در بحث محرم نامحرم ايا بازي کردن ايراد داره؟ا

متن سوال: 
سلام و خسته نباشيد..... من چند تا سوال دارم ممنون ميشم کمک کنيد در بحث محرم نامحرم ايا بازي کردن ايراد داره؟اگر منمثلا لاک بزنم چه طوري ميشه محارم من تخريک نميشن بعد نامحرم تحريک ميشه؟مرد مرده ديگه فرقي نداره فيزيولوژي همه مثل همه ديگه....چرا رقص زن تو زنها ايراد داره؟من هنوز فلسفه اش رو پيدا نکردم ممنون ميشم کمک کنيد

.

با سلام و تشکر از ارتباط شما و آرزوي توفيق روزافزون.

1-اگر رابطه مرد و زن نامحرم به صورت سخن گفتن معمولي باشد اشکال ندارد، مگر آن که از روي لذت و شهوت باشد يا اينکه ترس افتادن در حرام و گناه باشد. از ‌آن جا که به طور طبيعي سخن گفتن يا بازي کردن دختر و پسر جوان به واسطه قوي بودن غريزه شهواني، در معرض شهوت و تحريک شهواني قرار دارد، بايد سعي شود از اين کار دوري شود. ضمن اينکه هر گونه ارتباط و تماس بدني دختر و پسرنامحرم از نظر شرعي حرام است.
2-نگاه مرد به بدن زن (چه با قصد لذت يا بدون آن ) اشکال دارد و حرام است؛ هم چنين نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم، ولي نگاه کردن به صورت و دست‌هاي زن نامحرم تا مچ،( بدون آرايش و زينت ) اگر به قصد لذت نباشد و مايه فساد و گناه نگردد اشکال ندارد.(1)
ضمن اينکه لاک ناخن ربطي به تحريک و عدم تحريک ندارد و اگر آرايش تند محسوب شود و مفسده داشته باشد بايد پوشانده شود هر چند تحريکي در بين نباشد. (2)
3-اما در مورد علت حرمت رقص به چند نکته توجه فرمائيد:
الف.احکام اسلام مطابق مصالح و مفاسد واقعي است. اگر خداوند چيزي را حرام نموده، به جهت وجود مفاسدي است که در انجام آن عمل براي مکلف وجود دارد.
ب-رقص يکي ازعوامل تحريک شهوت جنسي انسان مي باشد و در نگاه ديني ممنوع بوده و البته چون هدف جلوگيري از گناه است، برخي از مراجع رقص زن براي همسر خود را که متضمن گناهي نيست، جائز مي دانند.
ج.اگر چه هستند کساني که به دلائل مختلف با رقصيدن تحريک شهواني نمي شوند. اما چون همين کار آن ها مي تواند باعث تحريک جنسي ديگران و زمينه آلوده شدن شان را به گناه ولو در آينده فراهم نمايد، به منزله تشکيل مجلس گناه محسوب مي شود. باز هم در انجام آن مفسده وجود دارد. حتي حضور در چنين مجموعه اي هم مي تواند حرام محسوب شود.
د. اگر هم شرايط به گونه اي باشد که نه خود تحريک شود و نه ديگري را به مفسده بيندازد، در شان مؤمن نيست که حرکات و اعمال و رفتاري را انجام دهد که نوعا از انسان هاي شهوتران و يا بي قيد و بند صادر مي شود و انجام آن انسان را به تدريج از ياد خدا و دور مي کند.

پي نوشت ها:
1. ناصر مکارم، مجموعه استفتائات جديد، ص ۲۲۷، مسئله ۸۰۵.
2. https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21 (جستجوي واژه ي لاک).
موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها