شنیدن صدای پدر مادر در زمان ارتباط چه آثاری دارد؟

متن سوال: 
شنیدن صدای پدر مادر در زمان ارتباط چه آثاری دارد؟ من حدیثی از پیامبر (ص) خواندم که به شرح زیر است : از حضرت رسول (صلى الله عليه وآله) منقول است كه فرمود بحق آن خداوندى كه جانم در قبضه قدرت اوست اگر شخصى با زن خود جماع كند و در آن خانه شخصى بيدار باشد كه ايشان را ببيند يا سخن و نفس ايشان را شنود فرزندى كه از ايشان بهم رسد رستگار نباشد و زناكار باشد. چون خانه ما کوچک است همگی در یک اتاق می خوابیم،یا وقتی من در اتاق دیگری تنها خواب بودم ، چند بار برایم اتفاق افتاده که یر اثر سرو صدای جماع پدر و مادرم بیدار شدم، اما در همان حال ماندم فقط صدا را می شندیم و حتی چشمم را هم باز نمیکردم و تکان نمی خوردم، خیلی سخت بود احساس گناه میکنم، حکم این اتفاق که برای من افتاد چیست؟ اما فرزند من زناکار میشود؟ خودم می زناکار شوم؟ لطف خدا شامل حال من نمی شود؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسش گر گرامي شما كه سهوا اين اتفاق براي تان افتاده تقصيري نداريد و در مورد اين حديث بايد بگوييم كه اين حديث وجود دارد(1) ولي نكاتي را بايد در مورد اين حديث بدانيد:
اولا: اين حديث به معناي جبر و اجبار نيست. بلكه معنايش اين است كه با اين كار زمينه براي انحراف فرزندان آماده مي شود و ديدن اين تصاوير يا شنيدن صداي جماع زن و شوهر، زمينه گناه را در فرزند زودتر آماده مي كند و قبح و بدي اين مسائل را نزد فرزند مي ريزد، نه اينكه معنايش سلب اختيار از فرزند و مجبور بودن او به سرنوشت زنا و عاقبت بد باشد.
ثانيا: مخاطب اين حديث والدين هستند كه اين گونه مسائل را راعايت نمي كنند و ممكن است بارها وبارها اين اتفاق بيافتد و توجهي نداشته باشند و برايشان مهم نباشد. اين روايت به آنها هشدار مي دهد كه اين بي توجهي چه عواقب بدي مي تواند روي فرزند آنها بگذارد. و معلوم نيست مخاطبش شمايي كه اتفاقي اين صداها را شنيده ايد بشود. اي كاش والدين تان در اين موضوع حساسيت داشتند و مواظبت بيشتري داشتند. همان طوري كه در ذيل حديث آمده است :«ً وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) إِذَا أَرَادَ أَنْ يَغْشَى أَهْلَهُ أَغْلَقَ الْبَابَ وَ أَرْخَى السُّتُورَ وَ أَخْرَجَ الْخَدَمَ .(2) وقتي امام سجاد(ع) اراده مي فرمود كه با همسرش خلوت كند، در ها را مي بستند و پرده ها را مي انداختند وخدمت كاران را خارج مي كردند.»
ثالثا: شما با مواظبت و دوري از گناه و مقدمات گناه مانند افراد و وسائل و مكان هاي محرك و آلوده مي توانيد خود را از هر گناهي حتي زنا حفظ كنيد و اگر در انتخاب هايتان درست عمل كنيد قطعا مشمول اين حديث نخواهيد بود.
رابعا: سعي كنيد تا حد امكان اتاق خواب تان را از والدين جدا كنيد، همان طور كه گفتيد گاهي از اتاق ديگر صداي آن ها را شنيده ايد، و از آن جايي كه تذكر شما به آن ها با حياي شما و حفظ حريم ها منافات دارد، بهتر است خودتان را از شنيدن اين صداها با دور شدن از آن ها موقع خواب ،حفظ كنيد.
پي نوشت ها:
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه.ش، ج 5، ص 500.
2. همان.
مرکز ملی پاسخگویی

پربازدیدترین ها