سال پیش بعد دادن خمس 10 میلیون باقیماند و خرج نکردم،‌ امسال چند میلیونی سر سال خمسی غیر آن 10 میلیون پول دارم،‌ خمس کل پول جدید را بدهم؟ شنیدم هر چی خمس بدیم سال بعد به همان مقدار خمسش لازم نیست؟

متن سوال: 
سلام عليکم بنده سوالي در مورد خمس دارم. با توجه به اين که سال خمسي من چند روز هم ازش گذشته لطفا سريعا راهنمايي دقيق کنيد من فورا خمسم را بدهم. من سال پيش 10 ميليون پول خمس داده شده داشتم. بعد از 9 ماه از سال، دارايي ام 15 ميليون تومان شد. دوستي از من 10 ميليون تومان پول خواست و من به او قرض دادم (5 ميليون از پول جديد و 5 ميليون از پول خمس داده شده) و از 15 ميليون فقط 5 ميليون برايم باقي ماند. طي 3 ماه آخر سال مالي ام 6 ميليون تومان به دارايي ام اضافه شد (5 به اضافه 6 مساوي 11 ميليون). حالا من بايد چطور خمس حود را حساب کنم از بين دو راه زير؟ 1. 11 ميليون الان دارم سال پيش 10 ميليون داشتم پس خمس 1 ميليون را بدهم يا 2. 5 ميليون 3 ماه پيش داشتم و الان 11 ميليون دارم پس 6 ميليون پول خمس داده نشده دارم که بايد خمس آن را بدهم با تشکر از پاسخ سريع شما

سلام عليکم
1- شما نوشته ايد سال پيش ده ميليون پول خمس داده برايتان باقي مانده است اما بر اساس بيان شما اين پولي که خمسش داده شده است کاملا براي شما باقي مانده است و خرج نشده است و الان غير از آن ده ميليون يازده ميليون ديگر نيز به پس انداز شما اضافه شده است، که اين يازده ميليون خمسش داده نشده است لذا خمس اين يازده ميليون لازم است نه خمس يک ميليون و نه خمس شش ميليون بلکه کل يازده ميليون بايد خمسش داده شود. بله اگر آن ده ميليون قبل از رسیدن سال خمسی، خرج مي شد بحث جبران پول مخّمس خرج شده مطرح می شد و فروع مختلفي در مساله پیش می آمد، اما پول مخّمس شما طبق بيان شما کاملا باقي است و امسال سر سال خمسي پول هاي جديدي در دست شما آمده است که خمس کل آن مال جديد لازم است. (1)
2- بله اگر پول درآمد بين سال که خمسش لازم است قبل از رسيدن سال خمسي (بدون نيت فرار از خمس) قرض داده شود چنانچه بازپس گيري آن پول براي شما به راحتي ممکن باشد و سال خمسي بر آن بگذرد هر زماني که پول را به شما برگرداند بايد خمس آن را بپردازيد اما اگر بازپس گيري به راحتي امکان ندارد چنانچه از زماني که پول را برگرداند تا سال خمسي بعدي چيزي از آن باقي مانده باشد خمس دارد. (2)
البته بحث خمس فروعات مختلفي دارد که براي حسابرسي کامل و دقيق لازم است حضوري به دفتر مرجع خود برويد يا تلفني تماس بگيريد. همچنين مي توانيد با متخصصين احکام ما در eporsesh.com به صورت زنده گفتگو کنيد.

منابع
(1) http://portal.anhar.ir/node/2257#gsc.tab=0 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255643 و با استفاده از رساله ي محشا ذيل مساله ي 1752
(2) https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255651

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها