آیا میشود به زور از خدا حاجت گرفت ؟

متن سوال: 
با عرض سلام و خسته نباشيد فرض بفرماييد که شخصي حاجتي دنيوي دارد مثلاً: بيکاري، فقر، بيماري جسمي و روحي و .... و چندين سال است که دعا مي کند و مستجاب نمي شود. مي خواستم بدانم چنين فردي مي تواند به زور از خداوند آن حاجت خود را طلب کند؟ و وقتي خداوند آن حاجت را داد فرد دچار عقوبت اخروي مي شود؟ با تشکر و خدانگهدار

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
چيزي به نام زور در دعا و گرفتن حاجت از خدا نداريم ، ضمن اينکه نبايد اصرار بر حاجت را به زور معنا کنيد و زور اشتباه بگيريد.
اصرار در دعا در هر زمينه از حوائج دنيوي و اخروي نه تنها جايز، بلکه ممدوح است. زيرا دعا به نوبه خود يک عبادت و عمل نيک است. هر چه اين توسل و توجه استمرار يابد، مورد رضايت و خشنودي خداوند است، حتّي ديده مي‏شود برخي بندگان شايسته خدا اگر حاجتي بر ايشان پيش آيد، آن را غنيمت مي‏شمرند. چون امکان براي وقوف و اعتکاف بر آستان الهي را يافته‏اند و از اين که حاجتشان زود برآورده شود، بر خود خوفناک‏اند که مبادا توفيق راز و نياز از ايشان سلب شود.
بنابراين آنچه مهم است تداوم دعا است ولي در هر بار دعا بگويد:خدايا اگر مصلحت من در آن است مستجاب شود. با اين روش انسان از حالت بي تابي و عجله بيرون مي آيد و به مقام رضا و تسليم نايل مي شود و ارتباط همبستگي خود با خدا را نيز حفظ کرده است.
و پيامبر گرامي‌ اسلام‌ (ص‌) در اين باره فرمود: دعا سپر مؤمن‌ است‌. و هنگامي‌ که‌ در را بسيار کو بيدي‌، به‌ روي‌ تو باز مي‌شود .(1)
لذا اصرار و تداوم بر دعا شايسته است و اشکالي ندارد، اما بايد به اين نکته هم توجه نمود که در دعا نبايد شتاب زده شد و ‌ اگر بنده‌اي‌ در رسيدن‌ به‌ حاجت‌ شتاب‌ کند، ممکن‌ است‌ نتيجه‌اي‌ نگيرد. امام‌ صادق‌(ع) فرمود: بنده‌ چون‌ دعا کند، خدا در رسيدن‌ به‌ حاجتش‌ توجه‌ خواهد کرد. به‌ شرطي‌ که‌ بنده‌ شتاب‌ نکند .(2)
اسحاق‌ بن‌ عمار مي‌گويد:به‌ حضرت‌ صادق‌ (سلام‌ اللّه‌ عليه)‌ عرض‌ کردم‌:(ممکن‌ است‌) دعاي‌ مردي‌ مستجاب‌ شده‌ (باشد) و لي‌ به‌ تأخير افتد (و اثر استجابت‌ آن‌، همان‌ زمان‌ ظاهر نشود)؟فرمود: آري‌ تابيست‌ سال‌ (ممکن‌ است‌ به‌ تأخير افتد).(3) نيز حضرت‌ فرمود: ميان‌ گفتة‌ خدا وند‌ متعال‌ (که‌ به‌ موسي‌ و هارون‌، در مقابل‌ تقاضاي‌ نابودي‌ فرعون‌ و پيروانش‌ فرمود) هر آينه‌ دعاي شما به‌ اجابت‌ رسيد (4) و نابودي‌ فرعون‌ چهل‌ سال‌ طول‌ کشيد‌ .(5)
و...

پي نوشت ها:
1.اصول‌ کافي‌، ج‌4، ص‌214.
2. محجه‌ البيضاء، ج‌2، ص‌295.
3. اصول کافي، ج 4‌، ص‌245.
4.يونس آيه‌ 89.
5. اصول کافي، ج 4، ص 245.
موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها