آیا حادثه پلاسکو امتحان و آزمایش الهی است یا خیر؟

متن سوال: 
سوال با توجه به حادثه آتش سوزي اخير در مجتمع تجاري پلاسکو که يک نوع امتحان و آزمايش الهي است، در فلسفة بلايا گفته شده که خداوند مي خواهد بندگانش را آزمايش کند، آيا راههاي ديگري غير از بلايا وجود ندارد که آزمايش کند و انسان معمولا در اوقات سختي و مشقت بيشتر به ياد خداست؟

سلام وقت بخير يکي از سنت هاي حتمي و اجتناب ناپذير الهي که در آيات بسياري و همچنين روايات بدان اشاره شده است مسئله امتحان و آزمايش مومنين است. که قرآن مي فرمايد: أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (آيا همينکه انسان ها بگويند ما ايمان آوريم رها مي شوند و مورد آزمايش قرار نمي گيرند.)(1) آنچه که از مجموع آيات قرآن استفاده مي شود اين است که امتحان الهي منحصر به نوع خاص نيست، بلکه هر گروه و جمعيتي و هر فردي به نحوي مورد امتحان الهي قرار مي گيرند و اين آزمايشها در چهره هاي گوناگون به سراغ انسانها مي آيد. که به چند مورد آن که در قرآن هم ذکر شده اشاره مي کنيم: ?. امتحان با بلايا و نقصانها برخي را خداوند با محروميت ها و بلاها و نقصانها مورد امتحان قرار ميدهد. قرآن کريم مي فرمايد: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الَّثمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ «قطعاً شما را با چيزي از ترس ـ گرسنگي ـ زيان مالي و کمبود ميوه ها آزمايش مي کنيم و بشارت باد بر صابران»(2) برخي انسان ها، در زمان گرفتاري ها و ابتلائات سخت زندگي، تحمل و صبر را در مقابل آن ها از دست داده و زبان به گلايه و شکايت در مقابل خدا باز مي کنند و عدالت و حکمت خداوند را زير سؤال مي برند و يا از فضل و رحمت الهي نا اميد مي شوند، در نتيجه در اين امتحان الهي، موفق بيرون نمي آيند. آنان به جاي آن که بيش از پيش به خدا و رحمت واسعه او اميدوار باشند و بيشتر در مقابل خداوند خاضع و شکر گذار باشند و از خدا در رفع اين موانع و مشکلات و دادن صبر و شرح صدر، کمک و ياري بجويند، بلکه بالعکس کاملا از درگاه الهي دور و ناسپاس مي شوند. اما برخي ها از اين امتحان پيروز و سر بلند بيرون مي آيند و خدا هم، گناهان آن ها را مي بخشد و هم درجات او را بالا مي برد و بيشتر او را دوست مي دارد. پس چنين نيست که همه انسان ها همواره در مقابل سختي و شدائد رو به درگاه الهي بياورند و با موفقيت از اين آزمون بيرون بيايند. و لذا چنين نيست که همه انسانها در سختي و مشقت به ياد خدا بوده و از امتحان الهي سر بلند بيرون آيند. ?. امتحان با نعمت و ثروت گروهي را خداوني با نعمت و امکانات مادي مورد آزمايش قرار ميدهد، و نعمت هاي فراوان مادي و امکانات به آنان ارزاني مي کند، تا ببيند آيا جزو شاکران است و يا به نعمت ها کفران نموده و از امتحان الهي سر بلند بيرون نمي آيد.(3) خداي متعال در قرآن کريم به آنان اشاره کرده است، و مي فرمايد: أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ «اموال و اولاد شما، وسيله آزمايش شما هستند.»(4) و اين قسم خود داراي مصاديق و انواعي است که به پاره اي از آن ها اشاره مي شود: الف: امتحان با فرزند و مال و ثروت. از جمله اموري که انسانها با آن مورد ابتلاء و امتحان واقع مي شوند، داشتن مال و فرزند است، خداي متعال به اين نوع از امتحان در آيه فوق اشاره کرده و مي فرمايد: أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ «اموال و اولاد شما، وسيله آزمايش شما هستند.»(5) بدون ترديد مال و فرزند از مهمترين وسائل امتحان انسان ها مي باشند، چرا که جاذبة اموال از يک سو و عشق و علاقة به فرزندان از سوي ديگر، کشش نيرومندي را در انسان ايجاد مي کند و چه بسا در مواردي رضاي خداوند تعالي از رضايت آنها جدا مي شود، انسان سخت در فشار قرار مي گيرد و براي او تصميم گيري مشکل خواهد شد.(6) چگونگي بدست آوردن اموال، چگونگي خرج کردن آنها، طرز نگهداري و ميزان دلبستگي و علاقه به آن همگي ميدان هاي آزمايش بشر هستند. بسيار کسانند که از نظر عبادات معمولي و تظاهر به دين و مذهب بسيار سخت گير و با دقتند، اما هنگامي که پاي يک مسئله مالي به ميان مي آيد، همه چيز را فراموش مي کنند. و يا براي رفاه خانواده و فرزندان دست به هر حرام و کارهاي ناحقي مي زنند.(7) داستان قارون که در ابتداء از خوبان بود، امّا مال و ثروت بين او و حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ جدائي انداخت از جمله نمونه هاست که داستان آن مفصلاً در سورة قصص آمده است. ب: امتحان با نعمت پست و مقام. داشتن پست و مقام جزو نعمات الهي است که انسانها با آن امتحان و آزمايش مي شوند، خداي متعال در اين مورد از زبان سليمان چنين مي آورد: هذا من فَضْلِ ربّي ليبلوني أاشکر ام اکفر (اين از لطف خداست براي اينکه من را امتحان کند آيا شکرگذاري مي کنم يا کفران)(8) و اين امتحان جزو امتحانات صعب الهي است، عده در اين امتحان سر بلند بيرون مي آيند و عده با استفاده سوء از جاه و مقام حقوق مردم را پايمال نموده و از اين امتحان الهي موفق بيرون نمي آيند. ج: امتحان با نعمت جمال و زيبائي. جمال و زيبايي ظاهري و يا باطني همانند علم نيز جزو نعمت هاي الهي است که خداي آن را چه بسا وسيله امتحان براي شخص قرار ميدهد، که آيا از آن در مسير صحيح استفاده مي کند و يا آن که آن را وسيله سوء قرار ميدهد. پس در يک جمع بندي مي توان گفت: خداي تعالي براي تربيت انسان دائماً او را در کوره هاي داغِ امتحان قرار مي دهد و با امور مختلفي او را مي آزمايد. و چنين نيست که امتحانات الهي هميشه بوسيله حوادث سخت و ناگوار باشد، بلکه با سختي ها و گاه با نعمت ها و آسايش ها مورد امتحان قرار مي دهد، خداوند تعالي در قرآن مي فرمايد:(9) وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً» «ما شما را بوسيلة بديها و خوبيها امتحان مي کنيم(10). پي نوشت: 1.عنکبوت: 2. 2.بقره: 155. 3.مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلاميه، چاپ پنجم، ج16. 4.تغابن: 15. 5.تغابن: 15. 6.مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج24، ص 206. 7.مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج7، ص 138. 8.نمل: 40. 9.مکارم شيرازي، تفسير نمونه، ج24، ص 206. 10.انبياء: 35.

پربازدیدترین ها