رفتاربانوجوان لجباز چگونه است ؟

متن سوال: 
با دانش آموز و نوجوان لجباز مواجه شديم. حالا چکار کنيم؟ چطور برخورد کنيم؟

1 -کودکان و نوجوانان ناسازگار اغلب مشکلاتي را براي خود و اطرافيان ايجاد مي‌کنند. در حقيقت آنان نمي‌دانند که چگونه به اهداف خود دست يابند. افکار اشتباه کودکان و نوجوانان باعث بدرفتاري آنان مي‌شود.

اگر به‌جاي بدرفتاري متقابل با فرزندان به افکار نادرست‌اش توجه کنيم او اصلاح مي‌شود. .

با تشويق کودک يا نوجوان او احساس وابستگي مي‌کند و انگيزه بدرفتاري او از بين مي‌رود.

به‌جاي اهميت دادن به اشتباهات کودک رفتارهاي مثبت او را تشويق کنيد.

- بهترين راه تشويق کودک يا نوجوان آن است که وقتي را براي او اختصاص دهيم. بسياري از معلمان که مدت کوتاهي با کودک ناسازگار همراهي کرده‌اند شاهد تغييرات عمده در رفتار او بوده‌اند.

- پس از بازگشت فرزندان از مدرسه يا در اوقات فراغت در مورد رويدادهاي روزانه سئوال کنيد تا در شادترين و غم‌انگيزترين لحظات او شريک باشيد. شما از آنچه که از فرزندتان مي‌آموزيد متعجب خواهيد شد.

-در جلسه بحث و گفتگو در کلاس با جمع خانواده با احترام و همکاري مشکلاتي را حل کنيد. در اين جلسات، جو توأم با محبت و احترام ايجاد مي‌شود و کودک و نوجوان مهارت‌هاي اجتماعي، مسئوليت‌پذيري و همکاري را فرا مي‌گيرد.

. کارهاي مهم و باارزش را به فرزندان محول کنيد. متأسفانه بسياري از والدين و معلمان کارهائي را که کودکان و نوجوانان مي‌توانند انجام دهند خودشان برعهده مي‌گيرند. اگر کودکان و نوجوانان در فعاليت‌هاي مختلف شرکت کنند احساس وابستگي مي‌کنند.

- با کمک همه اعضاي خانواده تصميم‌گيري و کارهاي مهم را بين همه تقسيم کنيد. با تشويق کودکان و نوجوانان به شرکت در تصميم‌گيري‌هاي کلاس، انگيزه و علاقه آنان افزايش مي‌يابد.

. به فرزندان مسائل مختلف را کامل آموزش دهيد. اگر به فرزندتان مي‌گوئيد آشپزخانه را تميز کند، وظايف او را کامل شرح دهيد. شايد او فکر کند فقط بايد ظرف‌ها را در جاظرفي بگذارد. والدين و دبيران مي‌توانند، بپرسند و مي‌داني ازت چه انتظاري دارم؟

. در مواردي تنبيه براي تغيير رفتار نادرست کودک و نوجوان مؤثر است. اگر رفتارهاي منفي نظير لجبازي و خشونت در درازمدت در کودک و نوجوان مشاهده مي‌شود بايد تشخيص داد که تنبيه در اصلاح رفتار او مؤثر است يا تشويق.

. سرمشق فرزندان باشيد و به آنان احترام بگذاريد. مهرباني نشانه احترام به کودک و قاطعيت نشانه احترام به خود مي‌باشد. اما اين امر در هنگام دعوا و اختلاف چندان آسان نيست.

پربازدیدترین ها