احکام شب زفاف را در محضر امام رضا بیان کنید؟

متن سوال: 
سلام احکام شب زفاف در محضر امام رضا با عرض سلام خدمت تمامي عزيزان واقعيتش ما بعد ماه مبارک رمضان مي خواهيم با همسرم خدمت امام رضا (ع) مشرف بشويم يعني به جاي برگزاري جشن عروسي بياييم خدمت امام رضا وبعد از بازگشت زندگي مشترکمان را آغاز کنيم. حال سوال من اين است که آيا امکان اين امر که شب زفافمان در مشهد با اذن امام رضا باشد به عبارت ديگر هدف ما اين است که شروع زندگيمان را با رخصت از امام رضا (ع) شروع کنيم و دنبال حکم شرعي اين مسئله هستيم که ببينيم آيا اين امر چه حکم شرعي را دارد. در صورت جواز شرايط و ادعيه هاي که ما بايد بخوانيم چيست و در صورت منفي بودن جواب نيز دعاهاي مورد استفاده در اين شب کدامها هستند . من يک جوان 26 ساله داراي مدرک کارشناسي ارشد و مرجع تقليدم همم آيت الله مکارم شيرازي است

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم رفتن به مشهد به جاي برگزاري جشن عروسي و انجام شب زفاف در مشهد اشکالي ندارد . شب زفاف در هرجا که باشد ، بهتر است با آداب اسلامي و دستورات معصومين عليهم السلام همراه باشد. آداب شب زفاف عبارت است:

1- ابتدا عروس و داماد وضو بگيرند.

2- خواندن دو رکعت نماز (مانند نماز صبح)، با حال خضوع و خشوع.(به قصد ونيّت نماز شب زفاف)

3- خواندن دعاي زير بعد از خواندن نماز زفاف که بسيار در سرنوشت عروس و داماد مؤثر است: «اللهم ارزقنى الفتها و ودّها و رضاها بى و ارضنى بها و اجمع بيننا باحسن اجتماعٍ و انفس ائتلاف فانّک تحب الحلال و تکره الحرام؛ خدايا !الفت و مودت و رضايت زن را نسبت به من و رضايت مرا نسبت به او، بر من ارزانى دار. ميان ما را به بهترين وجه مجتمع نما . نيکوترين الفت را به ما عطا کن، همانا تو حلال را دوست مى‏دارى و حرام را زشت مى‏شمارى».

4- پس از ورود عروس به اتاق زفاف، داماد دست خويش را در حالى که رو به قبله مى‏ايستد، بر پيشانى عروس مى‏گذارد . براى خود و عروس و اولاد آينده‏اش از وى، دعا مى‏کند. «اللهم بامانتک اخذتها و بکلماتک استحللت فرجها، فان قضيت لى منها ولدا فاجعله مسلما سويا و لاتجعله شرک شيطان؛ خدايا اين زن را به امانت از تو گرفتم . با کلمات تو او را حلال کردم، اگر از اين زن فرزندى براى من مقرر فرمودى، او را پربرکت و پارسا قرار ده . براى شيطان در او بهره‏اى قرار مده».(1)

5- در هنگام آميزش عجله نکند بلکه با بوسيدن و کارهاي ديگر زن را براي آن آماده کند تا او هم کاملا لذت ببرد.

6- بهتر است زفاف در شب هاي دوشنبه سه شنبه پنج شنبه يا جمعه باشد.

7- از چيزهايي که در شب زفاف کراهت دارد مانند:رو به قبله و پشت به قبله بودن در هنگام آميزش خود داري شود.

(2) پي نوشت :

1. العروة الوثقى، با حاشيه آيت الله مکارم، ج‏2، ص 753.

2. علامه مجلسي، حليت المتقين، فصل فضيلت ازدواج. براي دانستن آداب بيش تر شب زفاف کتاب ازدواج در اسلام نوشته آيت الله مشکيني را تهيه و مطالعه کنيد موفق و پيروز باشيد.

نوع سوال: 

پربازدیدترین ها