ایا ازدواج موقت خیانت محسوب می شود؟

متن سوال: 
آيا ازدواج موقت آقايون خيانت به همسر تلقي مي شود؟

نه مي توان گفت که ازدواج موقت براي همه افراد و در همه شرايط و اوضاع خيانت است و نه مي توان گفت براي همه افراد، در همه شرايط جايز و بي اشکال است.

نکته مهم اين است که ازدواج موقت براي چه کساني و در چه شرايط و وضعيتي و با چه هدفي تشريع شده است. يکي از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هواپرستي است.

قرآن کريم هواپرستي را در رديف بت پرستي قرار داده است. در اسلام آدم « ذوّاق » يعني کسي که هدفش اين است که زنان گوناگون را مورد کامجويي و «چشش» قرار دهد ملعون و مبغوض خدا معرفي شده است.(1)

بر اين اساس ازدواج موقت با هدف جلو گيري از فساد براي افراد خاصي تجويز شده است. از حضرت امام کاظم(ع) درباره ازدواج موقت سؤال شد، حضرت فرمود: «هِىَ حَلال مُباح مُطْلَق لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللّهُ بِالتَزويجِ فَلْيَسْتَعْفِفْ بِالمُتْعَةِ.. (2) ازدواج موقت يا متعه به طور مطلق حلال و مباح است. البته براي کسي که خداوند او را با ازدواج دايم از ازدواج موقت بي نياز نکرده باشد. در ادامه مي فرمايد: و اگر به وسيله ازدواج دايم، از متعه و ازدواج موقت بي نياز شد، در صورتي ازدواج موقت براي او مباح است که به عللي مانند مسافرت يا بيماري دسترسي به همسر نداشته باشد و يا نتواند از وي لذت جنسي ببرد.» بنا بر اين ائمه اطهار عليهم السلام در عين آن که ازدواج موقت را به عنوان سنت پيامبر اکرم (ص) تبليغ و ترويج مي کردند تا با احياي اين سنت و فرهنگ شدن آن در جامعه جلوي بسياري از فحشا و فسادهاي اخلاقي گرفته شود، از سويي ديگر افراد متأهل که دسترسي به همسرخود دارند را از رفتن به سوي ازدواج موقت نهي کرده اند.

در روايتي ضمن نهي از ازدواج موقت غير ضروري آمده است: «با رفتن به سمت ازدواج موقت و مشغول شدن با آنان، از همسران خود غافل نگرديد، و باعث نشويد تا همسران تان از شدت ناراحتي کفر بگويند، و از اين حکم خداوند بيزاري بجويند، و به ما امامان که تجويز کنندگان ازدواج موقت [براي افراد بي همسر و يا براي افراد با همسر در شرايط ويژه هستيم] نفرين کنند، و دشنام دهند». (3) و در نتيجه شما با عمل تان باعث شويد که آنان از ولايت ما محروم گردند.

امام صادق(ع) به يکي از نمايندگان خود نامه اي نوشت، و فرمود: شما موظفيد سنت و قوانين ديني را اقامه کنيد. نکند خودتان را به ازدواج موقت [به بهانه احياي سنت ] مشغول سازيد و زن ها و همسران تان را به عکس العمل وشک وترديد نسبت به دين بکشانيد، و با اين کار باعث شويد که آن ها نسبت به ما اهل البيت بدبين شوند، و ما را مورد لعن و نفرين خود قرار دهند. (4)

پي نوشت ها: 1. شهيد مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ اول، مهرماه 1353، ص 45.

2. محمد تقي مجلسي، روضة المتقين في شرح من لايحضره الفقيه، قم، موسسه فرهنگي اسلامي کوشانبور ، 1406 هـ.ق، ج‏8، ص‏478.

3. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام، قم، 1409 ق، ج 21، ص 23.

4. همان، ج 14، ص 449.

پربازدیدترین ها