من خیلی زود عصبانی میشوم خیلی هم سعی میکنم جلوی عصبانیم را بگیرم اما نمیتوانم و به خاطر این با مادرم تند صحبت میکنم من چه کار کنم

متن سوال: 
سلام من خیلی زود عصبانی میشوم خیلی هم سعی میکنم جلوی عصبانیم را بگیرم اما نمیتوانم و به خاطر این با مادرم تند صحبت میکنم من چه کار کنم من دوست دارم از الان که 16 ساله هستم تذهیب نفس کنم و دختری باشم که قران گفته است اما کتابی پیدا نمیکنم که در رابطه با اخلاق ایمه و حضرت محمد باشد وبه عصر حاضر هم که من زندگی میکنم هم بخورد اگر میشود در رابطه با کتاب من را راهنمایی کنید من احساس میکنم دیگران و فیلم ها خیلی روی من تاثیر دارند خوب باید دیگران و فیلم ها در زندگی انسان تاثیر داشته باشند اما تاثیر در زندگی من زیاد است و اذیت میشوم بعضی اوقات تاثیرش مثبت و بعضی اوقات منفی است من برای کم کردن تاثیراین ها چیکار کنم من سال بعد به دوم دبیرستان میروم تابستان سعی دارم کتاب های برای المپیاد زیست شناسی بخوانم اما این فکر من را رها نمی کند که اگر تا اخر سال سوم برای المپیاد بخوانم و در المپیاد قبول نشوم ان وقت کنکورمچه خواهد شد ؟ انتخاب بین کنکور و المپیاد سخت میباشد و ریسک بالایی هم دارد و در اینده نیز تاثیر بسزایی دارد هر چه فکر میکنم میبینم نمیشود برای هر دو خواند به نظر شما من چه کار کنم؟ برای شروع درس خواندن برای المپیاد دیر نیست ؟ کمکم کنید واقعا گیج شدم و انگیزه ام را از دست داده ام چه کار کنم انگیزه ام بیشتر شود ؟ همه میگن من ادمه ساده ای هستم نمیدونم منظور اونها از ساده و زرنگ چیست اما من فکر کنم منظور اونها بهترین تصمیم گرفتن در مواقع سخت یا ادم اب زیر کا یا هم چنین چیزایی یا مثلا میگن زود گول میخوری و فریب میخوری نمیدونم شاید واقعا این طوری باشم چی کار کنم به قول همه زرنگ بشم؟

با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی
نکاتی را در باب عصبانیت خدمت شما عرض می کنیم انشالله مفید باشد.
عصبانیت بخشی طبیعی از حالات انسان است که نتنها همیشه کار زشت وناپسندی نیست بلکه برخی از اوقات در زندگی نیز لازم است
اما تشخیص این مواقع لزوم و کنار آمدن با آن همیشه هم آسان نیست.
وقتی مهارت های درست و صحیح برای عصبانی شدن را یاد بگیرید و تمرین کنید، هیچوقت از عصبانیتتان بعنوان یک بهانه استفاده نخواهید کرد که پس از عصبانیت دچار پشیمانی شوید .
لذا سعی کنید ابتدا علل عصبانیت را شناسایی کرده وشیوه های کنترل آن را نیز مرور کنید
عصبانيت مى‏تواند دلائل مختلفی داشته باشد از جمله:
1- حسادت،
2- كم‏حوصلگى و كم‏ظرفيتى،
3- ضعف و ناتوانى مزاج،
4- عدم اعتماد به نفس و خودكم‏بينى،
5- حساسيت‏هاى افراطى،
6- منفى‏بافى و سوء ظن به ديگران،
7- همانندسازى و تقليد از والدين، همسالان و همكلاسان و...
اما دليل آن هر چه كه باشد، اگر خود شما تمایل داشته باشید وهمت واراده کنید با راه‏كارهايى كه ارائه مى‏شود، تا حدود زيادى مى‏توان از آن پيشگيرى نمود:
1- زمانی كه عصبانى مى‏شويد، تغيير حالت دهید؛ مثلاً مقدارى قدم بزنيد و سعى كنيد در آن لحظات تصميم نگيريد و اگر آب در دسترس شماست، مقدارى آب خنك ميل كنيد و دست و صورت خود را با آن شستشو دهيد.
2- درصورت امکان، هنگام عصبانيت يا بى‏حوصلگى و كسالت، دوش آب ولرم بگيريد.
3- لحظاتی دراز بكشيد و چشمان خود را ببنديد و همه ماهيچه‏هاى خود را شل كنيد تا آرامش عضلانى پيدا كنيد و فكر خود را از آنچه موجب عصبانيت شما شده است منصرف كنيد و به عضلات بدن خود تمركز يابيد.
4- تلقين كنيد كه اتفاق خاصى نيفتاده است؛ مگر آسمان به زمين آمده؟ بقيه در چنين مواردى چه مى‏كنند؟ آيا همه عزا مى‏گيرند؟ هر كسى به كارى مشغول مى‏شود و اعتنايى به اين گونه موارد نمى‏كند.
5- هميشه فضاى ذهنى و روانى خود را براى شنيدن و دريافت رفتارهاى نابجا و خلاف انتظار آماده سازيد و به اين معنا كه هميشه اين انتظار را داشته باشيد تا ديگران با شما به بدترين شكل برخورد داشته باشند و خود را براى تحمل آن آماده كنيد.
6- درصورت سخن گفتن سريع وانجام رفتار نابجا و عجولانه ، سريع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعده‏ها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.(من به خودم قول دادم که عصبانی نشوم )
7- از خود ارزندگيهاى نابجا و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود اجتناب ورزيد و تنها هنجارها را رعايت كنيد و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشينى مناسب با افراد پايين‏تر، ابراز ارادت به كوچكترها، مصافحه و احوالپرسى با ديگران به خصوص طبقه پايين‏تر، تفريح و صحبت با ديگران اقدام كنيد.
8- هنگام عصبانيت، سريع تغيير وضعيت و موقعيت دهيد و از آن محيط دور شويد مثلاً اگر در منزل اين حادثه رخ داد لباس پوشيده و منزل را ترك كنيد.
9- وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد براى مدتى (حدود 10تا 15 دقيقه) راه دريافتهاى حسى خود را سد سازيد مثلاً جلوى گوش خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافت‏هاى عصبانيت را تحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند.
10- اگر رفتار و يا صفتى كه در شخصى هست موجب عصبانيت شما شده است آن رفتار را شوخى تلقى كرده و به شكلى خود را از تيررس آنها دور در نظر بگيريد يعنى به گونه‏اى از مخاطب در نظر گرفتن خويش در برابر رفتارهاى ديگران پرهيز كنيد مثلاً از مشاهده كسى كه فحش مى‏دهد با خود بگوييد مخاطب او من نيستم و در اين هنگام از صحنه دور شده و راه دريافت‏هاى حسى را سد سازيد تا بيشتر مورد هجوم قرار نگيريد.
11- براى توجيه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از ديگران سر مى‏زند توجيه مناسب داشته باشيد و آنها را مقصر تلقى نكنيد تا موجب شود به خود اجازه عكس العمل بدهيد مثلاً بگوييد خودم از اين فرد بدتر رفتار مى‏كنم او اشتباه گرفته مقصر نيست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.
12- به نظرات و عقايد ديگران احترام قائل شويد و به ديده احترام به آنها بنگريد و حتى محترمانه با آنها رفتار كنيد.
13- در برخى كارهاى مهم با مشورت خواستن از ديگران تصميمات خود را استحكام بخشيد و از اقدامات عجولانه و خام بپرهيزيد.
14- بيشتر با افراد حليم صبور و غيرعصبى و خوش‏بين معاشرت كنيد و از دوستى و حرف‏شنوى افراد تند مزاج پرهيز كنيد.
15- هميشه خودتان و رفتارتان را درست و صحيح تلقى نكنيد و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهيد.
16- سعى كنيد به عنوان تمرين گاهگاهى با افرادى كه سليقه آنها را نمى‏پسنديد برخورد كوتاه مدت داشته باشيد و با صاحبان ديگر انتظار مراوده كوتاه مدت داشته باشيد.
17- موارد فوق را در برنامه‏اى منظم با درج موارد آن در يك جدول و نمره دادن به عملكرد خود و رعايت اين امور سعى در تقليل موارد تخلف داشته و همت خود به افزايش صبر و تحصيل سعه صدر معطوف بداريد.
براي اصلاح عادات بد اخلاقي بايد در دو بعد نظري و عملي تلاش كرد.
بعد نظري: بايد در آن آثار سو اخلاق بد و نتايج نامطلوب و زيانبار فردي و اجتماعي و دنيوي و اخروي انديشه كرد و به اصطلاح بايد عاقبت انديشي نمود. مرد آخر بين مبارك بنده اي است.
اگر انسان به ارزش هاي وجودي خود پي ببرد و متوجه گوهرهاي ارزنده درون خود گردد و بفهمد تا چه مرحله اي مي تواند پيش رود و درك كند جايگاه او از فرشتگان مقرب الاهي نيز مي تواند فراتر باشد، آن گاه خود را رايگان نمي فروشد و كشور وجودش را تسليم سپاه صفات بد و اخلاق ناپسند نخواهد كرد.
اگر فردي درك كند، عادات و اخلاق بد، روح ملكوتي او را آلوده مي سازد و سعادت جاويد و ابدي را از او سلب مي كند و با اين اخلاق و اعمال در واقع وجود خود و شخصيت حقيقي خود را مي سازد و سپس با همين اخلاق بد محشور مي گردد و اين اخلاق و رفتار هرگز از او جدا نمي شود و همنشين دايمي او است مسلما در اخلاق و اعمالش تجديد نظر مي كند و به فكر اصلاح مي افتد پس مرحله اول شناخت درست و واقعي آثار اخلاق و اعمال بد است كه فهم آن به منزله نيمي از درمان و اصلاح آنها است.
بعد عملي: چون اخلاق بد به تدريج و به طور نامحسوس كشور ارزنده وجود انسان را اشغال كرده اند، نمي توان اين مهمانان نامبارك و بد قدم را يك دفعه و ناگهاني از خانه بيرون كرد. بلكه بايد به تدريج و با مدارا و دقت به اين كار اقدام كرد.
مراقبت از اعمال و اخلاق به طور پيوسته و محاسبه نفس و حساب كشيدن از فرد، در كم رنگ شدن و ريشه كني صفات و اخلاق بد نقش اساسي دارند.
هر اقدامي در اين راه ، گامي به سوي پيروزي و رسيدن به هدف است.
به طور مثال در مورد صفت زشت تكبر: اگر انسان آثار سو تكبر را مورد مطالعه قرار دهد كه از جمله آلودگي به كفر و شرك و محروم شدن از علم و دانش و زمينه فراهم شدن براي بسياري از گناهان ديگر و تنفر مردم و دور شدن آنها از فرد متكبر است ، قدري به خود مي آيد و در فكر درمان آن مي شود. سپس در مقام عمل با تواضع در عمل (هر چند در ابتدا به صورت مصنوعي و غير واقعي باشد) و سلام كردن به ديگران و نشست و برخاست با فقرا و ضعيفان و امتياز قايل نشدن براي خود، كم كم تواضع را عادت خود و سپس آن را در وجودش ريشه دار و به صورت ملكه در مي آورد و ساير عادات و اخلاق بد نيز به همين ترتيب ولي به تدريج و بامدارا قابل درمان و معالجه است. شركت در مراسم مذهبي و مراسم دعا و توسل و تلاوت قرآن كريم و نيز معاشرت با دوستان صلاح و با تقوا و با اخلاق و مطالعه سيره امامان (عليهم السلام) و اخلاق بزرگان از علماي دين در رفع مشكل و اصلاح فرد تأثير به سزايي دارند.
لیکن برطبق درخواست شما وادامه این روند منابعی جهت مطالعه بیشتر به حضور معرفی می گردد:
کتابها :
1:سنن النبی علامه طبا طبایی.
2:سیره رسول اکرم صلی الله علیه وآله در قرآن . آیت الله جوادی آملی
3:سیری در سیره نبوی . شهید مرتضی مطهری
4:گزیده کتاب سیره پیامبر اعظم (ص): گلچینی از سیره اخلاقی، جلوه های رفتاری، آثار و برکات صلوات و سخنان گهربار پیامبر اعظم (ص) امیر ملک محمودی الیگودرزی
5: ویژگی های پیامبر اعظم (ص) = الخصائص النبویه - عبدالکریم پاک نیا
برای عدم تاثیر پذیری از دیگران نیز همیشه این سوال در ذهن شما مرور شود که آیا این رفتار من ویا گفتار من ویا تاثیر پذیری رفتاری از دیگران (دوستان ،اقوام و..) مورد رضایت خداوند واهلبیت است یا خیر اگر اینگونه است چه اشکالی دارد که انسان رفتار نیک دیگران را بیاموزد وبه آن عمل کند واگر اینگونه نیست بداند که به بیراهه قدم می گذارد لذا با اندیشیدن به پایان کارباید از آن حذر کرد .
اما در مورد تحییر در انتخاب کنکور یا المپیاد باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید :
1: اهم ومهم کنید وبا توجه به توانایی خودتان تصمیم بگیرید
2: با یک مشاور دلسوز در زمینه مشاور تحصیلی مشورت کنید
3:بلند پروازی نکنید چرا که ممکن است در هردو تصمیم به شکست بینجامد
درتمام مراحل زندگی از ائمه اطهار کمک بگیرید وبا همت وتلاش توکل برخداوند داشته باشید .

موفق و پیروز باشید.

پربازدیدترین ها