ریا چیست و چه زمانی اتفاق میفتد؟

متن سوال: 
سلام ميخواستم بدونم ريا دقيقا به چه عملي گفته ميشود و دقيقا کي اتفاق ميفتد؟ سوال اصلي من اين موضوع هست که يکي از دوستان نزديک من گاها مطالعاتي پيرامون امور معنوي وديني (و امور مثبت ديگري) انجام ميدهد ، من با توجه به ارتباطي که با ايشون دارم ازشون خواسته بودم (با اصرار زياد من) که درباره آن ها به من اطلاعات جامعي بدهند ولي سوالي که براشون ايجاد شده اينه که چون ممکن است خودشون به امور ديني که مطالعه کرده بودند عمل نکنند بيان کردنش به من سبب ريا خواهد شد و ديدگاه اينجانب نسبت به ايشان بسيار عاليخواهد شد - حالا سوال من اين اين هست که آيا بيان موضوع مورد مطالعشون با توجه به اينکه من اصرار به بيان آن را دارم و دوست من تمايلي به انجام آن به جهت ترس از خودنمايي نداشته است، ريا بوده؟ ولو اينکه بديهتا بيان مطالب مثبت و معنوي از زبان ايشان براي من ذهنيت مثبت تري از دوستم ايجاد کند

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
هيچ ريايي در کار نيست بلکه وظيفه اوست که اين علوم را در اختيار شماهم قرار بدهد تازه زکات علم را هم بر ما واجب کردند ..وزکات العلم نشره .. چطور ادعاي ريا را مطرح کردند البته بايد خودش را کنترل از ريا بکند ريا از مادّ? رأي به معني اين است که شخص کاري را به انگيز? جلب توجه مردم انجام دهد. و نيز به معناي تظاهر و نشان دادن به غير است.
و در اصطلاح به معني اين است که انسان کار خوبي انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن به مردم باشد نه براي خدا، خواه اين کار عبادي باشد مانند نماز و خواه غير عبادي باشد مانند انفاق.

موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها