آیا حد ترخص نسبت به مسافری که در اثنای سفر شرعی، از وطن خود عبور می‏کند، معنا و مفهوم دارد؟

متن سوال: 
با سلام آيا حد ترخص نسبت به مسافري که در اثناي سفر شرعي، از وطن خود عبور مي‏کند، معنا و مفهوم دارد؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم مسافري که در اثناي سفر شرعي از وطن خود عبور مي‏کند: با رسيدن به حدّ ترخّص وطن خويش نمازش را بايد کامل بخواند و تا زماني که سفر جديدي را به حدّ مسافت شرعي از وطن مذکور آغاز نکرده است، بايد نمازش را تمام بخواند. (مشهور) تا به وطن نرسيده نمازش شکسته است و ورود به وطن حدّ ترخّص ندارد و پس از رسيدن به وطن، اگر در آن توقّف کند، سفرش قطع مي شود و بايد تا زماني که سفر جديدي را به حدّ مسافت شرعي آغاز نکرده است، نمازش را تمام بخواند و امّا عبور از وطن، بدون توقّف و فرود آمدن در آن، در اينکه موجب قطع مسافرت شرعي مي شود يا نه، محلّ اشکال است. بنابراين اگر فرد بعد از عبور از وطن، قصد پيمودن مسافت شرعي جديدي را هر چند به ضميمه مسير برگشت داشته باشد، نمازش شکسته است و گرنه احتياط لازم آن است که بين نماز شکسته و نماز تمام در باقيمانده مسير جمع نمايد. (آيت الله سيستاني) توضيحات: 1- سيد محمد حسن بني هاشمي خميني توضيح المسائل مراجع جلد 1، م????؛ آيت الله سيد علي حسيني سيستاني منهاج الصالحين جلد 1، م920 و قبل از م924 موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها