لطفا حدود پوشش مرد را بیان کنید

متن سوال: 
سلام مقلد حضرت آيت الله بهجت مي باشم لطفا حدود پوشش مرد را بيان کنيد. به عنوان مثال لباس آستين کوتاه .

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
احکام پوشش مرد.
سيد محمد مسعود معصومي
لباسهاي حرام براي مرد.
پوشش مرد از محارم و مردان ديگر.
پوشش مرد از زنان نامحرم.
پوشش مرد از بچه‏ها.
لباسهاي حرام براي مرد.
80. مسئله: پوشيدن لباس ابريشمي خالص براي مرد حرام است اگرچه عرقچين يا بند شلوار باشد، خواه بيننده اي باشد يا نه و اگر هست مرد باشد يا زن محرم باشد يا نامحرم.
امام و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 842.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 842 و منهاج الصالحين، (لباس مصلى)، شرط ششم.
مکارم: توضيح المسائل، مسئله 763.
اراکى، بهجت، فاضل و گلپايگانى:(1).
81. مسئله: اگر تمام يا نيمي از آستر لباسي از ابريشم خالص باشد پوشيدن آن براي مرد جايز نيست.

امام، اراکى، فاضل و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 27.

امام: توضيح المسائل، مسئله 835.

اراکى: توضيح المسائل، مسئله 829.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 704.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 843.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 843 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 763.
گلپايگانى:(2).

82. مسئله: پوشيدن لباس ابريشمي براي مردان حرام است اگرچه لباسي باشد که ظاهر نيست مانند لباس زير.

امام، اراکى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل.

83. مسئله: اگر لباسي داراي قيطانهاي ابريشمي باشد و يا آرمي در آن باشد که ابريشمي باشد پوشيدن آن اشکال ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم.
بهجت:(3).

84. مسئله: همراه داشتن چيز ابريشمي مانند دستمال در جيب اشکالي ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 705.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 845.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 845 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 847.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 765.

85. مسئله: اگر جنس لباس ممزوج از ابريشم و غير آن باشد در صورتي که ابريشم خالص بر آن صدق نکند پوشيدن آن اشکالي ندارد و اما اگر به گونه اي باشد که بدان صدق ابريشم خالص بشود پوشيدن آن جايز نيست.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 530.

86. مسئله: اگر انسان شک کند که اين لباس از ابريشم است يا چيز ديگر پوشيدن آن اشکالي ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 36.

اراکى: توضيح المسائل، مسئله 830.

بهجت و خامنه اى: استفتاء.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 844 و صراط النجاة، سؤال 1191.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 531.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 846.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 844.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 764.

87. مسئله: پوشيدن لباسي که با نخ ابريشمي دوخته شده باشد اشکالي ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از مسئله 26.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط ششم.
بهجت: (4).

88. مسئله: زينت کردن به طلا يا پوشيدن لباس طلا بافت براي مرد حرام است، چه آشکار باشد چه پنهان، و نماز با آن نيز باطل است. بنابراين اگر مرد مثلاً زنجير طلا به گردن آويخته باشد اگر چه ناپيدا باشد حرام است.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم و مسئله 24.

امام: توضيح المسائل، مسئله 831.

اراکى: توضيح المسائل، مسئله 825.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 701.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 839.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 839 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم و مکاسب محرمه، مسئله 37.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 839.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 760.

89. مسئله: پوشيدن هرگونه زينت از جنس طلا براي مرد جايز نيست، چه آشکار باشد چه پنهان.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21.

امام: توضيح المسائل، مسئله 832.

اراکى: توضيح المسائل، مسئله 826.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 702.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 840.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 840؛ منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 528 و مکاسب محرمه، مسئله 37.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 840 و جامع المسائل، ج‏1، سؤال 254.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 761.
در نتيجه: به دست کردن حلقه طلا يا به گردن انداختن زنجير طلا اگر چه زير لباس باشد و ديده نشود و يا ساعت يا دگمه سر دست و يا هر زينت ديگري که طلا باشد جايز نيست.

90. مسئله: بنابر احتياط واجب مردان بايد از عينک طلا نيز استفاده نکنند.

امام:توضيح المسائل، مسئله 832.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 840.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.

مکارم: توضيح المسائل، مسئله 761.
تبريزي و سيستانى:(5).

91. مسئله: طلاي سفيد حکم طلاي زرد را ندارد و پوشيدن آن براي مردان اشکالي ندارد مگر آنکه همان طلاي زرد باشد که رنگ آن تغيير کرده باشد.

امام: کتاب استفتائات، ج‏1، لباس نمازگزار، با استفاده از سؤالهاى‏50، 51، 54 - 52.
اراکى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مکارم:(6).

92. مسئله: زينت کردن به مطه در صورتي که صدق طلا بدان نشود اشکال ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم.

اراکي و بهجت: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط پنجم.
خامنه اى:(7).

93. مسئله: اگر چيزي ممزوج از طلاي زرد و فلز ديگري باشد اگر طلاي زرد در آن مضمحل شده باشد، بطوري که طلاي زرد بر آن صدق نکند حکم طلاي زرد را ندارد.

امام: استفتائات، ج‏2، با استفاده از سؤالهاي 13 و 14.

بهجت و سيستانى: استفتاء.

مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم.
فاضل: (8) .

94. مسئله: اگر مردي شک کند که چيزي از جنس طلاست يا نه، استفاده کردن از آن براي او اشکال ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21.

امام: استفتائات، ج‏1، لباس نمازگزار، سؤال 55.

اراکى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 841 و ارشاد السائل، (لباس مصلى)، سؤال 115.

بهجت:(9).

پوشش مرد از محارم و مردان ديگر.
توجه: از کليه احکام اين بخش همسر مستثني است. (10).

97. مسئله: مردان بايد عورتين خود را از مردان ديگر و همچنين از محارم خود بپوشانند و پوشانيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله‏1.

بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسئله 19.

98. سؤال: آيا پوشيدن مايو يا لباسهاي زير که حجم عورتين پيداست لکن پوست بدن پيدا نيست براي پوشش در مقابل ديگران کافي است.

جواب: اگر مفسده اي بر آن مترتب نباشد اشکالي ندارد.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4، ص‏551.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 907.

خامنه اي و فاضل: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، ( احکام تخلى)، با استفاده از قبل از مسئله 55.

امام و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(11).

99. مسئله: نپوشاندن هرکجاي بدن به قصد به حرام انداختن ديگري حرام است.

امام، اراکى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(12).

100. مسئله: برهنه کردن بدن به قصد لذّت و ريبه در مقابل محارم (به استثناي همسر) يا مردان ديگر حرام است.

امام، اراکى، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(13).

101. مسئله: دکتر بودن از مستثنيات نيست لذا مردان بايد عورتين خود را از دکترها نيز بپوشانند مگر در مقام اضطرار. (البته به استثناء همسر).

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: با استفاده از عروه، (ستروساتر)، ص 550 549.

بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (احکام تخلى)، با استفاده از قبل از مسئله 55 و (نکاح)، مسئله 20.

توضيح: آنچه از پوشش مردان استثنا شده است اضطرار است لذا اگر مردي مضطر باشد مي تواند در مقابل دکتر کشف عورت کند (مانند موارد بيماري که بدون برهنه کردن عورتين براي دکتر مداوا ممکن نباشد) والا در غير اين صورت (مثل پيشگيري از بچه دار شدن در غير مقام اضطرار) مردان بايد عورتين خود را از ديگران بپوشانند حتي اگر ديگرى، پدر، برادر، پسر و يا از محارم، مانند خواهر، مادر، خاله و يا هرکس ديگري باشد.

پوشش مرد از زنان نامحرم.
102. مسئله: مردان بايد عورتين خود را از نامحرم بپوشانند و پوشيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (ستر و ساتر)، ص‏549.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، مسئله 19.
بهجت و خامنه اى:(14).

103. مسئله: مردان بنابر احتياط مستحب بايد مواضعي را که بطور معتاد مردان مي پوشند را از نامحرم بپوشانند خصوصاً اگر بدانند نامحرمي به قصد لذّت و يا ريبه به آنها نگاه مي کند.

امام، فاضل و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 51.
بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:(15).

104. مسئله: باز گذاشتن هر جاي بدن به قصد به حرام انداختن نامحرم حرام است.

امام، اراکى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مکارم: استفتاء.
بهجت:(16).


در نتيجه اگر مردي بازو يا سينه، و يا بدن خود را به قصد آنکه نامحرمي به او نگاه بکند باز بگذارد و يا پيراهن نازک بدن نما بپوشد به قصد آنکه نامحرم به بدن او نگاه کند حرام است و بايد از آن اجتناب کند. بله اگر لباس مثلاً آستين کوتاه بپوشد نه به قصد حرام انداختن ديگري اگر چه علم داشته باشد ديگري به حرام بيفتد بنابر احتياط مستحب نبايد چنين لباسي بپوشد.

105. سؤال: آيا خانمهاي نامحرم مي توانند براي مردان آمپول بزنند و يا فشار خون بگيرند و يا عکسهاي راديولوژي بگيرند.

جواب: اگر مستلزم لمس و يا نگاه حرام به بدن مرد باشد جايز نيست مگر در مقام اضطرار.

امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسائل 47 و 31.

امام: توضيح المسائل، مسئله 2433 و استفتاء.

اراکى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2437 و استفتاء.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، با استفاده از مسائل 19، 20 و 21.
بهجت:(17).

106. سؤال: آيا مردان مي توانند در حالي که مي دانند نامحرم به آنها نگاه مي کند مقدار بيشتري از بدن خود را که بطور معتاد مردان مي پوشانند برهنه کنند مثلاً با زيرپوش در منزل باشند درحالي که مي دانند نامحرم به آنها نگاه مي کند و يا براي شستن فرش يا ماشين و يا... پاهاي خود را بالا بزنند و يا در مقابل نامحرم شنا کنند.

جواب: اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است در غير اين صورت بهتر است ترک کند خصوصاً اگر بيننده جوان باشد.

امام، فاضل و مکارم: عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله 51.

بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(18).

پوشش مرد از بچه‏ها.
بچه ها يا مميز هستند يا نه:.

107. مسئله: اگر بچه ها مميز نيستند چه پسر و چه دختر پوشش از آنها واجب نيست حتي عورتين .

امام، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (نکاح)، مسئله 35.

بهجت و تبريزى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نکاح)، مسئله 25.

اگر مميز هستند:.

108. مسئله: مرد بايد عورتين خود را از بچه هاي مميز بپوشاند چه پسر باشند چه دختر محرم باشند يا نامحرم.

امام، اراکى، فاضل، گلپايگاني و مکارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.

سيستانى: منهاج الصالحين، (احکام تخلى)، قبل از مسئله 55.
بهجت: (19) .

در نتيجه: مردان بايد در حمامها و يا هرجاي ديگرعورتين خود را از فرزندان مميز خود بپوشانند.


1. بهجت: پوشيدن لباس ابريشم خالص براي مردان حرام است ولي چيزهايي از قبيل عرقچين و يا بندشلوار و يا جوراب، که به تنهايي عورت را نمي پوشانند اگر ابريشم خالص باشند بنابر اظهر نماز با آن صحيح است گرچه خلاف احتياط است. توضيح المسائل، مسئله 703.

توضيح: اين تعبير به معناي احتياط مستحب است در نتيجه طبق نظر معظم له بنابراحتياط مستحب مردان نبايد در هنگام نماز از لباسهاي ابريشمي مانند عرقچين، جوراب و... استفاده کنند.

اراکى،فاضل و گلپايگانى: پوشيدن لباس ابريشم خالص براي مردان حرام است، همچنين بنابر احتياط واجب پوشيدن چيزهايي از قبيل عرقچين، بند شلوار و... که به تنهايي ساتر عورتين نيستند، اگر از ابريشم خالص باشد جايز نيست.

اراکى، فاضل و گلپايگانى: عروه، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 843.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 842.

2. گلپايگانى: اگر کمتر از چهار انگشت بسته ابريشم باشد اشکالي ندارد و بيش از آن پوشيدنش براي مرد حرام است. توضيح المسائل، مسئله 843.

3. بهجت: در صورتيکه ابريشم خالص نباشد، اشکال ندارد. استفتاء.

4. بهجت: اظهر جواز است. استفتاء.

5. استفاده کردن از عينک طلا براي مرد حرام است.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 840.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 840 و مکاسب محرمه، با استفاده از مسئله 37.

6. اگر طلاي سفيد فلزي غير از طلاي زرد باشد پوشيدن آن براي مرد اشکالي ندارد.

اراکى،سيستانى، گلپايگاني و مکارم: استفتاء.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1192.

خامنه اى: اگر طلاي سفيد همان طلاي زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده اي رنگ آن سفيد شده است پوشيدن آن براي مردان حرام است ولي اگر پلاتين است يا عنصر طلا در آن بقدري کم است که عرفاً به آن طلا نمي گويند مانع ندارد. استفتاء.

فاضل: اگر طلاي سفيد، عنوان طلا داشته باشد و هم جنس طلاي زرد باشد پوشيدن آن براي مرد جايز نيست. جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 256 و 969.

7. خامنه اى: زينت کردن به مطلا براي مردان اشکال ندارد حتي اگر عرفاً بدان طلا بگويند. استفتاء.

8. فاضل: پوشيدن هر چيزي که ممزوج از طلا وغيرطلا باشد براي مردان جايز نيست. عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم.

9. بهجت: اگر صدق طلا کند جايز نيست. استفتاء.

10. 95.سؤال: اگر مردي انگشتر طلا يا ساعت طلا براي همسرش خريده و جهت امتحان و يا براي نگهداري و حفظ آنها بدست خود کرده در موقع نماز يا غير نماز چه صورت دارد.

خامنه اى: در هر صورت اگر پوشيدن طلا صدق کند حرام است. استفتاء.

گلپايگانى: براي مرد حرام و نماز با آن باطل است. مجمع المسائل، ج‏1 سؤال 120.

96. سؤال: شخصي براي همسر خود انگشتر طلا مي خرد بعنوان اندازه گيري در دست مي کند. آن مقدار دست کردن حرمت دارد يا نه.

خامنه اى: از پاسخ سؤال قبل مسئله روشن شد.

گلپايگانى: در مورد سؤال آن مقدار عيبي ندارد. مجمع المسائل، ج‏1، مسائل متفرقه، سؤال 100.

11. بهجت: اگر معرضيت فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.

12. بهجت: بخشي از بدن که پوشانيدن آن واجب است، نپوشاندن آن حرام است و لو ديگري به حرام نيفتد و در جايي که پوشاندن واجب نيست در فرض کمک به حرام، پوشاندن واجب است. استفتاء.

13. بهجت: بخشي از بدن که پوشانيدن آن واجب است، نپوشاندن آن حرام است و لو ديگري به حرام نيفتد و در جايي که پوشاندن واجب نيست در فرض کمک به حرام، پوشاندن واجب است. استفتاء.

14. بهجت: بنابر احتياط واجب مرد بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند اگر چه کمک بر حرام نباشد. و اگر کمک به حرام باشد پوشاندن بدن قطعاً واجب است. همانطور که پوشانيدن عورت از نامحرم واجب است. توضيح المسائل، مسئله 1937.

خامنه اى: مقدار واجب پوشش بدن براي مردان، پوشانيدن عورتين است به گونه اي که شهوت انگيز و موجب مفسده نباشد و اگر فسادي در بين باشد، ساير قسمتهاي بدن به استثناء سر و گردن و کفين را نيز بايد بپوشانند. استفتاء.

15. بهجت: بنابر احتياط واجب مرد بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند اگر چه کمک بر حرام نباشد. و اگر کمک به حرام باشد پوشاندن بدن قطعاً واجب است. توضيح المسائل، مسئله 1937.

خامنه اى: اگر مرد بداند نامحرم به بدن او نگاه مي کند، بنابر احتياط واجب بايد بدن خود را به استثناء سر، گردن و دستان بپوشاند. استفتاء.

گلپايگانى: احتياط (واجب) اين است که مرد مواضعي را که معمولاً پوشيدن آن در بين مردان متعارف است در صورتي که بداند زن اجنبيه به او نگاه مي کند بپوشاند. مجمع المسائل، ج‏2، سؤال 644.
در نتيجه: مرد بايد بالاتر از مچ و سينه و پاهاي خود و مواضعي را که معمولاً مردان مي پوشانند از نامحرمي که ناظر آنهاست بپوشاند و پوشيدن مواضع ديگر مثل سر، صورت، دست و ... لازم نيست.

16. بهجت: اگر اين کار کمک کردن به حرام باشد پوشانيدن آن قطعاً واجب است. توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

17. بهجت: نگاه کردن به بدن مرد نامحرم اگر کمک بر حرام نباشد بنابر احتياط واجب جايز نيست و اگر کمک به حرام باشد قطعاً حرام است، و در هر صورت لمس بدن نامحرم در غير ضرورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسائل 1933 و 1937.

18. بهجت: اگر مستلزم حرامي باشد، اين کار جايز نيست و اگر مستلزم حرام نباشد بنابر احتياط واجب مرد بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند. توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

خامنه اى:اگر مستلزم مفسده باشد و يا شهوت انگيز باشد اين کار جايز نيست. استفتاء.

سيستانى:چنانچه به قصد اين باشد که نامحرم به بدن او نگاه کند و يا بازگذاشتن اين مواضع نوعاً فتنه انگيز باشد جايز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است و اگر نه بنابر احتياط واجب بايد مقدار معتاد را بپوشاند. عروه، (نکاح)، با استفاده از مسئله 51 و استفتاء.

19. بهجت: بنابراحتياط واجب مرد بايد بدن خود را از دختري که نُه سالش تمام نشده ولي خوب و بد را مي فهمد بپوشاند، اگر چه قصد لذّتي در بين نباشد. توضيح المسائل، مسئله 1937.

سيد مسعود معصومي / احکام روابط زن ومرد

انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها