حکم کاشت مژه از نظر حرام یا حلال بودن را ذکر فرمایید؟

متن سوال: 
سوال با سلام خواهشمند است حکم کاشت مژه از نظر حرام يا حلال بودن را ذکر فرماييد. مرجع تقليد: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مدظله)

سلام عليکم؛هر چند اين عمل به خودي خود اشکالي ندارد، اما چنانچه مانع رسيدن آب به مژه‌ها -هر چند به نحو جزئي- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو يا غسل ممکن نبوده و يا همراه با حرج و مشقت باشد، جايز نيست. در هر حال، کسي که چنين عملي انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو يا غسل آن مانع را بر طرف کند و يا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، بايد به وظيفه غسل و وضوى جبيره‌اى عمل کند؛ يعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نمايد.
=====
حضرت آيةالله العظمي امام خامنه‌اي (مد ظله العالي): ميفرمايند: اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل براي او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنين مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و يا همراه با حرج و مشقت باشد، ايجاد چنين مانعى که موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و چنانچه نتواند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف کند و يا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، بايد به وظيفه غسل و وضوى جبيره‌اى عمل کند؛ يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها