برای دوری از شهوت چه کار هایی باید انجام داد؟

متن سوال: 
براي دوري از شهوت چه کار هايي بايد انجام داد؟

به منظور خلاصي از اين فشار و حفظ خود از گناه, دو راهکار واقعي وجود دارد 1- راهکار ازدواج 2- راهکار کنترل غريزه و تقويت معنويت.
توضيح بيشتر:
يگانه راه کنترل واقعي شهوت و نجات از تحريکاتي که در اثر روابط در محيط هاي آلوده و نامناسب عارض انسان مي شود, ازدواج است, بايد تمام همت خود را در اين جهت به کار گيريد ولي اگر به هر دليل نمي توانيد ازدواج کنيد, چاره اي جز استفاده از روشهاي کنترلي و تقويت معنويت نيست. با اين روشها آشنا هستيد, ولي در عين حال در ادامه پاسخ مطلبي برايتان ارسال نموده ايم که تقريبا به صورت جامع بحث کنترل شهوت را پي مي گيرد.
غريزه جنسي:
غريزه جنسى يکى از خواص طبيعى انسان است و انسانى که از نظر جسمى و روحى سالم باشد داراى چنين کششى مى‏باشد و اين خود يکى از نعمت‏هاى خدادادى به بشر است. در نتيجه آن چه تا حدى مقدور است کنترل آن و استفاده صحيح و معقول از اين ميل است و اين که انتظار داشته باشيم با رعايت نکات اخلاقى و عرفانى به کلى نسبت به اين مسأله بى‏احساس شويم، انتظارى واقع‏بينانه نيست. طبيعت اشخاص هم در سردى و گرمى مزاج و شدت غريزه جنسى متفاوت است و بر همين اساس مقايسه خود با ديگران نيز کار درستى نيست و ممکن است احياناً به يأس آدمى منجر گردد.
قدرت غريزه جنسي:
بدون ترديد غريزه جنسي و غريزه خوردن و آشاميدن در انسان از قدرت فوق العاده اي برخوردارند و تأثير فراوان آن ها در چرخه زندگي و نقش بنيادي و بسياري قوي آنها در رفتار و افکار و فعاليت هاي فردي و اجتماعي آدمي، امري غير قابل انکار است و شايد مبناي دو مکتب «فرويديسم» و «مارکسيسم» حاصل نگرش افراطي اين دو رويکرد به اين غرايز باشد. مکتب فرويديسم با مهم جلوه دادن بيش از حد غريزه جنسي و اصالت دادن به آن و مارکسيسم با اصالت دادن به نيازهاي طبيعي و مادي مانند غذا و مسکن، بيش از يک قرن در عرصه حيات فکري بشر جولان دادند و در بيشتر عرصه هاي علمي تأثيرگذار بودند. اين دو مکتب ساير نيازهاي بشر را متفرع و شعاعي از اين دو دسته نياز مي دانند البته هر دو تفکر بدليل رويکرد افراط گونه خود به غرايز در حال حاضر منسوخ شدند و فاقد اعتبار علمي هستند اما واقعيت اين است که قطع نظر از افراط و تفريط هايي که در زمينه غرايز جنسي و غير جنسي شده است؛ بايد اذعان کرد که نيازهاي جنسي نقش فوق العاده اي در فعاليت هاي فردي و اجتماعي بويژه در زندگي مشترک و دوام آن دارد. اما اين غريزه اگر رها شود، همچون موريانه که بي‏رحمانه بر درختان تناور هجوم مي‏آورد و از درون آن ها را پوک و تهي مي‏سازد، جسم و جان آدمي را به تحليل برده و رفته رفته به ويراني و سقوط مي‏کشاند.
توانمندي جوان در حفظ پاکدامني:
بدون ترديد اگر خداوند غريزه جنسي را در انسان قرار داده قدرت و توان مقابله با گناه را نيز در وجود وي قرار داده است بنابراين هر انساني بايد با عزم و همتي سترگ به مبارزه با گناه برخيزد و همواره کوشش کند که براي اولين بار که ميل به گناه آمد با جديت تمام در برابر آن مقاومت کند آن گاه به تدريج مبارزه آسان خواهد شد.
گاهي اوقات ممکن است براي بعضي از افراد واقعا امکان ازدواج به هيچ وجه فراهم نشود، در اين صورت، قرآن کريم دستور به پاکدامني و عفاف مي دهد و مي‏فرمايد: «وليستعفف الذين لايجدون نکاحا حتي يغنهم‏الله من فضله» ، خداوند در اين آيه، صريحاً دستور به عفاف و خودنگهداري مي‏دهد و اين بهترين شيوه و روشي است که با به کار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مي‏يابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس مي‏شود و روحيه عفت در انسان زنده مي‏گردد.
موثرترين راهکار:
ازدواج گاهي بر انسان واجب مي شود، در اين صورت اقدام به ازدواج به صورت يک وظيفه شرعي در مي آيد که تخطي از آن گناه محسوب مي شود. در مورد ازدواج تمامي مراجع عظام تاکيد مي کنند که اگر چه اصل ازدواج در اسلام واجب نيست و از مستحبّاتي است که به آن بسيار سفارش شده است؛ ولي اگر کسي به واسطه نداشتن همسر، به حرام و گناه بيفتد، ازدواج بر او واجب مي‏گردد و حق ندارد مجرد بماند.
ممکن است بگوييد: به لحاظ اقتصادي و شرايط تحصيلي و يا خانوادگي فعلا امکان اين کار نيست، اين ممکن است ناشي از نوعي ترس از فقر منفي باشد. توجه داشته باشيد که مؤمن؛ يعني کسي که به خدا و توانايي او اعتماد دارد و در مشکلات زندگي به او توکل مي کند، هرگز نسبت به انجام وظايف شرعي خود به خاطر ترس از فقر و اينکه شايد شغلي گيرم نيايد و يا هزينه آن را چگونه تهيه کنم، کوتاهي نمي کند. شما به وظيفه خود به خاطر خدا اقدام مي کنيد، خداي متعال هم وظيفه خود را که روزي رساني به بندگان است مي داند و هرگز بنده مؤمن خود را رها نمي کند. کساني که ازدواج مي کنند اکثرا امکانات کاملي براي زندگي نداشته اند، ولي به تجربه دريافته اند که مشکلات حل مي شود و حتي به صورتي که شايد قابل محاسبه و پيش بيني هم نبوده، امکانات ازدواج و ادامه زندگي برايشان فراهم شده است.
قرآن کريم در سوره نور پس از اينکه به مؤمنان دستور ازدواج مي دهد، مي فرمايد: اگر فقير باشند خداي متعال از فضل و کرم خويش ايشان را بي نياز مي کند و خداوند وسعت دهنده و بسيار دانا است. «ان يکونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم» چند نکته و دستور مهم در اين آيه شريفه وجود دارد:
1. زنان و مردان مجرد بايد ازدواج کنند.
2. در راه ازدواج از فقر نترسند؛ زيرا خداوند آنها را از فضل خودش غني و بي‏نياز خواهد ساخت.
بدون شک کسي که براي حفظ ايمان و پاکي نفس خود اقدام به ازدواج نمايد امدادهاي الهي به کمک او مي آيند و خداوند گره از مشکلات او خواهد گشود «من يتق الله يجعل له مخرجا». و باز تجربه نشان داده تا زماني که شخص مجرد است احساس مسؤوليت نمي‏کند و ابتکار و نيروي خود را به اندازه کافي براي کسب درآمد مشروع به کار نمي‏گيرد و همچنين اگر درآمدي پيدا کرد در راه حفظ و بارور ساختن آن و مصرف صحيح نمي‏کوشد اما بعد از ازدواج شخصيت انسان تبديل به يک شخصيت اجتماعي مي‏شود و خود را شديدا مسؤول حفظ همسر و آبروي خانواده و تأمين وسايل زندگي مي‏بيند و بدين سبب است که پيامبر اکرم(ص) فرمودند: «رزق همراه زنان است زن بگيريد تا روزي شما فراوان گردد.» و ازدواج بر خلاف تصوراتي که در ذهن وجود دارد کار چندان مشکلي نيست مشروط به اينکه از آداب و رسوم دست و پاگير و هزينه‏هاي تشريفاتي پرهيز شود و براي اين منظور مي‏توان همسر خود را از خانواده‏هاي مؤمن و عفيف و متوسط اجتماع و کم توقع انتخاب کرد و به طور قطع انتخاب همسر شايسته و با ايمان و عفيف هيچ گاه پشيماني به دنبال نخواهد داشت پشيماني وقتي پيش مي‏آيد که ازدواج از روي هوا و هوس و با معيارهاي غيرمنطقي انجام گيرد. و چنان چه ازدواج الآن و در شرايط کنوني مقدور نباشد مي توان با اجراي عقد امر عروسي و ازدواج را تا فراهم شدن شرايط مساعد به تأخير انداخت و از مزاياي دوران شيرين نامزدي بهره مند شد و راه حل دوم در آيه شريفه اين است که اگر به هر دليلي قدرت بر ازدواج فراهم نشد بايد عفاف را پيشه خود ساخت و خود را از آلوده شدن به گناه حفظ کرد تا خداوند گشايشي در کارها حاصل نمايد.
راه حل مشکلات:
ما همه مي دانيم که جوان براي ازدواج با مشکلات عديده اي مانند شغل, مسکن, تحصيل, آداب و رسوم و مهريه هاي سنگين روبرو است.
بدون ترديد براي حل اساسي مشکلات ازدواج جوانان، بايد موانع ازدواج که به برخي از آنها اشاره شد از سر راه جوانان برداشته شود و انجام چنين کاري نياز به يک عزم ملي و برنامه ريزي صحيح از ناحيه همه مسئولين نظام اسلامي بويژه قوه مجريه دارد. البته اين بدان معنا نيست که خود جوانان، خانواده ها و ساير نهادهاي فرهنگي- مذهبي مسئوليتي نسبت به ازدواج جوانان ندارند بلکه خود جوانان مهمترين نقش را مي توانند در حل اين بحران داشته باشند در اين جا به برخي از راه کارها اشاره مي شود:
1. پرهيز از تشريفات غير ضروري و کنار گذاشتن برخي از رسم و رسومات دست و پاگير.
2. کاهش سطح توقعات و انتظارات.
3. تقويت فرهنگ ازدواج هاي ساده و کم خرج.
4. تقويت ايمان و اعتقاد جوانان به آموزه هاي ديني درباره ازدواج. به عنوان مثال: خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: «کساني که تنگ دست اند دلهره فقر و مشکلات مادي نداشته باشند زيرا خداوند وعده داده است که از فضل و رحمتش جوانان نيازمند را در امر ازدواج کمک کند.»
5. کاهش مهريه ها.
6. تشکيل صندوق هاي قرض الحسنه فاميلي براي کمک به ازدواج جوانان.
7. تقويت باورهاي ديني، روحيه اميد و توکل در جوانان.
راهکار ازدواج موقت:
در صورت امکان بهترين راه براي ارضا صحيح و مشروع غريزه جنسي، ازدواج دائم است. اما اگر به هر دليلي امکان ازدواج دائم براي افراد فراهم نباشد اسلام راهکار ديگري تحت عنوان ازدواج موقت را توصيه کرده است اما اين که چگونه ازدواج موقت را مي شود انجام داد به عوامل متعددي بستگي دارد که مهم ترين آنها مسائل فرهنگي است. در حال حاضر هنوز از نظر فرهنگي ازدواج موقت در جامعه ما جا نيفتاده است و مردم ما پذيراي اين نوع ازدواج نيستند گرچه گوشه و کنار انجام مي شود. کساني که متصدي فرهنگ جامعه هستند مانند رسانه هاي گروهي، وزارت ارشاد اسلامي، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه و صدا و سيما بايد همه با هم و به صورت هماهنگ قبحي که نسبت به ازدواج موقت در جامعه و در ميان مردم وجود دارد را از بين ببرند و با بيان فوايد آن، و بيان ضررهاي عدم تحقق آن فرهنگ عمومي را آماده پذيرش آن نمايند. البته بيشتر مراجع براي ازدواج موقت با دختر باکره اذن پدر را شرط مي دانند.
آثار و عواقب طغيان شهوت و گناه خود ارضايي:
در اينجا توجه شما را به عواقب خودارضايى جلب مي نماييم تا با آگاهى از آنها بهتر بتوان از اين گناه اجتناب ورزيد. البته عواقب سوء و پيامدهاى منفى و عملى اين گناه جداى از آن که معصيت است، فراتر از آن است که بتوان آنها را برشمرد، بلکه فقط به چند مورد از آن اکتفا مى‏کنيم:
1- پيامدهاى جسمانى: ضعف چشم و بينايى، تحليل رفتن قواى جسمانى، عقيم شدن و ناتوانى در توليد مثل، پيرى زودرس، ضعف مفاصل، لرزش دست، زشتى چهره و از بين رفتن طراوت صورت.
2- پيامدهاى روحى و روانى: ضعف حافظه و حواس‏پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه‏گيرى، افسردگى، بى‏نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى و بداخلاقى و تندخويى، کسالت دائمى، ضعف اراده.
3- عوارض اجتماعى: ناسازگارى خانوادگى، بى‏ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، بى‏غيرت شدن، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاکى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگى مشترک.

T}چند راهکار کلي:{T
براي کنترل غريزه جنسي هم خود فرد و هم والدين و اطرافيان مسئوليت دارند. آن چه مربوط به خود فري مي‌شود و سؤال شما از اين زاويه است عبارتند از:
1- برنامه‌ريزي براي کار مداوم
جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوق‌العاده‌اي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينه‌هاي ديگر مورد اساتفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن‌ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به کار مداوم عادت کنند و نيرو و توان خود رادر اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزه جنسي در آنان پيشگيري مي‌شود. کارهاي بدني موجب تعادل جسم و روان مي‌شود. اگر نيک بنگريم افرادي که به کار مداوم مشغول هستند و نيرو و استعدادشان را در زمينه‌هاي مثبت و سالم به کار مي‌اندازند، کم‌تر دچار انحرافات اخلاقي و بحران‌هاي روحي مي‌شوند. کار موجب مي‌شود نيرو و انرژي جوان قبل از آن که به چربي‌هاي اضافي تبديل گردد و اختلالاتي در ساز و کار اندام‌هاي بدن ايجاد گردد، از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف برسد.
2- تنظيم خواب
تحقيقات نشان مي‌دهد که بيش‌تر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فکرهاي ناسالم و خيال‌پردازي‌هايي که جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و يک سري مسايل و موضوعات مربوط به دوره جواني، معطوف گردد، کم کم به انحرافات کشيده خواهد شد. بنابراين، يکي از روش‌هاي پيشگيري از انحرافات اين است که برنامه خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني که خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد که کاملاً خسته و آماده خواب هستيد. لازمه اين کا اين است که در طول روز مشغول فعاليت‌هاي مهم بوده و به اندازه کافي کار کرده باشد.
طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود و چون افکار و انديشه‌هاي شهواني و تحريک‌آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي‌آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي‌يابد. يکي از روان شناسان در اين باره مي‌گويد: نيمه اول شب بيش از نيمه دوم آن به بدن نيرو مي‌دهد بنابراين بايد از آن به نحوي مفيد استفاده شود. و صبحگاهان به محض اينکه از خواب بيدار شديد. بي‌درنگ از بستر برخيزيد و توجه داشته باشيد که بامدادان بيدار ماندن در بستر خواب، بسيار زيان‌بار است، جسم را سست و ناتوان مي‌سازد و وسوسه‌هاي شوم در دل فرد ايجاد مي‌شود.
3- دوري از محيط‌هاي آلوده و ناسالم
يکي از علل و عوامل انحرافات جنسي و به طور کل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرک‌هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرک در گرايش‌هاي انحرافي، منجر به طغيان غريزه جنسي در جوان مي‌شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي خارجي و هم چنين استفاده نادرست از اينترنت در تحريک شهوت و غريزه جنسي جوان مؤثر است شايد براي برخي زا نوجوانان يادآوري و تذکر مسايل ديني و اخلاقي چيزي بيهوده و غير ضروري تلقي شود، زيرا آن‌ها نه در فکر سلامت خويش هستند و نه مسايل اخلاقي و ديني را مي‌پذيرند، اما براي شما که روحيه مذهبي قوي داريد و همين مسأله باعث شد تا نگران آينده‌تان باشيد، گفتن اين مسايل مهم و ضروري است. اگر واقعاً مي‌‌خواهيد از جواني‌تان به خوبي استفاده کنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي کنيد از محيط‌هاي آلوده و ديدن عوامل تحريک کننده، جداً پرهيز نماييد.
4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
يکي از زمينه‌هاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن‌ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بي‌برنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان مي‌کند. آن‌ها به تدريج سرخورده و مأيوس مي‌شوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه مي‌برند و در کنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود مي‌جويند.
5- پيشگيري از روابط ناسالم
جوانان و نوجواناني که روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي‌بند و بار دوست و رفيق هستند، کم کم به انحرافات کشيده مي‌شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي‌گيرند. نفوذپذيري جوانان از دوستان و همسالان بيش از ساير گروه‌ها است. در سنين بلوغ صحبت‌هاي آهسته و در گوشي بين نوجوانان بيش‌تر مي‌شود و محور اين گفتگوها، غالباً مسايل جنسي و امور شهواني است که به صورت مخفيانه و به دور از انظار بزرگ‌ترها طرح مي‌شود. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي کنيد از دوستي‌هاي آلوده و مشکوک جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.
6- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
همه آنچه بيان شد، به نحوي مي‌توانند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزه جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. ما در عصري زندگي مي‌کنيم که جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يک سره غرق در جاذبه‌هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط کنوني، خلأ عظيم و هولناکي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشکلات انسان‌ها نيز از همين جا ناشي شده است.
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شک بخشي از مشلکات آنان به ويژه در زمينه مسايل اخلاقي و شهوت و غريزه جنسي درمان مي‌شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود که تمام اعمال و رفتار او را خدا مي‌بيند و بر اساس عملکرد افراد به آن‌ها پاداش مي‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي‌باشد، در اين صورت احتمال اينکه مرتکب گناه نشود بسيار زياد است.‌
يقين داشته باشيد، تا زماني که نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت کنوني که عوامل تحريک کننده بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي کنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور کنيد. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري مي‌کند تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزه جنسي قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن کريم مي‌فرمايد: «ان الصلوه تنهي عن الفحشاء و المنکر» به درستي که نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي‌دارد. نماز واقعي نه تنها والاترين عامل کنترک شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي‌شود، بلکه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت‌ها نيز محسوب مي‌گردد.
7- تسهيل و تسريع ازدواج
علاوه بر آن که جوان سعي در کنترل شهوت و غريزه جنسي مي‌کند، بايد براي ازدواج که يگانه راه درست ارضاي غريزه جنسي مي‌باشد، نيز اقدام کند به اين معنا که پسرها از 18 سالگي به بعد مي‌توانند به فکر ازدواج باشند و اگر شرايط را مساعد مي‌بينيد، از همين سن مقدمات آن را فراهم کنند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبي به خواستگاري آن‌ها آمد به دلايل نوعاً غير موجه و پوچ مثل هنوز زود است، مي‌خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادي خوبي ندارد و... از ازدواج خودداري نکنند و والدين هم سنگ اندازي‌هاي غيز منطقي نداشته باشند.
اميد است با رعايت اين نکات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانيد غريزه جنسي و حس شهوت را در خويش کنترل و مهار نماييد و زماني که فرصت مناسب براي ازدواج فراهم گرديد، به ازدواج اقدام کنيد.

توصيه هاي کاربردي:
1. هر کاري که مي خواهيد انجام دهيد با دقت آن را ارزيابي کنيد و سپس براي انجام آن تصميم بگيريد.
2. از تقليد و پيروي کورکورانه از ديگران در هر کاري جداً اجتناب کنيد.
3. از بيان جمله «نمي توانم» خودداري و بجاي آن به خود تلقين کنيد که «من به خوبي از عهده اين کار بر مي آيم».
4. براي شروع کار و تقويت اراده خود از کارهاي کوچک شروع کنيد مثلا تصميم بگيريد صبح ها در يک ساعت معيني از خواب بيدار شويد.
5. بعد از بيدار شدن از خواب و خواندن نماز صبح تصميم بگيريد 10 دقيقه قرآن بخوانيد.
6. اگر در انجام کارها موفق شديد حتما به خودتان جايزه بدهيد و آن را در دفتر کارهاي روزانه خود به عنوان يک موفقيت ثبت کنيد.
7. بعد از هر موفقيتي خدا را شکر کنيد و با خود عهد ببنديد که به شکرانه موفقيتي که نصيب شما شده آن کار را ادامه دهيد.
8. بعد از موفقيت در کارهاي فوق تصميم جديدي اتخاذ کنيد مثلا با خود شرط کنيد که هر روز 20 دقيقه بايد ورزش کنم.
9. در صورت موفقيت در تصميم جديد يک علامت مثبت ديگر در کارنامه خود ثبت کنيد.
10. اگر در تصميم جديد ناکام شديد علل آن را بررسي کنيد در صورت تنبيلي و کاهلي خود را جريمه کنيد مثلا يک روز روزه بگيريد.
11. به همين ترتيب هر روز چند کار ارادي براي خود در نظر بگيريد و انجام دهيد البته مراقب باشيد انتخاب کارها از روي واقع بيني باشد و از تصميم گيري هاي بلند پروازانه خودداري کنيد و سعي نمائيد درجه مشکلي کارها را بتدريج افزايش دهيد تا با تحمل نفس شما همخواني داشته باشد.
12. بعد از اين که خود را در انجام برخي از کارهاي ايجابي مثل صبح زود بيدار شدن، نماز سر وقت، تلاوت قرآن و ورزش صبحگاهي، موفق شديد براي انجام کارهاي سلبي تصميم بگيريد يعني تصميم بگيريد کارهايي که نبايد انجام دهيد را بتدريج ترک کنيد مثلا به عنوان نمونه مي خواهيد غرايز جنسي خود را مهار کنيد. در اينجا بايد رفتارهايي که باعث شعله ور شدن شهوات مي شود را ترک کنيد.
أ‌. ابتدا نگاه خود را کنترل کنيد و تصميم بگيريد در برخورد با جنس مخالف نگاه خود را فرو بيندازيد.
ب‌. از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروري و در حد ضرورت اجتناب کنيد.
ت‌. از پوشيدن لباس هاي تنگ که موجب تحريک شهوت جنسي مي شود خودداري کنيد.
ث‌. از دست ورزي با خود پرهيز کنيد.
ج‌. از پرخوري بويژه غذاهاي مهيج شهوت مثل سير، پياز، فلفل، تخم مرغ و ... اجتناب کنيد.
ح‌. افکار خود را بتدريج کنترل کنيد زيرا افکار منشاء رفتارند.
خ‌. هر شب، اعمال خود را محاسبه کنيد. رفتارهاي ارادي که بايد انجام مي داديد را در صورت انجام يادداشت کنيد و رفتارهايي که بايد ترک مي کرديد را نيز در صورت موفقيت يادداشت کنيد.
د‌. در انجام همه مراحل تقويت اراده جهت کنترل شهوات از خداوند استعانت جوييد زيرا همه نيروهاي ما از خداست. پس بايد در برابر موانع از خداوند کمک بگيريد. نيروي اراده ما نيز از خداست سعي کنيد اراده خود را در جهت اراده الهي قرار دهيد يعني چيزي را اراده کنيد که مورد رضايت حق تعالي است.
ذ‌. با کساني همنشيني و معاشرت کنيد که داراي اراده قوي و نظم در انجام مسئوليت ها و تکاليف خود هستند و از معاشرت با افراد سست اراده و ضعيف الايمان که اهل معصيت اند جدا خودداري کنيد.
ر‌. روزه نقش عجيبي در کنترل شهوات و تقويت اراده دارد سعي کنيد هر هفته حداقل يک روز روزه بگيريد.
ز‌. معرفت و ايمان به خدا و مبدأ و معاد، نقش مهمي در شکل گيري شخصيت، هويت يابي و تقويت اراده دارد. با تفکر در آثار و آيات الهي ايمان خود را تقويت کنيد.
س‌. مواظب نگاه خود باشيد و از تماشاي مناظر شهوت برانگيز مثل فيلم هاي مبتذل و قرار گرفتن در محيط هايي که آلوده به گناه است اجتناب کنيد. بسياري از گناهان از يک نگاه ساده آغاز مي شود.
ش‌. همواره براي خود کرامت قائل شويد و پيروي از غرايز شهواني را در غير موارد حلال اهانت به خود و سقوط از مقام و منزلت انساني تلقي کنيد.
ص‌. زشتي گناه را همواره مانند آبي آلوده و کثيف فرض کنيد همانطور که حاضر نيستنيد آب آلوده را بنوشيد به خود تلقين کنيد که من نفس و جان خود را با گناه آلوده نمي کنم.
ض‌. هرگاه در کنترل شهوات با شکست مواجه شديد اولا خود را جريمه کنيد سپس بدون يأس و نااميدي از درگاه خداوند توبه نمائيد و آنگاه تصميم بر جبران آن بگيريد.
ط‌. همواره با يک مشاوره اخلاقي در ارتباط باشيد و در انجام مراحل فوق با او مشورت کنيد.
ظ‌. مراقب باشيد در تقويت اراده براي کنترل غرايز موازين شرعي را رعايت کنيد و از هر گونه افراط و تفريط و انجام کارهايي که دين آن را تجويز نکرده است خودداري کنيد.
راهکار تقويت معنويت در کنترل غرايز:
در منابع ديني، راه هاي نجات انسان از بند هوا پرستي و شهوت و رسيدن به معنويت و تحول دروني و روحي و معنوي به خوبي و روشني براي ما ترسيم شده است. هر کدام از احکام ديني و دستورات شرعي و اخلاقيات و معارف اسلام، راهي براي نيل به معنويت و صفاي روح است. اگر در آموزه هاي ديني براي نيل به معنويت هيچ سفارش و دستوري جز نماز وجود نداشت، همين کافي بود که انسان با قرار گرفتن بر سکوي پرش نماز که معراج مؤمن و نزديک کننده هر فرد متقي به خداوند است به اوج قله کمال و معنويت برسد. نماز معجون عجيب و نيروبخشي است که بال پرواز به آسمان معنا و حقيقت را به انسان هديه مي کند و راه وصول به اوج کمال و معنويت را براي او هموار مي سازد. وضو گرفتن، غسل کردن، لباس نظيف پوشيدن و عطر زدن در وقت نماز همگي زمينه ساز اين پرواز و صعود معنوي مي باشند. مشکل ما نبودن راهکار نيست، بلکه مشکل ما عدم استقامت و استواري در عمل به دستورات روح بخش اسلام و تداوم نبخشيدن به اين اعمال است. هر عملي اگر شرعا مطلوب و مورد رضايت و خشنودي حق باشد و از آفات و امراض در امان باشد و به طور مستمر و مداوم بجا آورده شود داراي نورانيت و معنويتي است که گاهي به طور محسوس و گاهي به صورت غيرمحسوس در روح و جان انسان تأثير مي گذارد و حال و وضع انسان را دگرگون مي سازند.
شرکت در مراسم مذهبي مانند دعا، نماز جماعت، مجالس سخنراني و موعظه و يا ذکر زندگي، سيره، مدح و مصائب اهل بيت(ع)، زيارت اهل بيت(ع) و قرائت قرآن به صورت مداوم در هر روز و مانند آن نورانيتي را در انسان پديد مي آورد، که باعث مي شود آدمي از تاريکي گناه بگريزد و به آساني به سمت آن نرود. همه دستورات و احکام الهي داراي اين خاصيت و ويژگي مي باشند و اخلاقيات و احکام و معارف و مجموعه معارف دين، همگي همين هدف يعني رسيدن انسان به اوج بندگي و کمال و معنويت و صفا و تلطيف روح و جان را دنبال مي کنند. ولي البته اراده قوي و همت عالي و استقامت در راه هدف و نهراسيدن از مشکلات و پافشاري و ادامه عمل خير و عبادت و توجه به خداوند و احساس حضور او شرط بهره بردن از اين دستورات نوراني و رسيدن به نتايج خوب و شيرين خود سازي و نجات از فشار غريزه و گمراهي است زيرا معنويت برخواسته از معارف دين نورانيتي را در دل انسان پديد مي آورد که موجب مي شود انسان زشتي گناه و پيروي از غرايز حيواني را ببيند و دنبال گناه و ارضا غرايز از طريق غير مشروع نرود.
چند توصيه ديگر
1. هيچ گناهي را کوچک نشماريد.
2. در ابتداي روز با خداي متعال شرط کنيد که گناه نکنيد.
3. در طول روز مراقب اعمال و رفتار خود باشيد.
4. در پايان روز از خويش حساب بکشيد. اگر از عملکرد خويش راضي بوديد، خداي را شکر گوييد و در صورتي که راضي نبوديد، بر خويش سخت بگيريد.
5. خود را همواره در محضر خداي بزرگ ببينيد، او بر شراشر وجود شما اشراف دارد و از ظاهر و باطن شما آگاه است.
6. با دعا و نيايش از خداوند متعال استعانت و استمداد بجوييد، زيرا که خود فرمود: اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هيچ کدام به فضيلت و تزکيه روي نمي آورديد.
7. اعمال و عادات نيکو را جايگزين رفتار ناپسند نماييد; مانند شرکت دائمي در نماز جماعت، نماز شب، زيارت اهل قبور و دعا. قرآن کريم مي فرمايد: خوبي ها سرانجام ميدان را بر بدي ها تنگ خواهد کرد و آنها را از بين خواهد برد.
8. مطالعه پيرامون زندگي پارسايان و زاهدان و مطالعه کتب اخلاقي را فراموش نکنيد.
براي مطالعه بيشتر کليک کنيد:
http://www.porseman.org/archview.aspx?grp=7

پربازدیدترین ها