آیا در عالم برزخ روح پدر و مادر را میبینیم

متن سوال: 
سلام:ايا ما وقتي مرديم در عالم برزخ روح پدر و مادرم را ميبينم و در عالم قيامت که با جسم هستيم بازم اونا را مي بينيم

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
درباره ديدار با بستگان و اقوام و ديگر اموات در برزخ بايد گفت: از رواياتي استفاده مي‌شود اموات با هم در ارتباط هستند.(1)
از امام علي (ع) مي‌پرسند: آيا مردگان با هم گفتگو و انس دارند؟ امام فرمود: آري، اگر پرده از جلو چشم تو برداشته شود، آن ها را مي‌بيني که حلقه حلقه نشسته اند... . باز علي (ع) مي‌فرمايند: اگر پرده‌ها برداشته شود، ارواح مؤمنان را مي‌نگريد... حلقه حلقه نشسته اند و با همديگر ملاقات و گفتگو مي‌کنند. در اين جا روح هر مؤمني هست و در برهوت روح هر کافري .(2)
علامه طباطبائى در کتاب حيات پس از مرگ از قول شيخ مفيد در کتاب امالى حديثى از امام صادق (عليه السلام) نقل فرموده: هنگامى که خدا روحى را قبض مى کند، روح را به شکلى همانند آنچه در دنيا داشته، به بهشت مى فرستد. ارواح در آن جا مى خورند و مى نوشند. هنگامى که شخصى بر آنان وارد مى گردد، آن ها را به همان شکلى که در دنيا داشته اند مى شناسند.
و آيت الله دستغيب در کتاب معاد ، ص 60 در حديث ديگرى از امام صادق با همين محتوا نقل مى کند که ارواح با صفات اجساد در بستانى از بهشت قرار دارند. يکديگر را مى شناسند و از يکديگر سؤال مى کنند. روايت هاى ديگرى که در اين زمينه وارد شده است که علامه طباطبائى مى فرمايد: چنين معنائى در اخبار بسيار آمده که البته همگى در مورد مؤمنان است.(3)
بنابراين اگر رفتگان و گذشتگان مؤمن باشند و انسان با ايمان از دنيا برود، مي‌تواند در آن عالم، آن‌ها را ملاقات نمايد.

پي‌نوشت‌ها:
1. شيعه در اسلام، علامه طباطبائي، ص 162 و 163.
2.آموزش عقايد، استاد مصباح يزدي، ج سوم، ص 70.
3.حيات پس از مرگ، ص 44.

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها