این درست است که امام حسین علیه السلام روز عاشورا چندین خطبه عقد خوانده

متن سوال: 
اين درست است که امام حسين عليه السلام روز عاشورا چندين خطبه عقد خوانده

با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
اين موضوع -که علي اکبر در روز عاشورا ازدواج کرد- صحت ندارد؛ هيچ کس نقل نکرده و آن چه برخي نقل کرده اند، اين است که: حضرت قاسم در کربلا ازدواج کرد که آن هم در کتاب هاي معتبر نيامده و در کتاب روضه الشهداء ملا حسين کاشفي ذکر شده که اعتباري ندارد .
شيخ عباس قمي مي نويسد که:
قصّه دامادى جناب قاسم عليه السّلام در کربلا و تزويج او فاطمه بنت الحسين عليه السّلام را، صحّت ندارد ؛ چه آنکه در کتب معتبره به نظر نرسيده و بعلاوه آن که حضرت امام حسين عليه السّلام را دو دختر بوده -چنان که در کتب معتبره ذکر شده - يکى سکينه که شيخ طبرسى فرموده : سيّد الشّهداء عليه السّلام او را به عبداللّه تزويج کرده بود و پيش از آنکه زفاف حاصل شود، عبداللّه شهيد گرديد. و ديگر فاطمه که زوجه حسن مُثَنّى بوده که در کربلا حاضر بود و اگر استناداً به اخبار غير معتبره گفته شود که جناب امام حسين عليه السّلام را فاطمه‌ي ديگري بوده، گوييم که او فاطمه صغرى است و در مدينه بوده و او را نمي توان با قاسم بن حسن عليهماالسّلام عقد بست و اللّه تعالى العالم .
حاج ميرزا حسين نورى - نَوَّرَ اللّه مَرْقَدَهُ- در کتاب (لؤ لؤ و مرجان ) فرموده:
به مقتضاى تمام کتب معتمده سالفه مؤ لّفه در فنّ حديث و اَنساب و سِير نتوان براى حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام دختر قابل تزويج بى شوهرى پيدا کرد که اين قضيه قطع نظر از صحّت و سقم آن به حسب نقل وقوعش ممکن باشد.(1 )
بنا بر اين امام حسين (ع) در روز عاشورا هيچ خطبه‌ي عقدي نخوانده است .
پي نوشت:
1 . منتهي الامال ، ج 1 ، ص 700 ، شيخ عباس قمي ، قم ، انشارات هجرت ،1378 ، چاپ سيزدهم .

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها