پوشیدن لباس راحت در برابرمحارم چه حکمی دارد؟نگاه به بدن خواهر یا برادر چه حکمی دارد؟

متن سوال: 
سلام ؛من و خواهرانم به گونه اي در کنار هم بزرگ شديم که حجاب داشتن مقابل هم ديگه اصلا بي معناست و بسيار راحت لباس مي پوشيم تا الانم هيچ حسي در مقابل هرنوع پوشش آنها حتي برهنه بودنشون نداشتم و ندارم ولي امروز يکي از دوستانم.ميگفت حتي آدم بايد مقابل محرم خودشم حجاب داشته باشه ولي ديگري ميگفت اگه از روي لذت نباشه مشکلي نداره من واقعا هيچ حسي ندارم يعني نميشه آدم روي ناموس خودش زبونم لال نظري داشته باشه حالا نميدونم کدوم راسته کدوم غلط انقدرم مطلب خوندم که بيشتر گيج شدم چون نظرات هم نقض ميگردند و به جمع بندي نرسيدم در ضمن خواهرام.مقابل نامحرم پوشش کامل چادر دارند

با سلام و سپاس از حسن اعتماد شما به مرکز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
وقت شما بخير و عافيت

قبل از ارائه پاسخ ، توجه دادن شما به اين موضوع مهم بنظر مي رسد که اگر شما مرجع تقليد داشتيد چنانچه به نظر فقهي مرجع خودتان مراجعه و عمل مي کرديد لازم نبود نظرات متنوع را بخوانيد و سرگرداني و تحير برايتان رخ نميداد! در اين سامانه نيز قسمت نام مرجع تقليدتان خالي بود و لذا ما هم نميتوانيم نظر مرجع خاصي را خدمتتان تقديم کنيم لذا به ناچار نظر احتياطي که با عمل به آن ، تکليف الهي را انجام داده باشيد خدمتتان ارائه مي نماييم.

مرد و زني كه با يكديگر محرمند(مثل خواهر و برادر) ، اگر قصد لذت نداشته باشند و خوف وقوع در حرام نباشد ، مي توانند به بدن يكديگر به آن مقدار كه در ميان محارم معمول است نگاه كنند و در غير آن، احتياط آن است كه نگاه نكنند.
برخي از مراجع در مورد حد نگاه به بدن محارم فرموده اند که مي توانند غير از عورت به تمام بدن يكديگر نگاه كنند و احتياط اين است كه به مابين ناف و زانوها نيز نگاه نكنند. لکن نظر فوق به احتياط نزديک تر است و فرد علاوه بر اينکه به عورتين نبايد نگاه کند و از باب احتياط به مابين ناف تا زانوها نيز نگاه نکند ،مراعات عرف را هم بنمايد.
توجه به دو نکته مهم در متن بالا براي جواز نگاه کردن حائز اهميت است :1.قصد لذت نباشد2.خوف وقوع در حرام هم نباشد.(در اين مسأله فرقي ندارد بيننده مرد باشد يا زن و پرواضح است که بحث زن و شوهر از اين موضوع خارج است و همسران ميتوانند به قصد لذت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.)

منبع:توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)،16مرجع،ج‏2، با استفاده از مسأله 2437. گفتني است که رعايت مسائل اخلاقي در اين گونه امور ، پسنديده است و آن چه بيان شد تنها حکم فقهي مسئله بوده است .

موفق و سربلند باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها