راه هاي خلاص شدن از وسواس چيست؟

متن سوال: 
راه هاي خلاص شدن از وسواس چيست؟

.

پرسش:راه هاي خلاص شدن از وسواس چيست؟

پاسخ
با عرض سلام و احترام؛ سپاس از اينکه اين مرکز را براي مشاوره خود انتخاب کرده‌ايد، اميدواريم راهنمايي خوبي براي شما باشيم.
ناراحتي و نگراني شما را درك مي‌كنم و از اينکه با اين مسئله مواجه هستيد متاسفم، بدانيد كه شما تنها فردي نيستيد كه از اين گونه افكار و اعمال مزاحم و تكراري رنج مي‏بريد. از آنجاي که اختلال وسواس پيچيده و فرايند درمان آن نيز، نياز به مشاوره حضوري دارد، بنابراين در اولين فرصت با مراجعه به يکي از مراکز مشاوره، پيگير درمان وسواس به کمک مشاوره حضوري باشيد. توجه داشته باشيد که (همانطور که خودتان هم بيان کرديد) اگر کسي به راهکارهاي که گفته مي‌شود عمل نکند، کاري نمي شود کرد. .
در ادامه راهکارهاي کلي در مورد وسواس ارائه مي‌شود:
1. ريشه وسواس اضطراب مي باشد و از اختلالات اضطرابي به حساب مي آيند پس نياز است که در آرامش باشيد و از راهکارهاي مقابله با اضطراب استفاده نماييد:
- سعي کنيد براي کاهش اضطراب و استرس ورزش را مخصوصا در جمع شروع کنيد و شادابي و نشاط خود را بيشتر نماييد.
- دست به فعاليتهاي مورد علاقه تان بزنيد.
- سعي کنيد بيشتر در جمع باشيد، و روابط و فعاليت‌هاي اجتماعي را ارتقا دهيد.
- سعي کنيد نقاط مثبت و خوبي هاي خود را نوشته و مرور کنيد و به خود احترام بگذاريد.
2. يکي از مواردي که وسواس به دنبال آن هستند اطمينان خواهي يا يقين به درستي کار خودشون است، در صورتي در هيچ کاري نه مي‌توانيم به يقيق برسيم و نه از نظر شرعي اين را از ما خواسته اند.
3. يکي از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصميمات و رفتارهاي زندگي مي باشد و عدم توجه به توصيه هاي درمانگر و اطرافيان است که اين اشتباه مي باشد و فرد وسواس بايد بداند که نبايد فکر خود را محور قرار دهد و يقين او اعتبار ندارد و بايد طبق يقين افراد ديگر عمل نمايد.
4. از روش هاي مقابله با وسواس، شناخت و آگاهي مناسب از احکام شرع مقدس مي باشد لذا آگاهي خود را بالا ببريد.
5. از روش هاي مقابله با وسواس، عدم پاسخ دهي مي باشد لذا نبايد به فکر و يقين خود اعتنا کنيد و هر موقع که شک کرديد اگر توانستيد قسم بخوريد که نجس هست آن موقع آب بکشيد و الا اعتنا نکنيد.
6. از روش هاي مقابله با وسواس، تقابل به ضد مي باشد به اين معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنيد بلکه خود سعي کنبد که دستان خود را نجس کرده و پس از مدتي آب بکشيد و قبل از آب کشيدن، آرامش داشته و بي خيال باشيد و اعتنا نکنيد.
7. توجه داشته باشيد که به تدريج اين حالت وسواسي براي شما ايجاد شده است و به تدريج اين عادت را هم مي توانيد ترک نماييد.
8. در صورت عدم بهبودي حتما به روانشناس متعهد و متخصص که در زمينه درمان وسواس تبحر دارد مراجعه نماييد.
انشاالله موفق باشيد.

مطالب ما را در کانال زیر دنبال کنید
#کانال_مرکز_ملی_خراسان_رضوی

https://eitaa.com/eporsesh

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها