مقدار روزه و نماز قضایم را نمی دانم چه باید بکنم؟

متن سوال: 
سلام. جواني 26 ساله هستم.تا يک ماه مانده به 19 سالگي به دليل تربيت خانوادگي نه نمازي خوانده ام و نه روزه اي گرفته ام.اما از 19 سالگي تا الان،نماز خوانده و روزه گرفته ام.با توجه به اين که سن دقيق بلوغ را يادم نيست،تعداد نمازها و روزه هاي قضا شده ام را نمي دانم.با فکر کردن زياد،حدسي که براي نمازها مي توانم بزنم (با توجه به اين که تعدادي را قضا کرده ام) اين مقدار است: نماز صبح: 1470 عدد نماز ظهر: 1800 عدد نماز عصر: 1800 عدد نماز مغرب: 1825 عدد نماز عشا: 1825 عدد سوال اول:حال بايد چه تعداد نمازو روزه قضا به جا آورم؟ آيا به اعداد ذکر شده مي توانم اعتماد کنم و اگر بيشتر از اين مقدار بود،خدا من را بازخواست نکند؟ سوال دوم:با توجه به اين که شرايط جسمي خوبي ندارم و روزه هاي واجب کنوني هم به سختي مي گيرم،نمي توانم به ازاي هر روز،60 روز روزه بگيرم و نهايتاً توانايي يک روز روزه به ازاي روزه قضا را دارم.از طرفي درآمد من دقيقاً صفر است و هيچ پولي پس انداز ندارم و دانشجو هستم و خرجم را والدين مي دهند،توانايي پرداخت کفاره هم ندارم،تکليف روزه هاي قضاي من چه مي شود؟ سوال سوم:اگر در سال هاي آينده شغلي پيدا کنم،پرداخت کفاره گذشته بر من واجب مي شود؟

سلام عليکم
1. کسي که چند نماز او قضا شده و شماره‌‌ي آنها را نمي‌داند، مثلاً نمي‌داند دو نماز بوده يا سه نماز، کافي است مقدار کمتر را بخواند (يعني همان مقداري که يقين به قضا شدن آن دارد). (1)
2. کفاره افطار عمدي روزه عبارت است از شصت روز روزه يا اطعام شصت فقير يا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکين که سهم هر کدام يک مُدّ است و چنانچه قدرت بر روزه دو ماه و يا اطعام شصت مسکين براي هر روز نداشته باشد، بايد به هر تعداد فقير که قادر است، غذا بدهد و احتياط آن است که استغفار نيز بکند. و اگر به هيچ وجه قادر بر دادن غذا به فقرا نيست فقط کافي است که استغفار کند، يعني با دل و زبان بگويد «اَستَغفِرُالله‌» (از خداوند بخشايش مي طلبم). کسي که به‌خاطر عدم توانايي بر روزه و غذا دادن به فقير، وظيفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکّن پيدا کرد که روزه بگيرد يا به فقرا غذا دهد، انجام کفّاره لازم نيست گرچه احتياط مستحب آن است که انجام داده شود. (2)
2- کسي که قضا بر عهده اش باشد و عمدا تا ماه رمضان بعدي قضايش را نگيرد بايد به ازاي هر روز کفاره ي تاخير را که 750 گرم گندم يا نان به ازاي هر روز است بدهد، اين کفاره را هر وقت توانستيد بدهيد. و به صرف استغفار بخشيده نمي شود. (3)
انشاءالله سلامت وموفق باشيد.
1. رساله ي آموزشي مقام معظم رهبري http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27262 2.
2. اجوبة الاستفتائات، س۸۱۱ و۸۱۲ و۸۱۴
3. مساله ي 1710 رساله ي محشا و استفتاء از دفتر رهبري(حفظه الله) شماره استفتاء: 568072

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها