علت اینکه دختر ها 9سالگی روزه می گیرند ولی پسر ها 15چیست آیا این بی عدالتی نیست ؟

متن سوال: 
چرا دختر بايد در 9 سالگي روزه بگيرد ولي پسر در 15 سالگي مکلف مي شود؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم

به عنوان مقدمه بايد عرض کنم از ميان موجودات، فقط انسان ويژگى تکليف را داراست و اين از امتيازات و افتخارات اوست که از سوى خداى هستى، فرمان مى ‏يابد و عهده دار انجام کارها و وظايفى مى ‏شود که خواسته پروردگار جهان است. يکى از بزرگان، هميشه سالگرد بلوغ خود را که مرحله رسيدن به «تکليف» است جشن مى‏ گرفت و مى‏ گفت: در چنين روزى، لياقت مسئوليت پذيرى و انجام تکاليف الهى را يافته ‏ام.

روز رسيدن به تکليف، روز مبارکى است و شايسته است که براى آن «جشن تکليف» گرفت. اما در پاسخ اين سوال : اولا اين فرض که پسر پانزده سالگي بايد روزه بگيرد، خيلي دقيق نيست. سن بلوغ سه نشانه دارد که با آمدن هر کدام روزه و نماز و ... واجب مي شود و چه بسا اکثر پسران قبل پانزده سالگي بالغ شوند.

هر کسي که محتلم شود يعني در خواب جنب شود يا موي زبر زير شکم او (بالاي آلت تناسلي) رشد کند، بالغ است اگر چه پانزده سالش نشده باشد.(1)

ثانيا دختر هم ضرورتا نبايد در نه سالگي روزه بگيرد، چون شرط تکليف، توانايي است اگر دختر يا هر انساني توانايي لازم را نداشت، روزه بر او واجب نيست هر چند که بالغ شده باشد. البته اگر بعدا توانا شد، بايد قضاي آن را بگيرد. اما اينکه چرا يکي از معيارهاي بلوغ يعني همان سن در دختر و پسر فرق مي کند، بايد بگوييم :

بلوغ شرعي همان چيزي است که از آن به سن تکليف تعبير مي شود. بلوغ شرعي بر اساس انواع بلوغ، مانند بلوغ طبيعي پايه ريزي شده است. در همه مناطق جهان با در نظر گرفتن شرايط طبيعي و اجتماعي، دختران زودتر به بلوغ طبيعي مي‏رسند و فعاليت غدد جنسي در آنان قبل از پسران آغاز مي‏گردد. بنا بر اين بلوغ شرعي دختران بر پسران بر اساس صلاحيت طبيعي و به معناي هم آهنگي قوانين تشريع با مقررات تکوين است. (2)

زودرس بودن بلوغ جنسي در دختران، باعث قرار گرفتن آنان در معرض گناه مي‏شود، اما با توجه به تکليف دختران، زمينه پيشگيري از گناه و واکسينه شدن از خطاها در آنان ايجاد مي‏شود، چرا که جوان را در پيشگاه خدا قرار داده و تکليف متوجه او شده است.

دوم اين که انديشه و عقل دختران زودتر از پسران شکفته مي‏شود . دليلش آن است که دختران قبل از پسران زبان مي‏گشايند و زودتر از آنان آغاز سخن مي‏کنند. با توجه به رابطه غير قابل انکاري که بين انديشه و سخن گفتن وجود دارد، اين نتيجه به دست مي‏آيد که دستگاه فکري دختران زودتر از پسران به کار مي‏افتد.(3)

پي نوشت ها:

1.توضيح المسائل مراجع , ج ? مسئله ???? .

2. فلسفي، محمد تقي، بزرگسال و جوان از نظر تمايلات و افکار، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، ????ه.ش،‌ ج ?، ص ???.

3. همان، ص ???. موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها