آیا خود ارضایی گناه است ؟

متن سوال: 
آیا خود ارضایی گناه است ؟ سلام.دختری 16 ساله هستم که به خود ارضایی اعتیاد دارم.3 ماه کامل ترک کردم ولی وسوسه شدم و دوباره انجام دادم.چگونه جلوی این غریزه خود را بگیرم.میدانم که گناه است ولی نمیدانم چه کنم.نمازم را سرموقع میخوانم روزه میگیرم ولی نمیتوانم از این عمل دست بردارم.و اگر این کار گناه است چرا خدا این غریزه را از این سن در ما قرار داده.از دوستان که میپرسم میگویند گناه نیست اگر باشد پسآنهایی که در سن ازدواج نیستند و احتیاج بدنی دارند چه کنند؟ ولی از مرجع که پرسیدم گفتند گناه است ولی جواب را با تند خویی گفتند؟هرچه زودتر جواب مرا بدهید!!

با سلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با اين مرکز
نيک بپذيريد که همه ما چه زن ، چه مرد ،چه مجرد و چه متاهل در شرايط آزمايش به سر مي‌بريم . يکي از وسايل آزمايش ما (براي غربال و جدا سازي خوب‌ها از بدها) همان غريزه جنسي مي‌باشد. بي‌شک همه انسان‌ها از جمله پيامبران در اين زمينه مورد آزمايش قرار گرفته‌اند . اگر با ديد آزمايشي به اين غريزه بنگريم ، مسلماً براي بسياري از سؤالات و ابهامات خود جوابي در خور خواهيم يافت.
از 9 سالگي به تکليف رسيده‌ و پا در ميدان آزمايش‌هاي ريز و درشت الهي گذاشته‌ايد. همان طور که مي دانيد خداوند هيچ بنده‌اي در غير شرايط اختياري را آزمايش نمي کند . اگر در اين موضوع مورد آزمايش قرار گرفته ايد ، قطعا اختيار شما هم لحاظ شده است .
چه بپذيريم ، چه نپذيريم همه ما مي‌توانيم با رعايت برخي نکات زمينه تحريک جنسي در خود را به حداقل برسانيم . با کمي مجاهده نفساني به سربلندي در آزمايش هاي جنسي نايل آييم. البته اصل اولي در اسلام و روان‌شناسي اصل پيشگيري است . اگر از ابتداي سن تکليف به پيشگيري از اين موضوع مي‌پرداختيد، تا پايان از اين گناه بزرگ مبرا بوديد . بسياري از دختران مجرد در سنين بالا وجود دارند که علي رغم احتياج بدني و نياز جسمي حتي يک بار تن به اين گناه نيالوده‌اند پس همان طور که همه مي‌توانند، ما هم مي‌توانيم مگر اين که واقعا نخواهيم.
متاسفانه برخي افراد پاکدامن که هيچ سابقه منفي در زمينه گناهان جنسي (حتي در عالم فکر و خيال) ندارند ، در مواجهه با اين سؤالات جوانان، ناخواسته بر مي‌آشوبند . به اصطلاح تند مي‌شوند . بايد تندخويي ناخواسته را در اين بافت فکري درک نماييد.
در ادامه توجه شما را به نکات کلی در زمینه خودارضایی جلب مي‌نمايم:
1- اضطراب نقش مؤثري در تشديد قواي جنسي دارد . در توليد نياز جنسي کاذب سهم به سزايي دارد. ارضاي جنسي تا حدودي براي کاهش اضطراب مفيد است، ولي اگر ارضاي جنسي از طريق حرام (مانند استمنا) صورت گيرد، با اين که به صورت موقت از اضطراب مي‌کاهد ، ولي پس از مدت کوتاهي به خاطر تشديد احساس گناه سطح اضطراب را دو چندان مي‌کند . با اين وصف اضطراب هم علت و هم معلول استمنا محسوب مي‌گردد.
2ـ همان طور که اضطراب در گرايش به خودارضايي مؤثر است، کاهش اضطراب از طريق ورزش سنگين منظم، تنفس عميق 25 تا 30 بار در روز، تن‌آرامي (ريلکسيشن) و داروهاي گياهي و شيميايي سهم بسزايي در کاهش ميل به خودارضايي دارد.
3ـ به هيچ وجه خود را ناپاک ندانيد، دختر مؤمني هستيد که به هر دليلي دچار يک رفتار ناپسند گشته‌ايد. هيچ‌گاه خودتان مساوي با رفتار ناشايست خود ندانيد. در پيشگاه خداوند عزيز و دوست داشتني هستيد و براي جبران گناهان ريز و درشت راه روي همه بندگان باز است.
4ـ احساس گناه اگر چه نشان از بيداري نفس لوامه است و از اين جهت بسيار خوب است، اما احساس افراطي گناه به هيچ وجه مطلوب خدا و دين نيست، بلکه احساس گناه فزاينده در راستاي وساوس شيطاني است. احساس افراطي گناه يکي از بزرگ‌ترين منابع اضطراب‌زاست . به نيکي مي‌توان دريافت که همين احساس گناه بيش از حد زمينه‌اي براي خودراضايي بيش تر فراهم مي‌آورد، پس با بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس و اميد به لطف و بخشش بيکران الهي به تعديل احساس گناه بپردازيد.
احساس گناه تا حدي خوب و مفيد که فرد را به سمت جبران خطايا از طريق انجام اعمال نيک و خداپسندانه رهنمون سازد، نه آن که ناخواسته موجب اضطراب بيش تر شده و به گناه بيش تر سوق دهد.
5ـ مانند يک محقق دست به تحقيق در زمينه افکار، احساسات و رفتارهاي انگيزاننده ميل به خودارضايي در خود بزنيد. در طي مدت يک ماه مراحل آغاز تا پايان يک وهله خودارضايي را در برگه‌اي يادداشت نماييد . اين کار را براي وهله‌هاي ديگري که اتفاق مي‌افتد، تکرار کنيد. زمان و مکان و شرايط جسمي و روحي در قبل و بعد از خودارضايي را ثبت نماييد، به تعبيري روشن‌تر در طي يک ماه ببينيد يک وهله خودارضايي با چه فکري آغاز مي‌گردد، سپس اين فکر مزاحم چه احساس در شما برمي‌انگيزد و اين احساس چگونه به رفتار خودارضايي در شما مي‌انجامد، همچنين معمولاً در چه زماني‌هايي و در چه مکان‌هايي و در چه شرايط جسمي ـ روحي ميل به خودارضايي در شما تشديد مي‌گردد.
پس از پايش و رصد رواني يک ماهه به تجزيه و تحليل و جمع‌بندي نتايج بپردازيد. از نتايج اين تحقيق مي‌توانيد راهکارهاي کارآمد ترک يا لااقل تعديل خودارضايي را استخراج نماييد، مثلاً وقتي که اعصاب تان خرد است، وقتي که دوستان متأهل خود را مي‌بينيد، وقتي که با مادرتان جر و بحث مي‌کنيد، وقتي که اضطراب امتحان داريد، يا وقتي که به پسر خاصي مي‌انديشيد.
عيناً همين قضيه در زمينه مکان‌هاي تحريک‌زا تکرار مي‌گردد .وقتي در اتاق خواب هستم، وقتي تنها در خانه هستم، وقتي دستشويي مي‌روم و...
از سوي ديگر نگاهي موشکافانه به پرونده گذشته خودارضايي خويش بيفکنيد، ببينيد در چه شرايطي توانسته‌ايد بر خودارضايي فايق آييد و با چه تکنيک‌هاي فاصله بين وهله‌هاي خودارضايي را افزايش داده‌ايد، چه زماني براي ترک کوتاه مدت يا دراز مدت خودارضايي موفق بوده‌ايد.
در اين مرحله نيز تحقيق نيز به تجزيه و تحليل و جمع‌بندي نتايج بپردازيد. اين پايش رواني دست شما را براي اتخاذ يک راهکار مناسب باز مي‌کند.
6ـ منصف باشيد . همان طور که به تنبيه ذهني ـ عملي خودارضايي خويش مي‌پردازيد، به تشويق ذهني ـ عملي موفقيت‌هايي هرچند اندک خود در ترک خودارضايي بپردازيد.
اگر حتى يک روز هم در ترک موفق بوديد، با کمال سخاوت به تشويق خود بپردازيد. خودتشويقي مي‌تواند علاوه بر ارتقاي سطح اعتماد به نفس و عزت‌نفس به کاهش اضطراب شما کمک شاياني کند. خودتشويقي مي‌تواند به صورت کلامي يا غير کلامي (مانند خريد يک بستي يا ديدن يک فيلم جذاب يا سجده شکر و ...) باشد.
7ـ با پرهيز از هر گونه خودسرزنشي و خود ملامتگري به ياد داشت نکات مثبت خود بپردازيد. هزاران نکته مثبت داريد که نبايد با بزرگنمايي نکات منفي‌تان به بوته فراموشي سپرده شود.
8 به خدا سوء ظن نداشته باشيد . به جاي ترس بيمارگونه از خدا، ‌با انجام اعمال پسنديده،‌سعي در تقرب بيش تر به او نماييد. خداوند همه گناهان را مي‌بخشد . بزرگ ترين گناهان شما از اين امر مستثنا نيست.
9ـ براي 24 ساعت خود برنامه‌ريزي سبک و سهل الوصول انجام دهيد. با اشتغال ذهني به امور مثبت از هر گونه اشتغال فکري به تفکرات تحريک‌زا پرهيز نماييد.
10ـ سعي نماييد از تکنيک‌هاي انزجاردرماني و شرطي‌زدايي استفاده کنيد. لذت کاذب خودارضايي را با يک امر منزجر کننده ذهني مانند تصور صحنه تهوع‌آور يا خوردن داروي تلخ پيوند بزنيد و با آن تداعي نماييد يا آن که فرايند شرطي شده (اضطراب - خودارضايي) را به (اضطراب - ورزش يا تفريح سالم، تنفس عميق، رفتن به سر يخچال و آب خوردن و...) تبديل نماييد.
11ـ به هيچ وجه خود را دست و پا بسته فرض نکنيد. بدانيد صدها هزار توانسته‌اند که ترک کنند و شما از آنان مستثنا نيستيد.

پربازدیدترین ها