چرا.درنماز.صبح.ونماز.مغرب.وعشا.سوره ها را.بلند می خوانند ولی در نماز ظهر سوره ها راباصدای کم می خوانند

متن سوال: 
چرا.درنماز.صبح.ونماز.مغرب.وعشا.سوره ها را.بلند مي خوانند ولي در نماز ظهر سوره ها راباصداي کم مي خوانند

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
فلسفه و حکمت بيشتر احکام و مقرارت اسلام براي ما مشخص نيست و تنها از باب تعبّد آن ها راپذيرفته ايم ،و چون خداوند متعال و نبي گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليه السلام) فرموده اند يقين داريم تمام دستورات آن ها مبتني بر مصالح و مفاسد واقعي است ؛از اين رو با جان و دل از آن ها اطاعت مي کنيم اگر چه علت گفتارشان را ندانيم . مثلا ما از دستورات دکتر که مي گويد:فلان دارو را بخور، فلان آمپول را تزريق کن و از خوردن فلان غذا خودداري کن و...، پيروي مي کنيم با اين که نمي دانيم خاصيت فلان دارو و آمپول چيست ؟
جهر و اخفات در نماز نيز تعبدي است و ما فلسفه آن را به طور کامل نمي دانيم . البته وقتي به روايات مراجعه مي کنيم به اشاراتي ازناحيه ائمه معصومين (عليه السلام) و شخص پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله) برخورد مي کنيم ، لکن نمي توان آن راعلت حقيقي و فلسفه واقعي جهر و اخفات دانست . به اين معنا که تمام فلسفه و حکمت در آن خلاصه شود و چيز ديگري نباشد.
محمد بن حمران يا محمد بن عمران از امام صادق عليه السّلام علت بلند خواندن حمد و سوره را در بعضي نمازها وآهسته خواندن آن را در بعض ديگر پرسيد. حضرت فرمود:وقتي که پيامبر (صلي الله عليه وآله)را به آسمان بردند، اولين نمازي که خداوند بر او واجب نمود، نماز ظهر روز جمعه بود و فرشتگان بر او اقتدا کردند. خداوند براي اين که عظمت نماز ظهر روز جمعه را به ملائکه نشان دهد به پيامبر (صلي الله عليه وآله) فرمان داد حمد و سوره را بلند بخواند. دومين نمازي که بر او واجب نمود نماز عصر بود، ولي چون کسي بر پيامبر (صلي الله عليه وآله)اقتدا نکرده بوده دستور رسيد که آهسته بخواند و بعد نماز مغرب و همين طور عشا را بر او واجب نمود و گروهي ازفرشتگان نيز به او اقتدا کردند. باز دستور رسيد که بلند بخواند و سپس وقتي به زمين رسيد موقع صبح بود و براي اين که عظمت نماز صبح را براي مردم تبيين کند به پيامبر (صلي الله عليه وآله)امر فرمودند که حمد و سوره را بلندبخواند.... (1)
درمورد خانم ها مي تواند به جهت حرمت ايشان و نرسيدن صدا به نامحرمان اين حکم برداشته شده باشد و ديگر بر آن ها واجب نباشد.همان گونه که در برخي احکام ديگر نماز غير از بلند و آهسته خواندن برخي اختلافات جزئي وجود دارد و اعمال مستحب در مورد زنان و مردان در مواردي جداگانه است.
بنا براين بلند خواندن حمد و سوره در نمازهاي مغرب و عشاء و صبح بر اساس روايات است که فقهاي عظام به آن ها استدلال کرده اند و مشهور علما بر اين عقيده اند،برخي براي وجوب جهر چنين گفته اند که چون در نمازهاي مغرب و عشاء و صبح هوا تاريک است بلند خوانده مي شود تا کساني که در مسجد يا اتاق عبور مي کنند بفهمند که کسي اين جا است و نماز مي خواند و نيز گفته اند به اين جهت نماز را بلندمي خوانند تا ديگران ساکت بشوند، اما اين سخنان نمي تواند چندان موجه و پذيرفته باشد . بنابراين بلند خواندن حمد و سوره در نمازهاي صبح و مغرب وعشاء وجه کاملا مشخصي ندارد و صرف تعبد است (2).
پاورقي
1 - صدوق ، علل الشرائع ، ج 2 ص 17و 18
2- الله حکيم ، مستمسک العروة الوثقي ، ج 6 ص 198با تلخيص
منبع سايت جواب،با تصرف.
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها