با سلام، با يک خانواده آشنا شديم و در حين رفت و آمد خانوادگي با آنها متوجه شديم که اصلا اهل نماز نيستند و به اصطلاح تارک الصلوه هستند. آيا ادامه رفت و آمد با آنها اشکالي دارد؟

متن سوال: 
با سلام، با يک خانواده شيعه کرد آشنا شديم و در حين رفت و آمد خانوادگي با آنها متوجه شديم که اصلا اهل نماز نيستند و به اصطلاح تارک الصلوه هستند. آيا ادامه رفت و آمد با آنها اشکالي دارد؟ وظيفه ما در قبال آنها چيست؟ نمي دانيم اگر در اين زمينه با آنها صحبت کنيم چه عکس العملي نشان مي دهند. آيا بايد حتما آنها را متذکر کنيم و امر به معروف نماييم؟

.

سلام عليکم
1- ادامه ي رفت و آمد با ايشان خود به خود منع شرعي ندارد مگر اينکه اين رفت و آمد با گناهي همراه باشد يا براي شما مفسده داشته باشد مثلا در فرزندان شما يا خود شما تاثير بگذارد و در آينده باعث شود شما هم به گناه ترک صلاه يا گناهان ديگر مبتلا شويد.
2- اگر شرائط امر به معروف و نهي از منکر فراهم است اين کار را انجام دهيد زيرا امر به معروف و نهي از منكر بر تمام افراد عاقل و بالغ با شرايط زير واجب است:

الف-كسي كه مي خواهد امر و نهي كند بايد يقين داشته باشد كه طرف مقابل مشغول انجام حرام يا ترك واجبي است.
ب- احتمال دهد كه امر و نهي او اثر دارد، خواه اثر فوري داشته باشد يا غير فوري، كامل يا ناقص، بنابراين اگر بداند هيچ اثر نمي كند واجب نيست.
ج- در امر و نهي او مفسده و ضرري نباشد، پس اگر بداند يا خوف اين باشد كه امريا نهي او، ضرر جاني يا عرضي و آبرويي يا مالي قابل توجه نسبت به او يا بعضي از مؤمنين مي رساند واجب نيست، ولي اگر معروف و منكر از اموري باشد كه شارع مقدّس اسلام اهميت زيادي به آن مي دهد (مانند حفظ اسلام و قرآن و استقلال ممالك اسلامي، يا حفظ احكام ضروري اسلام) بايد اعتنا به ضرر نكند و با بذل جان و مال در حفظ آنها بكوشد. (1)

خيلي اوقات پيدا کردن يک راه خوب براي امر به معروف بسيار مهم است زيرا نحوه ي صحيح در اکثر مواقع راهگشاست بنابراين بدون تعصب و با رفق و مدارا در فرصت مناسب و فضاي سالم،‌ اگر شرائط اين واجب فراهم بود،‌ اين امر را انجام دهيد.
ممنون از ارتباط شما با اين سامانه هستيم.
منبع
1. http://portal.anhar.ir/node/3331#gsc.tab=0

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها