زنم راضی نیست من به پدرمادرم کمک مالی کنم؟

متن سوال: 
سلام و خسته نباشيد. من پزشك هستم و در ماه 40 درصد درامدم را به پدر و مادر و برادرم و دختر خاله معلولم اختصاص داده ام و زندگي كاملا مناسب و مرفهي هم براي خانواده ام (همسر)فراهم كردهام ولي همسر من مدام احساس ناراحتي دارد ميخواستم بدونم از لحاظ شرعي من بايد به اين روندم ادامه دهم يا بدليل ايجاد مشكلات بايد اين كار را قطع كنم.(خانواده من بدون كمك من قادر به ادامه زندگي نيستند).ايا دستور خداوند مبني بر كمك بر پدر و مادر و برادر كه به من وابسته اند و من با طيب خاطر اين كار را ميكنم بر زندگي خانوادگي من ارجح است يا خير. ممنون

سلام عليکم
آنچه بر شما لازم است اين است که نفقه ي همسر خود را بدهيد و بر فرض سوال اين اتفاق ظاهرا افتاده است زيرا نوشته ايد زندگي مرفهي براي همسر خود آماده کرده ايد بنابراين در بحث هاي مالي از نظر شرعي زن حق ديگري ندارد و اگر شما با اموالي که داريد چه به پدر مادر کمک کنيد چه به بيگانه،‌ اختيار در دست خود شماست البته نفقه پدر و مادر فقير نيز بر فرزند وجوب شرعي دارد. پس اگر مردي نفقه ي زن خود را در حد واجب تامين مي کند، در صورتي که پدر مادرش فقير باشند و او مکنت مالي داشته باشد واجب شرعي است که نفقه ي آن ها را نيز بدهد و در کمک هاي ديگر مثل کمک به برادر يا اقوام نيز اختيار با خودش است و در مواردي از باب عمل به صله ي رحم چه بسا وجوب هم پيدا کند. نتيجه ي سخن اينکه اگر نفقه ي زن خود را ميدهيد در خرج کردن اموال خود آزاديد. (1)

تذکر اما تذکر نکته ي مهم اين است که اين بحثي که خدمت شما عرض کرديم جنبه ي شرعي و حقوقي بحث بود اما اين سوال شما جنبه ي مشاوره اي نيز دارد که بايد با مشاورين ما در ميان بگذاريد تا ايشان هم به شما کمک کنند تا هم به واجب شرعي خود عمل کنيد و هم براي زندگي شما مشکلي پيش نيايد. نکاتي که شايد اگر از ابتدا رعايت مي کرديد اصلا مشکلي پيش نمي آمد نکاتي مثل اينکه هر چيزي را همسر انسان لزومي ندارد بداند و .... هم مي توانيد از همين سامانه سوال خود را با قسمت مشاوره ي ما در ميان بگذاريد و هم مي توانيد از طريق سايت eporsesh.com به صورت زنده با کارشناسان ما گفتگو کنيد.

منبع
(1) https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61769&lid=0&mid=989

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها