نشست تخصصی فرزند آوری در مرکز ملی پاسخگویی خراسان رضوی

در نشست بحران جمعیت و فرزند آوری از منظر اسلام مطرح شد؛
نشست تخصصی بحران جمعیت و فرزند آوری از منظر اسلام در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی شعبه خراسان رضوی با حضور حجت الاسلام سید عباس دیانت مقدم، معاون مرکز ملی پاسخگویی شعبه خراسان رضوی و فاضل ارجند جناب آقای محمد علی واعظ موسوی، کارشناس مسائل خانواده و استاد حوزه برگزار شد. دانشجویان خانم دانشگاه شهید مطهری مشهد مهمانان مرکز ملی پاسخگویی (مرکز بحث و انتقاد دینی شهید هاشمی نژاد) بودند. این نشست به صورت بحث آزاد مطرح شد.

حجت الاسلام دیانت مقدم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند:
«اگر چند سال بگذرد و نسل ها پیر شوند دیگر قابل علاج نیست»، گفت:
هر فعالیتی باید در زمان مربوط به خود محقق شوند در غیر این صورت فایده ای نخواهد داشت. بنابراین مساله بحران جمعیت و فرزند آوری به اندازه ای مهم است که نمی توانیم بگوییم اگر حالا اجرا نکردیم، سال های بعد به آن می پردازیم.
آمارهای هشدار دهنده
حجت الاسلام دیانت مقدم در مورد آمارهای رشد جمعیت گفت:
در بازه ی زمانی 1355 تا 1365 نرخ رشد کشور نزدیک 4 درصد بوده است. (دقیق آن 3.2 بوده است که با توجه به مهاجر پذیری ایران در آن سال ها 3.91 بیان شده است.) طبق نظر مسوولین وقت قرار بر این شد که نرخ باروری از 6.4 نوزاد به نسبت هر زنی که در سن باروری است تا سال 1390، به 4 نوزاد برسد.
این کارشناس حوزودی در مورد نرخ باروری و نرخ رشد سالیانه اینگونه توضیح داد:
نرخ باروری به متوسط تعداد نوزادانی می گویند که هر زن در سن باروری به دنیا می آورد. اما نرخ رشد سالیانه به مقدار جمعیتی می گویند که در یک سال به جمعیت اضافه می شود. مثلا اگر نرخ رشد جمعیت یک کشور یک صد میلیونی 1درصد باشد پس از یکسال یک میلیون نفر به این کشور اضافه می شوند.
معاون مرکز پاسخگویی به سوالات دینی شعبه خراسان رضوی با اشاره به اتفاقاتی که در این خصوص پس از سال 65 افتاد، افزود: طبق آمار، هدفی که قرار بود حدود 23 سال به آن برسیم تقریبا در 4 سال محقق شد؛ یعنی نرخ باروری در سال 1371 از 6.4 به 4 نوزاد رسیده است و این روند تاجایی ادامه داشته که در سال 1379 به 2.1 فرزند رسیده ایم.
حجت الاسلام دیانت ادامه داد:
همان طور که گفته شد قرار بود در سال 90 نرخ باروری به 4 فرزند برسد اما به 1.6 رسید؛ و نرخ رشد هم به جای 2.3 درصد به 1.29 درصد رسیده است. بنابراین آمارها مایوس کننده است و طبق آمارهای ارائه شده در این زمینه وضعیت مطلوبی نداریم لذا در چنین سال هایی مقام معظم رهبری نسبت به مساله بحران جمعیت و فرزند آوری تذکر دادند.
در ادامه ایشان به یک نکته ی قابل تامل در مورد کشورهایی مثل امریکا اشاره کرد و گفت:
زمانی که برنامه تنظیم خانواده را در کشورهایی مانند ایران و جهان سومی ها دنبال می شد، در آمریکا بوش پدر با برنامه تنظیم خانواده موافقت نکرد و این طرح عملی نشد. البته این طرح در امریکا در مورد اقلیت ها اجرا شده است که داستانش متفاوت است مثلا بر اساس بعضی از آمارها در سال 1966 نسبت به زنان سرخ پوست برنامه ی عقیم سازی در دستور کار قرار گرفته است و تا سال 1977 حدود یک چهارم ایشان که به هر دلیل به بیمارستان ها رجوع کرده اند، بدون اینکه اطلاع داشته باشد عقیم شده اند.
ایشان گفت:
دشمن برای از بین بردن جمعیت مسلمان ها و جهان سوم به هر راهی چنگ زد، به طرق مختلف سعی کردند آن ها را از بین ببرند همچنین با عقیم سازی و جلوگیری از بارداری و به راه انداختن جنگ های کشنده برنامه ریزی کردند.
عقیم سازی از راه واکسیناسیون نیز از راه های دیگر برای کاهش جمعین کشورهای جهان سوم است. در کشورهای جهان سوم است. به دنبال استفاده های پنهانی و گسترده از واکسن های ضد باروری در سال 1995 شبکه خبری BBC طی برنامه ی مستندی با عنوان آزمایشگاه انسانی به این موضوع پرداخت و فاش ساخت که در فیلیپین واکسن های ضد کزاز آلوده ای استفاده شده که باعث عقیم شدن تعدادی از زنان گشته!
اسرائیل و امریکا در بحث فرزند آوری بسیار جلوتر از ایران هستند
معاون مرکز ملی پاسخگویی سوالات دینی شعبه خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون اسرائیل، با ما فاصله بسیاری در بحث فرزند آوری دارد. بسیار جلوتر از ما هستند و هدفشان 4 فرزند برای هر مادر است و به شدت پیگیری می کنند.
موانع اقتصادی در بحث فرزند آوری
بیشترین آمار ثبت ولادت متعلق به سیستان و بلوچستان است و کمترین نرخ مربوط به گیلان و مازندران دارد، در حالی که مازندران در میان استان های کشور بهترین درآمد سالانه را دارد
این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: افغانستان با وضعیت نابه سامانی که دارد بیشترین نرخ باوری را داراست و همچنین بالاترین نرخ باروری مربوط به آفریقا و کمترین مربوط به اروپا می باشد.
بحث جمعیت چالشی جهانی
طبق بیان این محقق حوزوی یکی از شعارهای انتخاباتی پوتین در روسیه بحث فرزند آوری است و اکنون که دوباره رییس جمهور شده است تاکید کرده است که بحث فرزند آوری را در روسیه پیگیری خواهد کرد؛ بنابراین تنها بحث ایران نیست بلکه این مساله برای کشورهای مختلفی چون انگلستان، فرانسه و ایتالیا جدی شده است.
عدم نتیجه گیری
حجت الاسلام دیانت اظهار کرد:
این کشورها در بحث فرزند آوری فعالیت می کنند اما به نتیجه مطلوب نرسیدند و نتیجه آن چیزی که می خواهند نیست با وجود اینکه امتیازاتی می گذارند اما باز هم مردم به بحث فرزنداوری رغبت ندارند.
حجت الاسلام دیانت افزود: متاسفانه ایران هم به مسئله ی فرزند آوری نگاه مثبتی ندارد و باورها تغییر کرده لذا باید سعی کنیم باورها را تغییر دهیم و مراقب باشیم که هر مساله را نپذیریم چراکه طعمه ای از سوی دشمن است.
حجت الاسلام دیانت افزود: چندین سال است که رهبر معظم انقلاب در خصوص تشویق مردم به فرزند آوری صحبت می کنند که آمارها هم نیز صحبت های ایشان را تایید می کنند اما مسئولان بی توجهی می کنند.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم بحث دین و ولایت در جامعه ما تاثیر گذار باشد و افرادی که ازدواج کردند بحث فرزند آوری را وظیفه اول بدانند.

لذت طلبی و تغییر ارزش ها؛ موانع فرزند آوری
در ادامه این نشست کارشناس ارشد مسائل خانواده جناب آقای محمد علی واعظ موسوی، استاد حوزه و کارشناس مسائل خانواده، گفت:
در گذشته خانواده ها بر اساس همان باور و اعتقادی که داشتند و بنابر نصیحت بزرگترهایشان که هر ازدواج باید ثمره ای داشته باشد به فرزند آوری اقدام می کردند.
وی به موانع فرزند آوری اشاره کرد و گفت: بحث لذت بحث عمیقی است و یکی از موانع فرزندآوریبحث لذت طلبی است. شنیدیم که می گویند فرزند کمتر زندگی بهتر. یک جهت فرزند کمتر داشتن لذت طلبی است یعنی من راحت تر هستم و آسایش بیشتری دارم، اما ما فراموش کردیم که بین لذت و رنج رابطه است و لذت بدون رنج همراه نیست.
این کارشناس مسائل خانواده گفت: اینگونه می توان مثال زد که اگر می خواهم به باغی بروم و رودخانه و سبزه را ببینم، حداقل باید رنج سفر را به خود بدهم و باید مسافتی را طی کنم تا به آن مکان برسم و اگر آن رنج را تحمل نکنم
لذت طلبی و تغییر ارزش ها دو مانع فرزند آوری است و دشمن روی تغییر باورها و اعتقادات کار می کند.
طبعا به آن مکان نمی رسم.
لذت با رنج پیوند دارد
کارشناس مشاوره مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی خراسان رضوی تصریح کرد: بر این نکته تاکید دارم که لذت با رنج پیوند دارد و نمی شود لذت داشتن فرزند و پدر و مادر شدن را به معنای نبود رنج دانست و این رنج است که ما را به لذت می رساند و یک مادر همزمان سختی ها و شیرینی های دوران بارداری را حس می کند.
این کارشناس مسائل خانواده گفت: متاسفانه در برخی کتابها به دید منفی به مسئله ی فرزند آوری تاکید می کنند. این عبارات که «تو به دنیا آمدی که خودت لذت ببری و از این نعمت ها بهره مند شوی »و عبارت هایی شبیه به این در برخی کتابها آمده است و در عرفان های نوظهور هم از این مباحث مطرح می شود.
واعظ موسوی گفت: شما در زمینه تربیت فرزند کتابهایی را می بینید که مسائلی را آموزش می دهد که خلاف اصل تربیت است و متاسفانه برخی از روان شناس ها قبول دارند.
این کارشناس مسائل خانواده افزود: برخی می گویند از زندگی لذت ببر، مفهومی منفی در این جمله نهفته است یعنی تو مهمی و کس دیگر مهم نیست و این لذت یک طرفه باید باشد که متاسفانه این فرهنگ در سریال های ما نشر پیدا می کند.
این استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش که شما در ذهنتان نسبت به لذت چه تصوری دارید؟ افزود: اینکه در فکر شما لذت چه واژه ای است و چه معنایی دارد، می تواند در زندگی شما اثر گذار باشد. وقتی از بانوانی که فرزند نمی خواهند، علت را می پرسیم می گویند می خواهیم از زندگی لذت ببریم و راحت باشیم.
وی افزود: بنابراین تمام ما لذت را مساوی با راحتی در نظر گرفتیم، مساوی با اینکه با هیچ رنجی همراه نباشد و این یک فاجعه است. در کانال های ماهواره فراوان همین مفهوم منتقل می شود که راحت باشید و لذت ببرید و هیچ چیز دیگری مهم نیست لذا مدل باور باید تغییر کند.
اگر زندگی کسی متزلزل است نباید بچه دار شود
واعظ موسوی ضمن بیان اینکه اسلام ترغیب و تشویق به فرزتد آوری می کند، گفت: باید این نکته را نیز مدنظر داشت که اگر زندگی کسی متزلزل است نباید به فرزند آوری فکر کند، بنابراین این مورد برای همه نمی توان توصیه کرد و صحبت ما مربوط به زمانی است که شرایط زندگی افراد عادی باشد.
این استاد حوزه علمیه افزود: همانطور که مطرح شد داستان فرزند آوری فرا مرزی می باشد و تنها دغدغه ایران نیست چرا که همه به این فکر هستند که باید نسل ادامه پیدا کند.
وی به نقشه و طرح های دشمن درباره ایران اشاره کرد و افزود: اگر اهل مطالعه باشید وقتی تاریخ ایران را می خوانید می بینید محصولات زیادی داشته است و دشمن برای تمام نعمت های ما نقشه کشید و آنهایی که امکان داشت را گرفت و بقیه را از بین برد که ما وابسته دشمن شویم.
واعظ موسوی در پایان یادآور شد: اکنون دشمن نقشه تازه ای دارند که از استعمار بالاتر روند و آن استهمال است و در فکر و باورها و اعتقادات ما اثرگذار باشند لذا باید ما فکر روشن و باز و بر اساس آیات و روایات به معنای صحیح داشته باشیم و همچنین مراقب باشیم این را از ما می گیرند و انواع داده های غلط را جایگزین نکنند.
زهرا غفوریان/ خبرگزاری رضوی

نشست تخصصی فرزند آوری در مرکز ملی پاسخگویی خراسان رضوی

تصویر modir
نویسنده / مترجم: modir

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
1 + 10 =

پربازدیدترین ها