل بزهکاری کودکان در آینده دانست که برخی از احادیث و روایاتی که در این زمینه آمده ، به شرح ذیل است:
1- عن ابى عبد اللَّه علیه السّلام قال: لا یجامع الرّجل امرأته و لا جاریته و فی البیت صبىّ فانّ ذلک ممّا یورث الزّنا.(1)
امام صادق (ع) می فرمود: موقعى که در اطاق، کودکى حضور دارد ،مردان با زنان یا کنیزان خود نیامیزند، زیرا این عمل طفل را به راه بى‏عفتى و زناکارى سوق می دهد.
2- قال ابو جعفر علیه السّلام: ایّاک و الجماع حیث یراک صبىّ بان یحسن ان یصف حالک .(2)
امام باقر (ع) می فرمود: بپرهیز از آميزش در جایى که کودک ممیزى تو را مى‏بیند و رفتارت را چنان درک می کند که قادر است به خوبى براى دگران توصیف و تشریح نماید.
روایات به این معنا نیست که اگر کودکی یک بار این صحنه را دید ، حتما بزهکار شده و به انحرافات اخلاقی کشیده خواهد شد، بلکه به این معناست که دیدن این صحنه ها زمینه انحراف در کودک را فراهم می کند . هر بار که این صحنه را ببیند، یک نقطه سیاه در ذهنش به وجود می آید که اگر عوامل دیگری و یا این نقاط سیاه در ذهنش بیش تر شود، حتما به انحرافات اخلاقی کشیده خواهد شد.
بنابراین پدر و مادر باید مواظب باشند که کودک نه تنها صحنه را نبیند حتی صدای نفس های شان را نشنود. پس بهتر است برای دوری از انحراف اخلاقی و جلوگیری از بزهکاری کودکان در آینده، پدر و مادر در یک اتاق جداگانه ای باشند که این صحنه ها را نه تنها نبینند و نشنوند و یا حتی اگر هم در خلوت باشند ، بچه ها متوجه نشوند. ضمنا یک بار دیدن این صحنه هرچند در ذهن کودک باقی می ماند ، ولی اگر دوباره این صحنه ها را نبیند، به تدریج فراموش می کند.
موفق باشید.
پی نوشت ها:
1. روایات تربیتى، ج‏3 ،ص 86 .
2. همان .
مرکز ملی پاسخگویی

پربازدیدترین ها