آیا در آخرت زن و شوهر با هم زندگی می کنند

متن سوال: 
آيا در آخرت دوباره زن و شوهر به هم مي رسند و با هم زندگي مي کنند ؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
بستگي به اعمال و رفتار آنها در دنيا دارد ؛اگر هر دو از اعمال متناسب و يکساني برخوردار باشند سراي يکساني براي زندگي بعد ازمرگ دارند؛ در غير اين صورت زندگي مشترکي وجود ندارد . اما در اياتي اشاره شده که زنان با ايمان با همسران با ايمان خود وارد بهشت ميشوند:
1- «ادخلوا الجنة انتم و ازواجکم تحبرون» وارد بهشت شويد شما و همسرانتان در نهايت شادباش ، (زخرف، آيه70). و منظور از ازواج، همان زنان با ايماني هستند که در دنيا بودند، (تفسير الميزان، ج 18، ص129) و بودن در کنار همسران با ايمان و مهربان هم براي مردان لذت‏بخش است و هم براي زنانشان.
2- «هم و ازواجکم في ظلال علي الارائک متکئون» آنها و همسرانشان در سايه‏ هاي قصرها و درختان بهشتي بر تخت‏ها تکيه کرده‏اند (يس، آيه 56).
3- و آياتي که داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله:« ربنا وادخلهم جنات عدن التي وعدتم و من صلح من ابائهم و ازواجهم و ذرياتهم انکانت العزيز الحکيم» (مؤمن، آيه 8). «جنات عدن يدخلونها و من صلح من ابائهم و ازواجهم و زرياتهم... »، (رعد، آيه 23).
از اين آيات استفاده ميشود که زنان و مرداني که در اين دنيا همسر يکديگرند هرگاه هر دو با ايمان و بهشتي باشند در آنجا به هم ملحق ميشوند و با هم در بهترين شرايط و حالات زندگي ميکنند و حتي از روايات استفاده ميشود که مقام اين زنان برتر از حوريان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحي که در اين جهان انجام داده‏اند، بنابراين لذت‏هاي بهشت مخصوص مردان بهشتي نيست، بلکه کسي که داخل بهشت ميشود از نعمت‏ها و زيباييها لذت خواهد برد. چنان که قرآن ميفرمايد: «... وفيها ما تشتهيه الانفس و تلّذ الاعين» در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت ميبرد موجود است(زخرف، آيه 71) و در اين امر نيز بين مرد و زن بهشتي فرقي نيست هر کدام از آنها هر نوع لذتي بخواهند بر ايشان موجود است و براي زنان بهشتي نيز مردان بهشتي بدل خواهشان هست.

موفق و پيروز باشيد.

پربازدیدترین ها