نکات تریتی شب حجله را بیان کنید؟

متن سوال: 
باسلام آيا براي شب حجله، نکات تربيتي نيز وجود دارد؟ اگر وجود دارد بيان فرماييد.

سلام در آموزه هاى اسلامى به تمام ابعاد زندگى توجه و عنايت شده است و حتى به نکات ارزشمندى در رابطه با مسايل زناشوييپرداخته شده است که به نمونه هايى اشاره مى شود :

الف ) رو به قبله و پشت به قبله نبودن يکى از توصيههاى معنوى در رابطه با آميزش اين است که رو به قبله و پشت به قبله نباشد ، همانطور که رو به قبله و پشت به قبله ، دستشويى رفتن ( ادرار کردن ) جايز نيست ، رو به قبله و پشت به قبله ، آميزش کردن ، مکروه است و ناپسند مى باشد . امام صادق ( عليه السلام ) فرمودند : پيامبر نهيفرموده از آميزش در حالى که زن و شوهر پشت به قبله يا رو به قبله باشند . 1 ( کف پا و فرق سر رو به قبله نباشد )

ب ) پرهيز از آميزش عريان در آموزههاى اخلاقى اسلام از آميزش کردن در حالى که زن و شوهر هر دو لخت هستند ، نهى شده است . ممکن است اين امر به دليل رعايت حيا و همچنين به دليل اين باشد که انسانها در حالت لختى جذابيت زيادى ندارند بلکه وقتى لباسى بر تن دارند ، زيباتر به نظر ميآيند . البته ممکن است دلايل و علل ديگرى داشته باشد . امام صادق ( عليه السلام ) ميفرمايند : وقتى زن و شوهر ميخواهند آميزش جنسى داشته باشند کاملاً لخت نشوند ( حداقل لباس جزئى داشته باشند ) و مثل اُلاغ به صورت عريان آميزش نکنند ، اگر اين کار را بکنند ملائکه از آنان دور ميشود . 2

ج‌د ( نگاه نکردن به آلت جنسى زن در رابطه با نگاه کردن مرد به آلت جنسى زن در حال آميزش روايات متعددى وجود دارد . برخى از آنها به مرد اجازه داده به آلت جنسى زن نگاه کند و برخى نيز نهى نموده است . با تتبّع و دقت در اين روايات مشخص ميگردد که اولاً نگاه کردن به ظاهر آلت زنان اشکال نداشته بلکه باعث لذّت و بهرهمندى بيشتر است ثانياً اينکه نگاه کردن به داخل آلت و فرج زنان نهى شده و در اين نهى شدن نکته تربيتى و روانشناختى وجود دارد و آن نکته اين است که داخل فرج زنان جذابيتى نداشته و باعث نفرت مرد از زن ميگردد ، لذا براى اينکه علاقهمندى مرد به زنش کم نشود ، توصيه شده به داخل فرج زن نگاه نکند . در روايت که از على ( عليه السلام ) نقل شده ، ميخوانيم : در حال آميزش به داخل فرج و آلت زنان نگاه نکنيد ، چون ممکن است باعث نفرت شما شود و کورى به دنبال داشته باشد .

د ) گفتگو نکردن در حال آميزش در آموزههاى دينى و اخلاقى توصيههاى زيادى به معاشقه و ملاعبه و اظهار محبت به همسر شده که مردان ميبايد در قبل از آميزش آن را رعايت نمايند تا همسران تحريک شده و آماده ارتباط جنسى بشوند . 3 اما در آموزههاى اخلاقى و دينى از صحبت کردن در موقع مجامعت ( آميزش واقعى ) نهيشده و آن را مکروه و ناپسند دانستهاند بطورى که در برخى روايات بوجود آمدن برخى اختلال ها در کودکان را به اين گفتگو نسبت دادهاند . امام صادق ( عليه السلام ) ميفرمايند : بپرهيزيد از صحبت کردن با همسر در موقع آميزش و دخول . 4 و پيامبر گرامى اسلام از گفتگوى زياد در موقع مجامعت نميفرمودند . 5 نتيجه اينکه گرچه گفتگو و اظهار علاقه و عشق به همسر به صورت کلامى و غيرکلامى ، قبل از آميزش واقعى ، مورد تأکيد است ولى از گفتگوى زياد در موقع آميزش نهى شده و ناپسند شمرده شده است . البته نام خدا و ذکر خدا نهى نشده و توصيه گرديده است . گرچه حکمت و فلسفه اين نهيها و توصيههاى براى ما مشخص نيست ولى ممکن است به دليل اين باشد که زن و شوهر در موقع آميزش ميبايد کاملاً آرامش داشته باشند و ممکن است گفتگوى زياد از آرامش آنان بکاهد و البته ممکن است دلايل ديگرى وجود داشته باشد .

ه ) آميزش در محيطى کاملاً خلوت زنان به دليل ويژگى خاص روانى و حياى زياد ، ترجيح ميدهند تا آميزش جنسى در جايى خلوت و تهى از حضور افراد ، انجام شود . هر چقدر محيط آميزش ، خلوت و آرام باشد ، براى همسران مفيد بوده و باعث بهرهبرى بيشتر از لذتهاى جنسى ميگردد . دلهره و ترس ، از عوامل انزال سريع است و اگر چنانچه در محيط آميزش احساس راحتى نشود ، به طور معمول زنان تحريک واقعى نميگردند و اين ناامنى روانى باعث ميشود مشکلات ارتباطى مى شود لذا توصيه ميشود آميزش در محيطى آرام ، مقدارى تاريک و بدون امکان حضور افراد ديگر ، انجام گيرد . آميزش در شب به ويژه نزديکيهاى نصف شب ، علاوه بر اينکه در محيطى آرام و بيسر و صدا انجام ميگيرد و اکثر مردم در حال استراحت هستند و محيط معمولاً آرام است ، از نظر بهداشت جسمى نيز مناسب بوده و معمولاً معده ، پر نيست زيرا با معده پر ، آميز کردن آسيبهايى به دنبال دارد . اين امر ( خلوت بودن مکان آميزش ) در شب زفاف از اهميت بيشترى برخوردار است زيرا عروس و داماد به ويژه عروس ، نگرانى و ترس دارد و وارد محيطى جديد شده است و لذا هرچقدر محل زفاف ، آرام ، بدون رفت و آمد و پوشيده باشد ، مطلوب خواهد بود .

در آموزههاى اخلاقى و تربيتى اسلام علاوه بر اينکه توصيه شده تا آميزش جنسى در محيطى خلوت و پوشيده انجام شود ، توصيه اکيد گرديده تا در محل آميزش ، کودکان ( ولو در حال خواب ) حضور نداشته باشند . امام صادق ( عليه السلام ) ميفرمايد : هيچ مردى با همسرش و کنيزش در جايى که کودکى حضور دارد ، آميزش نکند زيرا اين کار باعث زناى کودک ميشود . ( يعنى زمينه بيعفتى کودک ميشود ) . 6 امام صادق ( عليه السلام ) همچنين در روايت ديگرى ميفرمايند : پيامبر گرامى فرمودند : قسم به کسى که جانم به دست اوست اگر جايى که کودک وجود دارد و بيدار است و کلمات و نفسهاى آميزشکنندگان را ميشنود يا ميبيند ، اين کودک ابداً رستگار نميشود و زمينه زناکار شدنش زياد است و در ادامه فرمود : پدرم امام سجاد ( عليه السلام ) وقتى با همسرش آميزش ميکرد ، درها را ميبست و پردهها را ميانداخت و خادم ها را بيرون ميکرد . 7 در روايتى ديگر حضرت محمد ( صلى الله عليه و آله ) ميفرمايند : از کلاغ سه خصلت را بياموزيد آميزش مخفيانه ، صبح زود در طلب رزق و روزى رفتن و زيرکى . 8 از اين روايات و روايات ديگرى که درباره وجود دارد استفاده ميشود که آميزش جنسى ميبايد مخفيانه و به دور از نگاه افراد باشد و در محيطى خلوت و آرام انجام گيرد .

اين توصيهها علاوه بر جنبه تربيتى آثار روانشناختى زيادى بر همسران دارد . از جمله آثار روانشناختى آن احساس راحتى و اطمينان براى همسران به ويژه بر زنان است

. پى نوشت ها . 1 نهى رسول الله ان يجامع الرجل أهله مستقبل القبله و أنَّه کره أن يجامع الرجل مقابل القبله ( الحر العاملى ، وسائل الشيعه ، ج 20 ، ص 138 ) . .

2 إذا تجامع الرجال و المرأه فلا يتعرّيان فعل الحمارين فإنَّ الملائکه تخرج من بينهما إذا فعلا ذلک ( الحر العاملى ، وسائل الشيعه ، ج 20 ، ص 120 ) . .

3 قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله ) : ثلاثه من الجفا : . . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبته سه چيز از جفا است . . . . . . و آميزش با همسر بودن ملاعبه و بازى جنسى ( همان ، ص 118 ) . .

4 اتّقوا الکلام عند ملتقى الختانين فانّه يورث الخرس ( همان ، ص 123 ) . .

5 قال الصادق ( عليه السلام ) : نهى رسول الله ( صلى الله عليه و آله ) أن يکثر الکلام عند المجامعه ( همان ) . .

6 لا يجامع الرجل امرأته و لا جاريته و فى البيت صبّى فانّ ذلک مما يورث الزنا ( الحر العاملى ، وسائل الشيعه ، ج 20 ، ص 132 ) . .

7 و الذى نفسى بيده لو انّ رجلاً غشى امرأته و فى البيت صبّى مستيقظ يراهما و يسمع کلامهما و نفسهما ما أفلح ابداً ان کان غلاماً کان زانياً او کانت جاريه کانت زانيه ، و کان على بن الحسين ( عليه السلام ) إذا أراد أن يغشى أهله أغلق الباب أرضى الستور و أخرج الخدم ( همان ، ص 133 ) . .

8 قال رسول الله ( صلى الله عليه و آله ) : تعلّموا من الغراب خصالاً ثلاثاً : استتاره بالفساد ، و بکوره فى طلب الرزق و حذره ( همان ، ص 134 ) .

پربازدیدترین ها