طلاق گرفتم اما هنوز دخترم، بدون اذن پدر میتوانم با کسی ازدواج کنم؟

متن سوال: 
من دو بار عقد و طلاق گرفتم ولي دختر هستم? اگر محرمي کسي بشم بدون اجازه پدر ايا جايز است?

سلام عليکم
طبق نظر آیت الله مکارم:
دختري که به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد، چنانچه باکره باشد، احتياط واجب آن است که با اجازه پدر يا جد پدري ازدواج نمايد. ولي اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و پدر [بي جهت و بدون دليل] مخالفت کند اجازه او شرط نيست(1)، همچنين اگر به پدر يا جد پدري دسترسي نباشد و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد يا اين که دختر قبلاً شوهر کرده باشد، در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد، در ازدواج جديد لازم نيست.(2)
به عبارت ديگر، طق نظر آيت الله مکارم، در صورتى كه دختر شوهر كند و سپس طلاق بگيرد [ولو هنوز دختر باشد و بکارت او از بين نرفته باشد] در مرتبه بعد بدون اذن ولى مى‏تواند ازدواج كند. [يعني چنين دختري حکم باکره را ندارد.](3)

تذکر:
نوشته اید دوبار طلاق گرفته اید و ...این نشان می دهد شما نیازمند مشاوره اید لذا سوای جواب فقهی که بالا خدمت شما عرض شد باید عرض کنیم ازدواج بدون هماهنگی پدر و بزرگترها خود می تواند به چالشی جدی تبدیل شود. پس قبل از هر کاری حتما با مشاورین مساله را مطرح کنید تا از حیث مشاوره ای، مساله ی شما بررسی شود.
برای مشاوره:
الف: میتوانید سوال را دوباره از حیث مشاوره ای بپرسید و بخواهید یک مشاور پاسخ دهد که مشاورین ما پاسخگو خواهند بود.
ب: می توانید به صورت آنلاین با مشاورین ما در http://eporsesh.com چت کنید.
پانوشت ها
1. طبق نظر آيت الله مکارم، از سن سي سال به بالا به شرط اينکه دختر، فرد هوشياري باشد و بتواند تصميم بگيرد و منفعت و مصلحت زندگى خويش را به خوبى تشخيص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثير غريزه جنسى و عاطفه خود قرار نگيرد، و از آن طرف پدر به مورد و بي جهت مخالفت کند، اجازه پدر لازم نيست.( استفتائات سايت ايت الله مکارم.)
2. رساله توضيح المسائل آيت الله مکارم، مساله ۲۰۳۷.
3. آيت الله مکارم، احکام بانوان، جواب سوال 492.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها