دیدار مدیران و کارشناسان مرکز ملی با آیت الله علوی گرگانی

دیدار مدیران و کارشناسان مرکز ملی با آیت الله علوی گرگانی

در دیدار با آیت الله علوی گرگانی مطرح شد؛

گزارشی از فعالیت ها و اقدامات مرکز ملی پاسخگوئی به سؤالات دینی حمزه واقعی رئیس مرکز ملی پاسخگوئی به سؤالات دینی خراسان رضوی به همراه کارشناسان مرکز با حضور در محل اقامت آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، گزارشی از عملکرد و گستره فعالیت های این نهاد ارائه داد.

 

پاسخگوئی در قالب سازو کاری منظم
واقعی گفت: مركز ملى پاسخگويى به سوالات دينى، با مرکزیت قم به لحاظ كمى و كيفى بزرگترين مجموعه ى مسنجم سازمانی جهان اسلام است. بسیاری از فضلا و افاضل برجسته كشور كه داراى رتبه هاى دانشيار، استاد خارج، استاد سطح عالی حوزه در اين مركز حضور دارند.
وی افزود: در اين مركز از نیروها چند نوبت امتحانات متعددى گرفته می شود تا اينكه آن پاسخگويى متقن را داشته باشیم. این مرکز يك نگاه كل گرايانه و شبكه اى به مجموعه اش دارد يعنى به يك معنا اولين مرکزی است كه مجموعه ى سوالات، شبهات، نيازها، خلاءها و پرسش هاى دينى را در قالب سازمانى تنظیم كرده كه اين سازمان، سازوکار و قواعد و فرآيندهاى دقيقى را به آن بخشيده است.
 
تنوع حوزه های پاسخگوئی در مسیرهای ارتباطی مختلف
 
رئیس مرکز ملی پاسخگوئی مشهد بیان داشت: تنوع در حوزه هاي پاسخگوئی شامل فقه، كلام، اعتقادات، تاريخ، سيره، اخلاق، مشاوره و علوم قران حديث است و كرسى هاى جديد هم به آن اضافه مى شود. و با توجه به تخصصى بودن این موارد سازوکاری ترتیب داده شده که هر پاسخگو متناسب با تخحصص خود فقط جوابگوی پرسش مخاطب خواهد بود و حتی حوزه های دریافت و پاسخ سوال از تلفن یا پیامک و فضای مجازی تفکیک شده است.
وی افزود: این مرکز با این جدیت و شیوه کار يك الگوى الهام بخشى براى مراكز مشاوره ى كشور هم شده است. روزانه کارشناسان با انبوهی از سوالات مواجه هستند که بعضى از این پاسخگویی ها از طريق چت بیش از نيم ساعت طول می کشد و گاها دو سه بار مراجعه مى كنند ضمن اینکه همه ى اين خدمات هم رايگان است.
وی ادامه داد: در ماه مبارك رمضان اين ترافيك مراجعه به مرکز در حوزه پيامكى، تلفنى و تحت وب(چت) و پرسش و پاسخ به چند برابر مى رسد بنای کار ما این است که از همه فضاهای ارتباطی كه مردم با آن سروکار دارند در زمینه پاسخگوئی در مسیر تسهيل و روان و آسان سازی ارتباط با پاسخگویان بهره برداری شود.
 
وجود نظارت دقیق بر پاسخگوئی/ تولید نرم افزارهای مناسبتی
 
واقعی در بیان وجود نظارت بر پاسخگوئی گفت: برای افزایش کیفیت کار و رصد نحوه پاسخگوئی حوزه اى برای نظارت و ارزيابى و پايش پاسخگوئی به صورت مستمر ایجاد شده که به صورت سازمانی این فرایند تماس مخاطب تا پاسخگوئی را رصد می کند.
وی افزود: در کنار خدمات پاسخگوئی بخش توليد نرم افزارهاى مختلف مناسبتى داريم که در مناسبت های ماه مبارك رمضان، أربعين و أيام صفر طراحى و تولید شده که این روند با افزایش کیفیت ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جامعه ى ما برخی مشكلات و معضلات اجتماعی مشاهده می شود و تكثير و توليد مسئله ها و چالش ها و پرسش هاى خوش خيم و بد خيم درونش زياد است که در اثر ارتباط مرکز با مردم اين موارد به ما منتقل مى شود دوستان سعى مى كنند كه به طور خلاصه به این موارد بپردازند ضمن اینکه پرسش هاى فقهى حدود٦٠٪‏ سوالات ما را شامل می شود.
 
تحلیل داده های اطلاعاتی برگرفته از سوالات مردمی/ برگزاری نشست های هم اندیشی
 
واقعی گفت: براساس همین ارتباط مستمر و نزدیک با مردم يك بانك اطلاعات تخصصى داريم كه تحليل داده مى كند و به مسئولان مرتبط با سوال یا مشکل و معضل اعم از وزارت كشور، آموزش و پرورش و غیره اين داده ها را به صورت تحليل  و دسته بندى شده ارائه مى دهد که آنها در دستورالعمل كاری خود قرار داده و براساس آن برخى از برنامه هاى راهبردى فرهنگى شان را اجرايى كنند.
وی افزود: پاسخگويى در این مرکز محتوايى و مهارتی است يعنى از حيث استوارى و محكم بودن و پخته بودن پاسخ و هم از نظر شیوه ارتباط و پاسخ که مهارتى خاص می طلبد، صورت می گیرد.
وی افزود: يعنى ما سعى كرده ايم شكل و فرم و قالب مضمون و محتوا با دقت و قوت وجود داشته باشد. كانون بحث دينى يكى از كارهای ويژه است كه ما داريم دنبال مى كنيم. كانون بحث انتقادى هاشمى نژاد كه خود ايشان زمانی عهده دار آن بوده اند راه افتاده و كرسى هاى ازاده انديشى، نظريه پردازى، ايده پردازى و نشست هاى تخصصى براى گروه هاى مختلف جامعه از كارگر گرفته تا استاد دانشگاه را پوشش می دهد و براى هر گروهى نشست هاى هم انديشى و پرسش و پاسخ می گذارد.

مشروح گزارش دیدار با آیت الله گرامی در گزارشی دیگر درج خواهد شد

دیدار مدیران و کارشناسان مرکز ملی با آیت الله علوی گرگانی

تصویر admin
نویسنده / مترجم: admin

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
3 + 0 =

پربازدیدترین ها