بنده دو تا گوسفند ماده داشته باشم و هردو بچه بيارن اگه يکسآل بگذره خمس دارد؟

متن سوال: 
سلام عليکم 1-خواستم بپرسم اگه بنده دو تا گوسفند ماده داشته باشم و هردو بچه بيارن اگه يکسآل بگذره خمس دارد ؟چه جوري حساب ميشه؟ 2-اگه همون گوسفند پارسال خريده باشم کيلوي 12000 تومن امسال شده 18000 تومن چه طور محاسبه ميشه؟ ممنون ميشم راهنمايي کنيد

سلام عليکم
1-اگر درآمدي داريد بايد سال خمسي شما طبق همان قانوني که در بحث خمس است مشخص شده باشد و هر سال، با رسيدن موعد سال خمسي نسبت به حساب خمس خود اقدام کنيد. (1)
2-سرمايه اي که انسان از طريق کسب به دست آورده است سر سال خمسي اش، يک پنجم قيمتش به عنوان خمس پرداخت مي شود. اما اگر اصل سرمايه هديه باشد مساله متفاوت مي شود. براي جواب دقيق به اين که اصل سرمايه خمس دارد بايد دقيقا بگوييد اصل سرمايه از چه طريقي حاصل شده بوده است. (2)
3-اموالي که انسان براي تجارت و خريد و فروش مي خرد و نگهداري مي کند و سر سال خمسي ترقي قيمت پيدا کرده است و به قيمتي بالاتر امکان فروشش هست، در بحث اداي خمس قيمت بالاتر را بايد براي پرداخت خمس لحاظ کند. (3)

در بحث خمس تذکر نکات ديگري هم لازم است اما از اين جهت که براي پرداخت خمس ضروري است به دفتر رهبري خمس را بپردازيد، توصيه مي کنيم به دفتر ايشان برويد تا همانجا خمس شما حساب شود و نکاتي که لازم است به شما تذکر داده شود.
باز هم اگر سوالي داريد بفرماييد تا پاسخگو باشيم.

منابع
(1) رساله ي محشا م1765
(2) همان م1752 و 1753
(3) العروه الوثقي، کتاب الخمس، فصل فيما يجب الخمس، م53

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها