حلول ماه ربیع الاول مبارک

لیلة المبیت

شب اول ماه ربیع الاول، پیامبر(صلی الله علیه و آله) از شر کفار از مکه به مدینه هجرت کردند. در آن شب آقا و مولایمان امیر المؤ منین (علیه السلام ) جان نثاری فرموده به جای رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در بستر ایشان خوابیدند(10)، چه اینکه کفار قریش قصد کشتن حضرتش را داشتند. به این مناسبت آیه و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ...: (از مردم کسی هست که جان خویش را در راه رضایت خداوند می فروشد و خدا بر بندگان مهربان است ) در شأن علی بن ابی طالب (علیه السلام ) نازل شد (11).

در شبی که امیر المؤ منین(علیه السلام) به جای پیامبر(صلی الله علیه و آله) خوابید به جبرئیل و میکائیل خطاب رسید که من بین شما دو نفر برادری قرار دادم . کدامیک از شما ایثار می کند که عمر طولانی از آن دیگری باشد؟ هر دو عمر طولانی را اختیار کردند.

خطاب آمد: (به زمین نگاه کنید و ببینید چگونه علی (علیه السلام ) حیات خود را به برادرش پیامبر (صلی الله علیه و آله ) ایثار نموده و به جای او خوابیده و جان خود را فدای جان او نموده است . به زمین بروید و او را از دشمنان حفظ کنید). آنان آمدند و جبرئیل بالای سر امیر المؤ منین (علیه السلام ) و میکائیل سمت پاهای آن حضرت نشست و نداد: «بخ بخ من مثلک یابن ابی طالب» ، خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود). اینجا بود که آیه شریفه و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... نازل شد (12).

10-قلائد النحور: ج ربیع الاول، ص 8. مسار الشیعه : ص 27. فیض العلام: ص 201. زاد المعاد: ص 332. بحار الانوار: ج 97 ص 168. مصباح کفعمی: ج 2 ص 596.
11-سوره بقره: آیه 207.
12-بحار الانوار: ج 19 ص 39.

حلول ماه ربیع الاول مبارک

تصویر modir
نویسنده / مترجم: modir

نظر خودتان را ارسال کنید

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
2 + 2 =

پربازدیدترین ها