حکم نگهداری سگ در خانه چیست؟

متن سوال: 
سلام خسته نباشيد سلام : آيا يک در احکام اسلام جائز است که يک شيعه سگ را در خانه پرورش بدهد؟ آيا از اين کار انسان نجس نمي شود . اگر نجس ميشود پس چرا سگ را پرورش مي دهد.

سلام عليکم؛ در معارف اسلام، از نگهداري سگ در خانه نهي شده هرچند به نگهداري برخي از حيوانات سفارش شده است.
از نظر شرعي و فقهي سگ «نجس» است جاي ترديدي نيست و اين که از نظر علمي انواع و اقسام بيماري‌ها، باکتري‌ها و ... براي سگ به اثبات رسيده است نيز روشن است.
مطابق با احکام شرع؛ تمام اجزاء سگ حتّي مو و استخوان و پنجه و ناخن و رطوبتهايش نجس است و ظرفي را که سگ ليسيده، يا از آن ظرف آب يا چيز روان ديگر خورده، بايد اول با خاک پاک، خاک مال کرد و بعد بنابراحتياط واجب، دو مرتبه در کر يا جاري يا با آب قليل شست و همچنين ظرفي را که آب دهان سگ در آن ريخته بنابراحتياط واجب بايد پيش از شستن خاکمال کرد.
نهي شديد از نگهداري سگ در خانه
آقا رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلّم) فرموده است: خانه اي که سگ در آن باشد، ملائکه الهي به آن در نمي آيند.
آقا أميرالمؤمنين علي (عليه السلام) فرموده است: از نگهداري سگ در خانه بپرهيزيد.
بي شک نهي از نگهداري اين حيوان در محيط زندگي و نهي از نزديک شدن به آن، براي آلوده بودن آن و زمينه انتقال برخي از ميکروب ها و نجس بودن آن از نظر حکم فقهي است و روشن است که حفظ و نظافت و بهداشت خود و محيط زندگي و پاکي بدن ولباس و ظروف و ابزار و وسايل خورد و خوراک از نظر تعاليم ديني اهميت بسياري دارد؛ ولي با اين حال داشتن سگ آموزش ديده که از آن براي اهدافي مانند نگهباني مزرعه، کارخانه و گله يا در شکار و جست و جوي اجناس قاچاق استفاده مي شود، در صورتي که سه نکته ياد شده (نظافت، طهارت و بهداشت) درباره آن مراعات شود از نظر احکام اسلامي اشکال ندارد.
آقا أميرالمؤمنين علي (عليه السلام) فرموده است: در نگهداري سگ خيري نيست، مگر در سگ شکاري براي نگهباني و سگ همراه گله گوسفندان.
آقا امام صادق (عليه السلام) در روايتي فرموده است: ... فانّ الله تبارک وتعالى لم يخلق خلقاً أنجس من الکلب - خداوند هيج مخلوقي را نجس تر از سگ نيافريد...
آقا امام صادق (عليه السلام) در روايتي ديگر فرموده است: الکلب رجس نجس؛ سگ موجودي پليد و نجس است.
از نظر شرعي و فقهي، معامله سگ، جزء معاملات باطل است، چنانچه در حديث معتبر نيز مي‌فرمايد پولي که از خريد و فروش سگ به دست مي‌آيد، حلال نيست، مگر سگ شکاري.
از بدترين آثار نگه‌داري سگ و سگ‌بازي در عصر ما اين است که براي «انسان» که بالقوه اشرف مخلوقات است، نوعي تفخر شده است! و اين ديگر اوج حقارت و غرب‌زدگي و بي شخصيتي کسي است که در خانه سگ نگه مي‌دارد يا با سگ بازي ميکند، گمان مي‌کند که به واسطه‌ي سگش، کلي داراي مقام، منزلت، شخصيت و وجه تمايز قابل افتخار شده است در حالي که بيچاره خبر ندارد در نظر انسانهاي وزين و محترم سگ باز بي ارزش هست

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها