لطفا احکام اعتکاف رادر اندیشه رهبری بیان کنید؟*

متن سوال: 
با سلام.لطفا احکام اعتکاف رادر انديشه رهبري بيان کنيد؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
?- اعتکاف به طور کلي به دو بخش تقسيم مي شود: واجب و مستحب . اعتکاف واجب آن است که انجام آن با نذر يا عهد يا قسم يا شرط ضمن عقد يا اجاره و مانند آن لازم مي شود . اگر اعتکاف با شرايط ياد شده نباشد، مستحب خواهد بود .

?- اعتکاف، همانند ساير عبادات بايد با نيت و قصد قربت توأم باشد;و هرگونه ريا و قصد خودنمايي آن را باطل مي کند .

?- اعتکاف بايد از اذان صبح - که آغاز روزه است - انجام پذيرد; بنابراين کسي که ديرتر از آن زمان به مسجد برسد آن روز نمي تواند اعتکاف را شروع کند.

?- اعتکاف در مساجد چهارگانه : مسجد الحرام، مسجد النبي (صلي الله عليه وآله وسلم)، مسجد کوفه و مسجد بصره انجام مي شود و اعتکاف در غير مساجد چهارگانه (اعم از جامع و غير آن) به قصد رجاء مطلوبيت (به اميد اين که مطلوب خداوند واقع شود) مانعي ندارد.

?- مدت اعتکاف حداقل سه روز است و کمتر از آن صحيح نيست؛ ولي بيشتر از آن حدي ندارد، البته اگر پنج روز معتکف شود، روز ششم را نيز واجب است بماند; بلکه بنابر احتياط واجب، هرگاه دو روز اضافه کرد روز سوم هم بايد بماند; پس اگر هشت روز معتکف شد روز نهم هم واجب است .

?- قطع و رها کردن اعتکاف مستحبي در روزهاي اول و دوم جايز است; ولي پس از تمام شدن دو روز، ماندن روز سوم واجب مي شود و قطع اعتکاف جايز نيست.

?- معتکف مي تواند براي امور ضروري شرعي يا عرفي يا عقلي از مسجد خارج شود ولي اگر به قدري طول دهد که صورت اعتکاف محو شود، اعتکاف صحيح نيست؛ و تشخيص ضرورت شرعي و عرفي و عقلي با خود مکلف است.

?- انسان در ايام اعتکاف بايد روزه بگيرد; بنابراين کسي که نمي تواند روزه بگيرد مانند مسافر، مريض و زن حايض يا نفساء و کسي که روزه نگيرد، اعتکافش صحيح نيست .

?- اعتکاف بدون روزه صحيح نيست لذا با شکستن روزه، اعتکاف باطل مي‌شود.

??- بر معتکف چند چيز حرام است:
الف- بوييدن عطريات و گياهان خوشبو براي کسي که از آن لذت مي برد و براي کسي که حس بويايي ندارد اشکال ندارد.
ب- خريد و فروش و بنابر احتياط واجب هر نوع داد و ستدي مانند اجاره و مضاربه.
ج- مجادله و جدال ـ چه در امور ديني و چه دنيوي ـ به قصد غلبه بر ديگري و اظهار فضل و برتري بر او؛ اما اگر به قصد اظهار حق و بازداشتن طرف از طريق باطل باشد، مانعي ندارد.
د- هرگونه رابطه شهواني با جنس مخالف ?حتي همسر نظير آميزش، لمس و بوسه
ه- استمنا? (بنا بر احتياط واجب)

??- در اموري که بر معتکف حرام است، تفاوتي بين شب و روز نيست.

??- زن اگر در حال اعتکاف حائض‌شود حتي اگر در ساعات آخر روز سوم باشد اعتکاف او باطل مي‌شود و بايد فوراً از مسجد خارج شود؛ ولي اگر مستحاضه شود و به وظيفه اش نسبت به روزه‌ عمل کند، اعتکافش صحيح است.

??- چنانچه اعتکاف زن موجب از بين رفتن حق شوهر باشد بنا بر احتياط واجب بايد از او اجازه بگيرد.

??- اعتکاف فرزند درصورتي که موجب اذيت و آزار والدين او شود صحيح نيست .

-----------------------------------------------------------------------

? و ? - گرچه موارد مذکور در هر حال حرام (و از گناهان بزرگ) است ولي در اينجا موجب باطل شدن اعتکاف مي شود.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها