شرایط لباس و مکان نمازگزار چیست؟

متن سوال: 
با سلام شرايط لباس و مکان نمازگزار چيست و آيا فقط جايي که مهر را ميگزاريم بايد پاک باشد؟ و اگر در پاک بودن لباس و مکان شک کنيم چه حکمي دارد؟ و اگر نقطه اي از فرش يا لباس نجس شده باشد چطور پاک ميشود

بسم الله الرّحمن الرّحيم
سلام عليکم
لباس نمازگزار شش شرط دارد:
اول: آنکه پاک باشد.
دوم: آنکه مباح باشد.
سوم: آنکه از اجزاى مردار نباشد.
چهارم: آنکه از حيوان حرام گوشت نباشد.
پنجم و ششم: آنکه اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابريشم خالص و طلاباف نباشد.
شرايط مکان نمازگزار

مکان نمازگزار چند شرط دارد:
شرط اول: آنکه مباح باشد.
شرط دوم: مکان نمازگزار بايد بى‏ حرکت باشد، و اگر به واسطه تنگى وقت‏يا جهت ديگر ناچار باشد در جايى که حرکت دارد مانند اتومبيل و کشتى و ترن نماز بخواند، به قدرى که ممکن است بايد در حال حرکت چيزى نخواند، و اگرآنها از قبله به طرف ديگر حرکت کنند به طرف قبله برگردد.
شرط سوم: آنکه در جايى که سقف آن کوتاه است و نمى‏تواند در آنجا راست بايستد، يا به اندازه‏اى کوچک است که جاى رکوع و سجود ندارد، نماز نخواند. و اگر ناچار شود که در چنين جايى نماز بخواند، بايد به قدرى که ممکن است قيام و رکوع و سجود را بجا آورد.
شرط چهارم: آنکه مکان نمازگزار اگر نجس است به طورى تر نباشد که رطوبت آن به بدن يا لباس او برسد، ولى جايى که پيشانى را بر آن مى‏گذارد اگر نجس باشد در صورتى که خشک هم باشد، نماز باطل است، و احتياط مستحب آن است که مکان نمازگزار اصلا نجس نباشد.
شرط پنجم: آنکه جاى پيشانى نمازگزار از جاى زانوهاى او، بيش ازچهار انگشت بسته پست‏تر يا بلندتر نباشد، و احتياط واجب آن است که از سرانگشتان پا هم بيشتر از اين پست و بلند تر نباشد.
انشاءالله عاقبت بخيربشويد.
التماس دعا

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها