چگونه هنگام درس خواندن حواسمان را جمع کنیم

متن سوال: 
چگونه ميتوانيم هنگام درس خواندن حواسم رابيشتر جمع کنم ؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
راههاي ايجاد تمرکز در حين مطالعه :براي تمرکز در حين مطالعه عوامل و شرايطي لازم است عوامل دروني و عوامل بيروني عوامل دروني: علاقه داشتن انگيزه عوامل بيروني زمان مناسب مکان مناسب ( نور- تهويه- سرمايشي و گرمايشي) مکان نشستن مطالعه روشمند قبل از مطالعه: دقيق يک مطالعه اجمالي داشته باشيم نگاه کردن فهرست تورق کردن و نگه اجمالي به مطالب کتاب در هنگام مطالعه: ياددااشت برداري و خلاصه برداري- علامت زدن نکات مهم –زير نکات مهم را خط کشيدن يا با ماژيک هايلات کردن تند خواني- خود در تمرکز حواس موثر است چشم خواني به جاي زبان خواني برطرف کردن مسايل ودغدغه هاي ذهني )مثلا اگه مي خواهيم به جايي تلفن بزنيم هي زهن ما مشغول اين مساله نباشه تلفن را بزنيم و خيال خودمون را راحت کنيم)
مهمترين عامل براي موفقيت در درس و امتحانات اين است که بر اساس اصول و برنامه ريزي درس بخوانيد.
اصول برنامه ريزي:
براي موفقيت در برنامه‏ها رعايت چند نکته لازم است: الف) اراده جدي و قاطع بر عمل به طوري‏که هرگاه خلاف برنامه عمل انجام شد بلافاصله انسان خود را سرزنش و يا جريمه نموده و مجددا تصميم بر اجراي آن بگيريد. ب) برنامه بايد واقع بينانه و متناسب با اهداف، نيازها و ظرفيت و توانايي انسان باشد. ج) اصالت دادن به کيفيت به جاي کميت و تنظيم کردن بصورتي جذاب و دلپذير. د) رعايت اصل تدريج: بهتر است دربرنامه‏ريزي از کمترين مقدار شروع و تدريجاً آن را افزايش داد؛ مثلاً: کسي که مايل به اقامه نماز شب مي‏باشد ولي آن‏را بر خود سنگين مي‏يابد بهتر است از يک رکعت وتر شروع کند و پس از يک هفته دو رکعت شفع را نيز اضافه نمايد و کم‏کم پس از مدتي تمام نماز شب را بجا آورد. ه) محاسبه و بازنگري: پس از برنامه‏ريزي بايد به دقت در عمل کوشيد و هر کجا خللي حاصل شد بلافاصله بررسي کند که اشکال از برنامه بوده يا از سستي خود در اجراي آن. سپس به سرعت بايد اشکال را برطرف سازد. و) حتي‏الامکان بهتر است برنامه‏ها را با دوستان هم‏فکر طرح و اجرا نموده و در عمل با يکديگر به تعاون بپردازيد. ز) استمداد و طلب توفيق پيوسته از خداوند متعال،شرط مهم موفقيت در هر امري است.
نکته بعدي روش درس خواندن است.توصيه مي کنيم کتابهاي را در مورد روشهاي مطالعه و تند خواني و خلاصه برداري مطالعه کنيد.
اما نکته اي که به صورت خلاصه در مورد روش خواندن عرض مي کنم اين است که شما بايد به نحوي برنامه ريزي داشته باشيد که مطالعات درسي شما در سه مقطع متمرکز باشد:
قبل از کلاس: سعي کنيد پيش مطالعه داشته باشيد.مطالعه اجمالي و مرور درسي را که قرار است استاد در روز آينده بدهد در تمرکز حواس و افزايش فهم مطالب درسي موثر است.
در حين کلاس:حضور فعال همراه با تمرکز ازطريق يادداشت برداري و خلاصه برداري- علامت زدن نکات مهم –زير نکات مهم را خط کشيدن يا با ماژيک هايلات کردن و پرسش نکات مبهم از استاد
بعداز کلاس: مطالعه درسي را که استاد داده است و تکميل خلاصه ها و يادداشت ها و مراجعات و حل تکاليف درسي در اولين فرصت ممکن.مثلا در عصر همان روز درسي
در اخر هر هفته مثلا پنجشبه ها مرور درسهاي کل اون هفته- در جمعه ها وقتي را براي مرور درسهايي که در پنجشنبه هاي هفته هاي قبل مرور کرده ايد اختصاص دهيد.به اين ترتيب و با مرورهاي مرتب ضريب موفقيت شما بسيار افزايش پيدا مي کند.در اين خصوص مي توانيد از روشهاي جي 5 و لايتنر هم استفاده کنيد.
اصلاح روش مطالعه خصوصا تند خواني هم در تمرکز حواس و موفقيت بيشتر نقش دارد.
در پايان نکاتي را در مورد شرايط زمان و مکان مطالعه به طور کلي براي شما مطرح مي کنم:

شرايط زماني مطالعه
1- بطور کلي مطالبي که قبل از استراحت نسبتاَ طولاني مرور شده بهتر به خاطر مي ماند(تأثير ضمير ناخودآگاه) 2- تنظيم اوقات مناسب براي مطالعه، نتيجه کار را بهتر مي کند. 3- مطالعه در زمان هاي کوتاه و پي در پي بسيار مؤثرتر از زمان هاي ممتد و طولاني است. 4- در هنگام خستگي جسمي و رواني، هنگام گرسنگي و ضعف مطالعه نکنيد. 5- تخمين زماني و کمي و کيفي قبل از مطالعه باعث افزايش کار آيي مغز مي شود. 6- حتي الامکان در زمان هاي مناسب درس ثابت مطالعه شود. 7- تاثير زمان مطالعه در همگان يکسان نيست . خودتان وضعيت مطلوب مربوط به خودتان را کشف کنيد. 8- محدود کردن منطقي زمان در مطالعه تاثير بسزايي در روند پيشرفت مطالعه دارد 9- استفاده از تکنيک هاي 1 دقيقه اي باعث تسلط بيشتر در زمان مطالعه و افزايش بازدهي مي شود. 10- حضور در زمان داشته باشيد. به ميزاني که در زمان حال هستيد تمرکز داريد. 11- دقيقاً در حين انجام مطالعه به هيچ عنوان به فکر نتيجه آن نباشيد. 12- تا جايي که مي توانيد در آن لحظه خاص حضور داشته باشيد. 13- مرور درس ها بلافاصله پس از اتمام کلاس هاي درس از عوامل اصلي پيشرفت تحصيلي بشمار مي آيد. 14- وقتي فکرتان در حين مطالعه، منحرف و متوجه موضوعات ديگر شد موقتاً مطالعه را به مدت چند دقيقه کوتاه متوقف کنيد و سعي کنيد در اين چند دقيقه عامل اصلي منحرف کننده ذهن خود را بطور دقيق در يک کاغذ سفيد يادداشت کنيد تا فرصتي که حتماً مشخص خواهيد کرد به آن مساله فکر کنيد. 15- زمان هاي مربوط به هدفگذاري و تعيين برنامه براي استفاده موثر از زمان را به عاليترين شکل ممکن مصرف کنيد. 16- سعي کنيد پس از قرار گرفتن در محل مطالعه بدون از دست دادن کوچکترين لحظه اي، بلافاصله کار را شروع کنيد. 17- هر وقت مطالعه موضوعي را تمام کرديد يادداشت کنيد که دفعه بعد چه کار خواهيد کرد. برنامه جلسه آينده را به ذهن خود بدهيد تا آمادگي ها و زمينه هاي لازم را ايجاد کند. 18- از هر فرصتي هر چند کوتاه براي مطالعه استفاده کنيد. 19- تعهد بدهيد حداقل روزي نيم ساعت مطالعه نماييد.(بعنوان يک امر مسلم و قطعي و ضروري در زندگي خود)

شرايط مکاني و فيزيکي محل مطالعه
1- حتي الامکان در مکان ثابت و مشخص مطالعه شود(البته وابستگي ومتکي شدن به يک محل محدود ممکن است در دراز مدت از توانمنديها ي شخص بکاهد) 2- خلوت بودن محل مطالعه ، ميز مطالعه شما هميشه بايد مرتب و منظم باشد. عادت دادن چشم به ديدن صحنه هاي موزون و هماهنگ باعث تقويت حافظه و افزايش خلاقيت مي شود. 3- رفتن به کتابخانه هاي عمومي، انتخاب بعدي براي مطالعه فعال است. 4- مطالعه در مکان هاي پر رفت و آمد مانند پارکها و گردشگاه ها مناسب نيست و فقط جنبه سرگرمي و تفريح دارد. 5- دور کردن وسايل حواس پرت کن از محل مطالعه. 6- نور کافي و مناسب 7- از تابانيدن مستقيم نور در محل مطالعه خودداري شود. 8- رعايت دماي مناسب و همچنين استفاده از بوهاي مطبوع در هنگام مطالعه خيلي مناسب و مؤثر است. 9- طراحي و دکوراسيون اتاق مطالعه بايد با مطالعه تناسب داشته باشد. 10- از تزئينات و نصب تابلوهايي که در راستاي اهداف واقعي شما نيست خودداري شود. 11- هواي آزاد واکسيژن کافي در محل مطالعه موجود باشد. 12- حتي الامکان جلوي ميز مطالعه بسته باشد تا باعث حواس پرتي کمتري شود. 13- از استراحت زياد ماهيچه ها در هنگام مطالعه بايد احترازکرد نتايج تحقيقات نشان مي دهد که انقباض اندک ماهيچه ها مفيد است و دقت کار مغز را زياد مي کند. 14- ميز و صندلي مطالعه بايد مخصوص مطالعه باشد و حتي الامکان از انجام کارهاي ديگر در آن محل خودداري شود

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها