بعد از حضرت آدم نسل آن حضرت چگونه افزایش پیدا کرده است ؟

متن سوال: 
با سلام در مورد چگونگي بوجود آمدن نسل انسان،اينکه حضرت آدم و هوا فقط دو فرزند داشتند؟هابيل و قابيل با چه کساني ازدواج نمودند؟روايات زيادي در اين مورد هست که البته با يد يکي از اين روايات درست باشد!لطفا راهنمايي بفرمايد. با تشکر

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
دربارة ازدواج فرزندان آدم‌، نظرهاي مختلفي وجود دارد:
1. برخي مي‌گويند، فرزندان آدم‌، با بازماندگان انسان‌هاي پيشين ازدواج کرده‌اند.(ر.ک‌: تفسير نمونه‌، آية‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 3، ص 247، دارالکتب الإسلامية‌.)
2. فرزندان آدم‌، با افرادي از حور و جن ازدواج کردند.(بحارالأنوار، علامة مجلسي‌، ج 11، ص 227، دارإحيأ التراث العربي.)
3. علامة طباطبايي‌، در تفسير الميزان مي‌گويد، از آية يک از سوره نسأ استفاده مي‌شود که زياد شدن نسل آدم‌، تنها، از طريق آدم و حوّا صورت گرفته و موجود سومي در آن دخالت نداشته است‌. بنابراين‌، معلوم مي‌شود که ازدواج‌، در طبقة دوم‌، ميان خواهر و برادر صورت گرفته است‌. در آن زمان‌، اين ازدواج‌، جايز بوده است‌; زيرا، يک چيز، موقعي حرام مي‌شود که خداوند حکيم‌، حکم به حرمت آن داده باشد، و چنين حکمي (حرمت‌) دربارة ازدواج با محارم‌، در آن زمان‌، صادر نشده بود. امام رضا در پاسخ کسي که دربارة ازدواج فرزندان آدم‌پرسيد، گفتند: در موقع ازدواج‌، هابيل را به خواهر دو قلوي قابيل تزويج کردند و قابيل را به خواهر دو قلوي هابيل‌، و بعد از آن‌، ازدواج کردن خواهر و برادر حرام شد .(اقتباس از الميزان‌، علامة طباطبايي‌، ج 4، ص 141، چاپ بيروت / تفسير نمونه‌، آية‌الله مکارم شيرازي و ديگران‌، ج 1، ص 186 و 187، نشر دارالکتب‌الإسلامية‌.)
نتيجه آن‌که‌، بر فرض پذيرش ازدواج برادر و خواهر در نسل اوليه‌، اين مطلب اشکالي را دربارة ازدواج در نسل‌هاي بعدي ايجاد نمي‌کند. زيرا در نسل‌هاي بعدي‌، ديگر ازدواج برادر و خواهر نيست‌.

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها