با خانمم و پدرش دعوایمان شد و بچه ها را بدون اجازه ی من به همراه خانواده اش به سفر برد،‌ حق با کیست؟

متن سوال: 
با خانمم و پدرش دعوایمان شد و بچه ها را بدون اجازه ی من به همراه خانواده اش به سفر برد،‌ حق با کیست؟ من راضی نیستم! نماز همسرم در این سفر تمام است؟ پدر زنم ولایت بر فرزندان من دارد؟ حرف من مقدم است یا پدرزنم؟

سلام عليکم
1- در مورد بچه هاي صغير ولايت با پدر يا جد پدري است. (1)
2- ولايت همچنان که گذشت با پدر است اما اين تذکر بد نيست که بحث ولايت غير از بحث حضانت و حق سرپرستي است زيرا در مورد حضانت:
الف: حق سرپرستى طفل پسر باشد يا دختر، بنابراظهر تا دو سال براى مادر است، اما بعد از دو سال تا هفت سال پدر هم حق سرپرستى دارد، و در اين پنج سال احوط آن است كه حق سرپرستى پسر با پدر و دختر با مادر است، ولى بعد از هفت سال حق سرپرستى، فقط از آن پدر است.
ب: اگر زنى كه آزاد، مسلمان و عاقل است دخترى داشته باشد، تا هفت سال دختر تمام نشده، پدر نمى‌تواند او را از مادرش جدا كند. (2)
3-يکي از شرائط شکسته شدن نمازهاي چهار رکعتي در مسافرت اين است که: براى كار حرام سفر نكند، و همچنين است اگر خود سفر حرام باشد، مثل آن كه براى او ضرر داشته باشد، يا زن بدون اجازۀ شوهر مگر سفرهاي واجبي مثل سفر حج واجب، ... پس اگر اين شرط رعايت نشود نماز شکسته نخواهد بود. (3)
4-اگر زن مجبور باشد به اين معنا که اختياري از خود ندارد و به زور برده مي شود و الا خود بدون اجازه ي شوهرش نمي رفت و اين اجبار باعث شده است موضوع براي اجازه از شوهر از بين برود و صدق سفر حرام و گناه نکند مساله متفاوت مي شود و تشخيص اين که کدام يک از صور مساله است با خود مکلف است.
5-پدر زن بر دختر بالغ و عاقل و رشيد خود و فرزندان او در فرض سوال ولايتي ندارد. (4)
6-در صورت تعارض بين پدر و شوهر در بحث خروج از منزل، اجازه ي خروج از منزل با شوهر است. (5)
تذکر مهم:
غالبا اين مشکلات با بيان احکام شرعي به نتيجه اي نخواهد رسيد و قبل از ورود به بحث احکام شرعي و مسائل حقوقي آنچه چه بسا اولويت دارد مشاوره است. به شما توصيه مي کنيم قبل از هر اقدامي با مشاور متخصص مشکل خود را در ميان بگذاريد، شما مي توانيد با مشاورين ما در eporsesh.com به صورت زنده گفتگو کنيد.

منابع
(1) استفتاءات (بهجت)؛ ج‌4، ص: 139 و ج‌4، ص: 515 با استفاده از س 5069 و 6305
(2) مساله هاي 1984 و 1985 رساله ي آيت الله بهجت
(3) رساله توضيح المسائل (بهجت)؛ ص: 208 بين مساله هاي 1052 و 1053
(4) رساله ي آيت الله بهجت بحث احکام اولاد م1982 به بعد
(5) استفتائات آيت الله بهجت ج4 س4729

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها