لگ بینی قبل حیض چه حکمی دارد؟

متن سوال: 
باسلام من دوسال پيش در ماه دوبار حيض شدم به پزشک که مراجعه کردم معلوم شد که بيماري پلي کيستيک دارم بعد از مصرف قرص ،اويل دو سه روز قبل از عادتم لک ميديدم که ان را استحاضه قرار داده نماز ميخواندم تا خونريزي کامل شروع شود. الان تقريبا قبل از عادتم (يک تايک روز ونيم) لک ميبينم وکلا با (يک تايک روز ونيم ) ميشود هفت روز. عادتم قبل از مريضي هم کلاهفت روز بود که بعضي وقتها يک روز قبل لک ميديدم ولي الان با خوردن قرص عادتم تقريبا با(يک تايک روزونيم لک قبل از عادت)کلا هفت روز ميشود (مثلا 4مرداد لک ديدم و روز 6 مرداد خونريزي کاملم شروع شد و کلا با لک بيني مدتش هفت روز بود والان 1شهريور لک ديدم و3 شهريورخونريزي کاملم شروع شد) با توجه به اينکه کلا با خوردن قرص، بعد از عادتم ،21روز پاکم بعد لک ميبينم ( يک تا يکروز و نيم) و بعد خونريزي ام شروع ميشود با يک زمان خاص و تعداد روز مشخص .ايا اين (يک تا يکروز و نيم) استحاضه هست يانه؟ (همچنين وقتي لک ميبينم (يک تايکروزونيم قبل ازعادت)مقدارش کمه وممکنه چند ساعت پاک باشم ولک نبينم )

سلام عليکم
طبق نظر آیت الله مکارم که مرجع شما هستند این پاسخ بیان میشود.
اگر اين يک روز و نيم قبل شروع عادت که لک بيني شما شروع مي شود،‌ خون تداوم ندارد و به صورت لک بيني است به اين معنا که بينش مثلا ساعاتي کاملا پاک است و حتي داخل هم پاک است،‌ در اين صورت اين خون را استحاضه قرار دهيد. زيرا از شرائط خون حيض اين است که سه روز اولش مداوم خون باشد به عبارت ديگر سه روز اوّل حيض بايد پشت سر هم باشد، بنابراين اگر مثلاً دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره ببيند، حيض نيست و اين که مى گوييم بايد پشت سر هم باشد، معنايش اين نيست که در تمام سه روز خون بيرون آيد، بلکه اگر در فضاى داخل فرج خون باشد کافى است. (1)

خوب با توجه به این مساله که برایتان توضیح دادیم:
1- اگر در این یک روز و نیم طبق گفته ی الان شما،‌ مقدار لک کم است و چند ساعتی بینش پاک هستید و این پاکی به این معناس که کاملا پاک است حتی داخل،‌ این خون استحاضه است.
2- استحاضه طبق نظر آیت الله مکارم فقط دو قسم است: «قلیله» و «کثیره»: استحاضه قلیله آن است که هرگاه زن پنبه اى را داخل کند، خون، آن را آلوده نماید ولى از طرف دیگر خارج نشود، خواه خون در پنبه فرو رود یا نه، و استحاضه کثیره آن است که خون، در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جارى شود. (2)
3- اگر تشخیص شما استحاضه قلیله است که ظاهرا طبق گفته های شما باید قلیله باشد در استحاضه قلیله باید زن براى هر نماز یک وضو بگیرد (بنابراحتیاط واجب) و واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیرى کند، امّا عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست، هر چند احتیاط است. (3)
4- دو تذکر:
الف: در مواردی که یقین دارید خون و لک تدوام سه روز را ندارد و پاک میشود حتی داخل،‌ استحاضه بودن خون را برایتان بیان کردیم فقط نکته ای که احتیاطا باید رعایت شود این است که در این موارد وقتی زن می داند امروز فرصتی در وقت نماز پیدا می کند که کاملا از خون پاک باشد تا آن زمان بنا بر احتیاط باید صبر کند تا نمازش را در پاکی کامل بخواند. (4)
ب: اگر زمان شروع لک دیدن اول برای شما معلوم نیست که تداوم سه روز را دارد یا ندارد یعنی در آن ابتدا مساله روشن نیست که بدانید استحاضه است یا حیض،‌ در این صورت همانطور که عرض کردیم اگر داراي عادت وقتيه هستيد و در هر ماه در يک زمان معين خون مي بينيد در اين صورت اگر در وقت عادت خود، دو سه روز قبل يا بعد از عادت خون ببينيد به طورى که بگويند حيض را جلو يا عقب انداخته ايد، بايد به حکم زن هاى حائض عمل کند، خواه آن خون نشانه هاى حيض را داشه باشد يا نه. (5)
لذا در چنين فرضي از همان ابتدا به احکام حیض عمل کنید و نماز را ترک کنید. بله اگر تداوم مذکور را نیافت و کاملا پاک شدید در این صورت مشخص می شود استحاضه بوده که نمازهای آن ایام قضا می شود.

منبع
1. رساله ي آيت الله مکارم مساله 432 و مساله 433
2. رساله ي آيت الله مکارم مساله 404
3. رساله ی آیت الله مکارم مساله 405ـ
4. العروه الوثقی فصل فی الاستحاضه م13
5. رساله ي آيت الله مکارم مساله 469

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها