آیا مقام نبوت بالاتر است یا امامت؟

متن سوال: 
با سلام مقام نبوت بالاتر است يا امامت. مقام پيامبر اکرم بالاتر است يا حضرت علي؟ مقام امامت بالاتر است يا حضرت زهرا يا پيامبر؟ در مورد حديث لولاک لما خلقت الافلاک و لاولا علي لما خلقتک ربطي به اين برتري دارد؟ و تفسير آن چيست؟ ودر مورد اينکه پيامبر برتري اش چگونه است چه رواياتي هست؟ با تشکر.

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم سوال شما از دو بخش تشکيل شده است که به هردو قسمت پاسخ داده مي شود و اگر نسبت به جواب سوال داريد يااشکال داريد مطرح کنيد بخش اول:امامت مقام امامت بالاتر از نبوّت است و برخي از پيامبران بزرگ با اين که پيامبر بوده‏اند مقام امامت را نيز داشته‏اند مانند حضرت ابراهيم عليه السلام که پس از گذشتن سالياني از پيامبري‏اش خداوند او را امام قرار داد: و اذا تبلي ابراهيم ربه بکلمات فاتمهن، قال اني جاعلک للناس اماما(1) و هنگامي که پروردگار ابراهيم، او را با کلماتي بياموزد و او از عهده آنها برآمد خداوند به او فرمود:من تو را امام و پيشواي مردم قرار دادم. مقام امامت، رهبري جامعه از روي حکمت و قوانين الهي است که جامعه به وسيله آن به تعالي و سعادت مي‏رسد. به عبارت ديگر، مقام امامت، رهبري حکومت الهي است که از سوي خداوند به برخي پيامبران، از جمله رسول‏اللَّه صلي الله عليه وآله، اعطا شده است(2) برخى از انبيا ، فقط داراى مقام نبوت و رسالت بوده اند ولى برخى ديگر ، به جهت شايستگى بيش تر ، علاوه بر مقام نبوت و رسالت ، داراى مقام امامت نيز بوده اند مانند : حضرت ابراهيم ، حضرت موسى پيامبر خاتم و.. . .علامه طباطبايى در ذيل آيه 124 مى فرمايد : از اين آيه استفاده مى شود که مقام امامت در ذرّيه لايق و پاک و معصوم ابراهيم هم قرار داده شده است و پيامبران ديگرى نيز داراى اين مقام بوده اند ; چنان که خداوند متعال درباره اسحاق و يعقوب مى فرمايد : و جعلنهم أئمّة يهدون بأمرنا... ; انبياء ، 73 پي نوشت ها 1- سوره بقره، آيه 124. 2- نگاه کنيد به:سبحاني جعفر، الالهيّات، ج 2، صص 618 تا 623. بخش دوم:حديث لولاک اين حديث قدسي بيانگر اين نيست که مقام حضرت زهرا بالاتر از مقام پيامبر اسلام و حضرت علي است. بلکه مراد چيز ديگري است که بيان خواهد شد. لولاک لما خلقت الافلاک:اي پيامبر اگر تو نبودي افلاک را خلق نمي کردم. يعني همة کرات و آسمانها و زمين را به خاطر وجود تو آفريدم و اينکه مي گويند انسان اشرف مخلوقات است و همة مخلوقات بخاطر انسان خلق شده است براي اينکه اين انسان کامل پيامبر اسلام لياقت شناخت و معرفت کامل حق را دارد. لولا علي لما خلقتک:اگر علي نبود تو را خلق نمي کردم چون تمام ارزش خلقت پيامبر به مقام نبوت اوست که بايد اين رسالت استمرار داشته باشد و اگر بعد از پيامبر رسالت باقي نماند، نبوت لغو و بي معني مي شود و علت بقاء رسالت پيامبر حضرت علي مي باشد. لذا اگر علي نباشد تا رسالت را ادامه دهد، خلقت پيامبر و مبعوث شدن او به پيامبري ارزشي نداشته و بيهوده است. لو لا فاطمه لما خلقتکها:اگر فاطمه نبود هر آينه شما را خلق نمي کردم، چون فاطمه ظرف امامت امت و همة معصومين از نسل او هستند و اگر فاطمه نبود، امامت استمرار پيدا نمي کرد و ولايت ناقص بود، اگر ولايت نباشد، رسالت ناقص مي ماند. لذا اگر فاطمه نباشد و به خاطر آن امامت و رسالت استمرار نداشته باشد خلقت پيامبر و علي چه فايده اي خواهد داشت.1 پي نوشت ها مقتل الزهرا، تأليف سيد علي موسوي ده سرخي. موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها